Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot

Allergitråden

Har en son på 3,5 som är allergisk enligt blodprov mot bl.a. mjölk, ägg, bovete, nötter och i praktiken även reagerar på en massa fler saker. Han kan dock nu äta lax och äter vild lax varje dag till frukost. När vi provade torsk tidigare tyckte jag mig se ett samband med lite eksem i knävecken. Skulle ni våga prova ekologiska räkor? Jag tänkte först på huden (brukar visa redan där om han är väldigt känslig), sedan en pyttebit till att börja med när han är obelastad och frisk. Är detta att utmana och ev trigga igång något tror ni?

• barefoot

Tack för kommentarer angående räkor...

Är det någon här som har erfarenhet av Weledas morgon och kvällskalk? http://www.husapoteket.org/lakemedel/morgonkalk-och-kvallskalk/
    Dotter, som inte har några egentliga allergier, fick detta de första åren... Ser på foton att hon som nyfödd hade atopisk hud med rodnader och även några klimärken - men hon utvecklade aldrig allergi som sonen gjort. Undrar om kalken hjälpt henne... Har ej gett detta till sonen eftersom jag blev fundersam över detta med ekbark men funderar på att börja ge nu...  Ser vidare att om man beställer denna kalk från England eller USA så är den gjort på ett annat recept där ekbarken ej är aktiv ingrediens och ej heller potentierad.

• barefoot
    Lindsey skrev 2012-06-12 19:23:03 följande:
    Blir era barns allergireaktioner värre vid ansträngning? Tycker alltid att det lugnar sig om han somnar för att sen bli värre igen när han vaknar om han fortfarande reagerar på ngt. Och om han anstränger sig blir det ännu värre, då tänker jag på röda fläckar i ansiktet och svullnad och rött runtom ögonen.
    Absolut, så har det alltid varit här hemma. Vår minsta verkar ha ett system "som snurrar på högvarav" och han blir bättre av allt som hjälper till att "sakta ner" systemet. Långsam, tyngande mat (kött, animaliskt fett, etc), lugnt tempo utan stress, svalt i sovrummet och absolut inte varmbad.... Här är symtomen allt från astma till nässelutslag runt ögonen...
  • barefoot

Spökklumpen: Grundläggande allergitest innehåller (där vi bor) mjölk, ägg, vete, fisk, soja och jordnöt...

• barefoot
    Molina skrev 2012-06-23 20:35:21 följande:
    Ni som har barn som reagerar på myggbett hur stora blir dom?
    Min tjej fick hur många som helst igår men några har svullnat upp riktigt ordentligt ena överarmen där 1satt har det svullnat upp till den dubbla armen medans några bett ingen reaktion alls på.
    Dom som har svullnat upp mycket är riktigt röda och dom gör jätte ont säger hon.
    Allergi för mygg? Bromsbett!
    För 2 år sedan svullnade vår kille rejält av mygg, särskilt om han fick bett i huvudet (ca 1/4 dels större huvud av ett bett) . Konstigt nog reagerade storasyster samma sommar, hela ögat svullnade igen tex. Ingen av dem har reagerat så efter det Hon är dessutom inte ens allergisk i vanliga fall. Jag tolkar det som att båda utsatts för samma belastning i himmiljön den perioden, vad vet jag inte.

Dock har vi nu fått veta att vi har fukt i badrummet, troligtviss "endast" emmissionsskada. Troligen därför vår kille reagerar när han badar badkar/vistas länge där. Ska bli intressant att se status när vi renoverat och den belastningen försvinner...  
  • barefoot

Angående fsk kan jag berätta att jag fortfarande är hemma med en pojke som fyller 4 i jan. Har gjort allt vi kan för att få Sve 4e största stad att öppna allergiförkola, har tom fött löfte i tidningen men det händer INGET. Nu jobbar vi för att han ska kunna gå 3h/fm utomhus på ett ur och skur dagis. Jag har jobbat sporadiskt kvällar och helger samt pluggat. Ska nu söka mer stabilt kvällsjobb.

• barefoot
    ränderpåtvären skrev 2012-09-21 23:19:18 följande:
    Behöver lite hjälp. Har googlat och läst lite här i tråden men hittar inte riktigt.

Jag verkar åkt på vete-, ris-, majsallergi. Minst. Åt rågbröd med vete i idag, funkar inte alls. Havredryck verkar inte funka, men havregrädden i potatisgratängen gick bra.

Hur går man vidare? Testa råg, havre, korn? Vad använder man istället? Trodde att grädden till två-årskalaset var det stora problemet ;)

Osäker på om hon tål kokosmjölk eftersom hon undviker det. Jag tål. Fast nu vet jag inte längre. Reagerar på olivolja nu också.
    Är det så att flera i er familj blivit allergisk inom en och samma period kan det vara så att ni har ngt i bostaden, fukt som kan ge emmissioner från plastmatta och lim, mögel, bakterier som ligger som en grundbelastning. Om det finns risk för detta är mitt förslag att ni kontaktar fuktfirma tex ocab för utredning... 
  • barefoot
    ränderpåtvären skrev 2012-09-23 22:54:39 följande:
    Barefoot, tack för tipset att det kan vara något i bostaden! Glad
    Lösningsmedel kommer nog in genom ventilationen. Allergierna borde väl försvinna om man tar sig härifrån. Blir bara fler saker jag inte kan äta. Krångligt ändå i o m att hon blir dålig på bortaplan men nu har vi inget val.

För första gången efter bullbaket med sojalecitin använde jag de maskindiskade ugnsplåtarna med smörpapper på, grön blöja, om det inte kan bero på Saltå kvarns ekologiska aprikoser. Slutat med Milda sedan några dagar. Hon är glad så hoppas vad det nu är blir kortvarigt.
    Kommer lösningsmedel in gnm ventilation kan mkt annat också komma in som är skadligt (vid totalrenovering) Här finns bra info för kemikaliskadade http://www.facebook.com/#!/groups/149742399929/10151075785929930/?comment_id=10151083275219930&notif_t=group_comment_reply
  • barefoot
    Äntligen, en relativt kortfattade text som, med massor av referenser, förklarar varför den mikrobiologiska floran i tarmen är så avgörande för vår hälsa och våra moderna sjukdomar samt hur amning, kost, antibiotika, vacciner, p-piler mm kan påverka! http://www.gaps.me/?page_id=20

• barefoot
    Trottoarbonden skrev 2012-09-24 20:11:18 följande:
    Jag har en fundering: Innan hade sonen konstanta besvär, nu är reaktionerna mer sällsynta (från alltid till några gånger i veckan). I samband med detta har reaktionerna blivit kraftigare tycker vi, eller tydligare kanske. Kan det vara så att när kroppen har fullt upp med att reagera konstant, för att vi ger det han inte tål hela tiden, så går systemet liksom i spinn på något vis? Att det kliar och kliar konstant liksom. Men nu när vi fått bort det, och kroppen har ett nytt utgångsläge så blir reaktionen skarpare när han får i sig det han inte tål? Hur är era erfarenheter?
    Nu får han blåsor av potatis - har aldrig hänt innan. Och han tycks reagera luftburet på fisk - har inte heller inträffat tidigare.

Många äter tex mjölk och vete varje dag utan att tåla det. Kroppen verkar göra det bästa för att balansera upp reaktionen. Tar man bort födoämnet en tid verkar det som att kroppen gör sig av med skyddet/försöket att balansera. Man mår då bättre men vid exponering kan symtomen istället bli akuta. Mer om detta finns tex i "Biophysical Therapy of Allergies" av Peter Schumacher, tysk privatläkare.

Samma sak händer ofta de som bott i mögelhus. De har under boendetiden en massa diffusa symtom samt utvecklar allergier etc men när de flyttar därifrån blir de akuta sjuka när de stöter på mögel igen och ibland även lukter och kemikalier.

En till anledning till att kroppen reagerar på detta sätt kan vara att så länge belastningen ökar (av ett giftigt ämne eller ngt personen inte tål) kan inte kroppen göra sig av med gifter som andra... När belastningen upphör så börjar kroppen avgifta sig själv och blir mycket  mer reaktiv. Jämför med rökare som blir sjuka när de slutar att röka. OBS! Detta är min teori...  

Summa summarum så är det scenario du beskriver ganska vanligt både bland vuxna och barn       
  • barefoot

Vill bara ge ett tips som ev ngn mer kan ha nytta av. Har en kraftigt äggallergisk mm pojke och han har förut även reagerat på fisk. Nu går vild lax och vilda skaldjur bra. Bra går även löjrom från Kalix! Den går att köpa fryst i lösvikt (utan tillsatser) på vår ICA affär (borde gå att beställa hem) och innehåller massor med näring och även D-vitamin helt naturligt. Dessutom ser det trevligt och färggrannt ut som pålägg:)

• barefoot

trottarbonden: Hagby gård har kalkonkorvar och jag tror att deras "örtgrilllare" är utan det du nämt ovan, kanske kan du ringa och höra och i så fall beställa. Bra jobbat att göra egen korv, hoppas han gillar den!

Vi gör nu egen blodpudding på nötblod och hirsflingor och sonen åt då jag kallade det paté (då jämför han inte med hur köpt blodpudding smakar...). Jag vet inte hur gammal din son är och om det hjälper att kalla korven för lammrulle tex, men det kanske är hela grejen att det ska vara korv???

• barefoot

Trottarbonde: Härligt med korven, bra jobbat!

Vår kille fick (åtminstone innan vi tog bort all säd med gluten) astma av kyckling men tål (åtminstone viss mängd) kalkon och fasan. Nu när vi tagit bort glutensäden kan han dock äta en hel del annat än innan -såsom frukt, kryddor och ris:)

Min man tog ett recept på blodpudding på nätet (finns massor) och bytte ut mjölet mot hirsflingor från Saltåkvarn:) Istället för ister hade vi lammfett. 

• barefoot

Hej!
    Här kommer ett tips till den som ev funderat på att köpa luftrenare www.lfs-web.se/luftrenare-silent.htm
    Vi har haft den drygt en vecka och resultatet känns lte för bra för att vara sant... men vi har slutat med astmamedicinerna förutom lite luftrörsvidgande på natten för att få upp slem som nu lossnar och astman är i princip borta. Dock började han pipa inom 1h när min man flyttat luftrenaren och glömde att sätta i kontakten, men det försvann snart när den var igång igen. Nu går han inte på förskola men nästa steg blir ju att installera en sådan här där och se om han klarar även den miljön då...  
    Stamningen är också borta...
    Alla är ju olika men för oss verkar detta riktigt positivt!  Vi har för övrigt jobbat massor med kosten mm men han verkar nu klara lite mer även där trots snömögel, pollen och kroppens naturliga utrensning som startar på våren...      

Svar på tråden Allergitråden