Inlägg från: anna h29 |Visa alla inlägg
  • anna h29

Provera/Pergotime 2 fortsättning...

Hej brudar!

Kände att detta var den perfekta tråden för mig eftersom vi alla har samma intresse: provera och pergotime!

Jag är 34 år och har en underbar dotter på 3,5 år som blev till direkt efter att jag slutat med p-piller, en lyckoträff helt enkelt. Har annars förhöjt fritt testosteron vilket motarbetar min cykel - jag har ingen spontan ägglossning eller mens.

I alla fall - sedan augusti 2010 har vi försökt att få ett syskon. Har kört en enkel pergotimekur och är nu inne på dubbel kur nr 2. Det som "stör" mig mest är att jag lever i sådan ovisshet - jag har ju ingen aning om pergotimen hjälper. Gyn har stängt så jag kan varken ta blodprover eller vul för att kolla om det händer något.

Själv kör jag med clearblue fertilitetsmonitor plus äl-stickor på kvällarna. Jag är mest bara nyfiken på så att jag inte riskerar att missa ett maxläge. Kalla mig gärna hysterisk men jag kan liksom inte låta bli....man kan nästan säga att jag gör en sorts studie denna månad, funderar på att lägga upp bilder sedan på alla stickorna, haha.

Om jag inte är gravid innan augusti 2011 så skriver min gynekolog remiss till Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska, men inte förr. Har inte heller möjlighet att hosta upp pengar för privat vård. 

Är det någon här som använder Clearblue fertilitetsmonitor under pergotimemedicinering och har någon i så fall fått maxutslag på den någon gång?

Lycka till alla som kämpar!

• anna h29
    LillaMy3 skrev 2010-06-29 20:41:24 följande:
    Använder bara äl.stickor. Fick en son för drygt ett år sen på första dubla pergotimkuren. Nu är jag inne på femte dubla och ingen bebis ännu. Har heller inte spontan äl eller mens. Men nu när jag tar pergotime så får jag mens ganska exakt 14 dagar efter max på äl-stickorna. Så det tar jag som ett kvitto på att jag haft äl.

Får du mens efter dina pergotimekurer, eller måste du ta provera varje gång?

Trist med kö till vidare behandling. Min gyn ville att vi skulle försöka med pergotime ett år innan hon remmiterade vidare.
    Jag har fått mens en gång efter pergotimekur och det var då jag beställde min monitor och började testa. Dock visade den låg hela kommande månad (finns tre lägen: låg, hög och max) och ingen mens kom spontant. 

Så ja - jag behöver äta provera mellan varje kur (med ett undantag då). 
  • anna h29
    LillaMy3 skrev 2010-06-29 20:48:52 följande:
    Då låter det ju som det kanske inte blev äl den kuren. Eftersom du varken fick full utslag eller mens.

Hur många dagar räknar du som en cykel? Jag trodde jag hade äl på dag 16 och gav upp lite på andra kuren. Men då hade jag äl dag 26... Så nästa kur testade jag med älstickor lite senare, och då dök äl på dag 23. Och nu sist på dag 20. Så det tar sig

Kanske du också hade sen äl?
    Ja, det är möjligt att jag hade sen äl. Därför ska jag köra med stickor denna gång tills något händer (ny proverakur, äl eller grav). 

Jag har aldrig haft normal cykel så jag har ingen aning hur många dagar jag ens ska räkna på.  
  • anna h29
    LillaMy3 skrev 2010-06-29 20:56:29 följande:
    Har nog i pricip aldrig haft det heller, men utgick från 16 dagar då det var då sonen blev til.

Första kuren jag tog nu denna gång, kan jag haft sen äl, men efter 40 dagar tyckte gyn jag gott kunde ta en ny proverakur och starta om. Så då gjorde jag det.

Hoppas du hittar din äl!! Har lärt mig lite på dessa kurer nu som det inte blivit något. Fått lite mer koll på kroppen liksom.
    Enligt min gyn kan jag påbörja ny proverakur på dag 42, om jag inte är gravid så klart, så det låter ju likvärdigt. I så fall skulle man ju hinna med en sen äl också. 

Jag hoppas också på att hitta min äl - för ägg har jag, det har gynekologen sagt och min kropp kan ju bevisligen bära och föda fram ett barn. Har funderat en del på bidrottninggelé och andra naturpreparat men vet inte riktigt om det påverkar pergotimen. Någon som provat något?
  • anna h29
    stinos skrev 2010-06-30 06:38:36 följande:

Jag har fått ägglossning utav provera och pergotime.
    Har lite misstankar om graviditet, ömma bröst, lite illamående, trötthet osv.

Men jag funderar lite över BIM eftersom jag har pco och därav mens (på egen hand) var sjunde månad.
    Ska jag räkna bmi som min senaste mens eller hur gör ni?

Spännande! Hoppas du plussar!
  • anna h29
    jooh skrev 2010-07-09 21:51:06 följande:
    Jag har blivit gravid! :)
    åt tre pergokurer, en enkel o två dubbla, gjorde sen ett uppehåll o mådde så bra jämfört med då jag åt pergo, inga svettningar eller biverkningar överhuvudtaget.. märkte så stor skillnad! Och gravid blev jag :)
    Kanske värt att testa för fler... LYCKA TILL alla!
    Gratulerar. Jag har också ätit en enkel och är nu inne på min andra dubbla. Hoppas att det smittar....
Svar på tråden Provera/Pergotime 2 fortsättning...