Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Masarin - min 10 mån kille får kalciumtillskott (enligt dietist), en halv tablett kalcipos mortlar jag och strör över en fruktpuré och ger. Kolla med er dietist/läkare.

• Trasan0606

Masarin - har inte fått dom på recept utan köper de som finns på Apoteket. Äter de själv då jag ammar. Ska till barnläkaren i juli så får vi se om hon kan fixa recept.

Finns en blogg som heter utanallt, kan inte länka från mobilen och där kan du kanske hitta recept - utan allt!

• Trasan0606

Det finns en tabell över hur mycket kalcium man bör få i sig per dag (har den tyvärr inte tillgänglig nu men kan skriva ner den imorgon) och så utgår de från den.

Joel vägrar gröt och välling så han får i sig lite kalcium, enbart via amning och liiite via maten så då får han ca halva dagsbehovet i tablettform. Har precis börjat ge havregurt som är kalciumberikad men han kommer ändå inte upp i dagsbehovet så tabletten behövs ändå. Kanon att det finns!

• Trasan0606

Ränderpåtvären - ingen aning. I vårt fall frågade hon bara om jag ammade för att få reda på OM han får i sig nåt alls och sen kan jag tänka mig att de ger samma dos till alla barn beroende på ålder. Tror inte det är nån fara med lite för mycket. :-€

• Trasan0606

Barefoot - har hört att skaldjurs- och fiskallergi inte behöver gå hand i hand men OM du testar pröva pyttelite först. Hoppas det går bra!

• Trasan0606

Spökplumpen - har bara pricktestat en gång och då tog dom 5 6 olika på en gång, inte bara det jag ville. Mjölk och soja skulle jag def be om i ditt fall. Min lillkille hade inte heller viktproblem men är allergisk mot mjölk, soja, ägg, känslig mot fisk och endel baljväxter. Han kräktes också massor, dygnet runt, hade nässelutslag, magknip, diarré, kinkig som tusan periodvis.

Även om du gör test så är det inte säkert du får utslag så det säkraste är att ta bort det du misstänker ur kosten en månad och se om det blir bättre... Lycka till!

• Trasan0606

Måste fråga en sak om nappflaskor. Jag har sparat ett gäng nappflaskor (ska köpa nya nappar) från äldste sonen som jag skulle vilja använda till minstingen, de användes väldigt lite och är fina än. Tror ni de är ok att använda om jag diskar noga och kokar dom?

Flera år sen de användes och lillen är mjölk, soja och äggallergisk (inte stora killen så vanlig välling har varit i flaskorna). Verkar dock inte vara superallergisk.

• Trasan0606

Vi åker till Mallorca om ett par veckor och funderar lite på om det kan finnas bröd (typ formfranska) som är ätbart för en mjölk, soja och äggallergiker? Nån som varit där och vet hur utbudet i affärer är? Tar med mig en liten limpa till lillen annars men vore skönt att slippa.

Svar på tråden Allergitråden