• Milkina cerka

Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

Du som lever med ständig värk typ Fibromyalgi
    Har du fibromyalgi eller liknande diagnos?

Jag såg att den gamla tråden stängts, så jag tänkte att jag startar upp en ny igen.

Fortsättnigstråd för oss med fibromyalgi och liknande smärttillstånd..nya och gamla hälsas välkommna!

Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m49680906.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m47566048.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 18:33
    Här är länken till en som hjälper folk mot Försäkringskassan:

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.htmlwww.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.htmlwww.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.htmlwww.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.htmlwww.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:28
    V a d blev det för fel n u då.. jaja, det g å r ju att läsa iaf..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 22:19
    Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m47566048.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.html
  • Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.
  • Lugnistormen

Jag ligger ju i gränsläget, i vissa fall räknas jag till fibro och i andra fall kallas det smärtspridning.Jag säger att jag har fibro för det sår i hälften av mina papper. Jag har samma symtom och funktionsnedsättning som en människa med fibro. Jag kan ju även tala om skilllnaden mellan fibron och depression då jag lider av depression.  Fibron upplever jag som att den ockuperar ett område och gör det nästan omöjligt att fungera, den smärtan är brännande och känns lite som en brännande orm som rör sig och lägger sig på vissa ställen i kroppen. Den smärtan gör så att jag mår illa och kan spy. Depressions smärtan är mer gnagande men den finns även den på insidan och enligt min läkare så är det inte bara pga spänning som värken finns där utan för att pga deprssionen så är alla neurologiska banor öppna(så kan det även vara när man har ångest problematik och man kan även få åt andra hållet att har man värk är banan öppen för ångest). Deppressionsvärken är också ihopkopplad med en urlakade känsla och en orkeslöshet. Men visst trött och slut är jag i kroppen av fibron också och även orkeslös. Men av depressionen är jag själsligt trött om man säger så. Livslusten rinner ut och man får mörka tankar. Värken av depressionen är spridd över ett större område och är inte lika intensiv och påstridig som fibron.

• Lugnistormen

Finns det nån här inne som pluggar och har fibro? hur funkar det? Funderar på att plugga till hösten men är livrädd att jag inte ska orka.

• Sessie82

nej nu e ja trött på detta.

Kan ja ringa min vårdcentral och be dom göra ett fibro test? Är dom såpass duktiga eller finns de risk att dom inte tar mig på allvar?

För ca 4 år sen va jag där pga smärta i mina armar. Berättade för han att jag haft de sen ja va 14 år ( va 25 + då) Blev hemskickad med alvedon och ipren kur....

Kommer nu berätta att det är i hela kroppen. Nu måste dom väl ta mig på allvar...        

• Lonlely Wolf
    Sessie82 skrev 2012-03-19 12:17:24 följande:
    nej nu e ja trött på detta.

Kan ja ringa min vårdcentral och be dom göra ett fibro test? Är dom såpass duktiga eller finns de risk att dom inte tar mig på allvar?

För ca 4 år sen va jag där pga smärta i mina armar. Berättade för han att jag haft de sen ja va 14 år ( va 25 + då) Blev hemskickad med alvedon och ipren kur....

Kommer nu berätta att det är i hela kroppen. Nu måste dom väl ta mig på allvar...        
    Be din läkare remiteera dig till smärtkliniken. Där kan dom göra mätningar om du har fibro. Om inte läkaren ger dig remiss så sök på nätet närmaste smärtklinik och skriv ett brev om att du har ont i hela kroppen och vill få en tid. Det blir som en egen remiss. Jag har gjort det engång här i östergötland.
  • Sessie82
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 12:57:19 följande:
    Be din läkare remiteera dig till smärtkliniken. Där kan dom göra mätningar om du har fibro. Om inte läkaren ger dig remiss så sök på nätet närmaste smärtklinik och skriv ett brev om att du har ont i hela kroppen och vill få en tid. Det blir som en egen remiss. Jag har gjort det engång här i östergötland.

Oh okey. Men när jag ringer telefonisten imorn då tex så vill hon veta vad jag vill. Ska jag säga jag till till en läkare för jag vill ha en remiss av han till en smärtklinik? 

Så en läkare på en vårdcentral kan med andra ord varken sätta diagnos eller avgöra om det är fibro eller inte?  
  • Lonlely Wolf
    Sessie82 skrev 2012-03-19 13:48:04 följande:
    Oh okey. Men när jag ringer telefonisten imorn då tex så vill hon veta vad jag vill. Ska jag säga jag till till en läkare för jag vill ha en remiss av han till en smärtklinik? 

Så en läkare på en vårdcentral kan med andra ord varken sätta diagnos eller avgöra om det är fibro eller inte?  
    Jag vet inte vad din läkare kan. Det kan ju vara så att han kan gör mätningarna på trigger punkterna. Jag blev remiterad första gången. Andra gången skrev jag en egen remiss

Men det är bättre att din läkare skriver remissen.
  • Sessie82
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 13:54:38 följande:
    Jag vet inte vad din läkare kan. Det kan ju vara så att han kan gör mätningarna på trigger punkterna. Jag blev remiterad första gången. Andra gången skrev jag en egen remiss

Men det är bättre att din läkare skriver remissen.

Ja e mest rädd för att han ska göra testerna...han kommer fram till att de inte är det...och i själva verket gjorde han fel..han va kass....

Ja hittade en fibro klinik i mölndal. Vore kanon om ja fick remiss dit ! Inte långt ifrån. Bara 15 mil eller nått, hehe. 
  • Sessie82

De me trigger punkterna...nuddar dom bara eller trycker dom lite hårt eller ganska hårt?

• Lonlely Wolf
    Sessie82 skrev 2012-03-19 13:58:22 följande:
    De me trigger punkterna...nuddar dom bara eller trycker dom lite hårt eller ganska hårt?
    Du behöver inte vara rädd för den undersökningen för den känns inte alls. Läkaren har in liten mätare i handen som har lätt trycker på punkterna. Lovar det känns inget. Jag har gjort det flera gånger.
  • Sessie82
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:17:59 följande:
    Du behöver inte vara rädd för den undersökningen för den känns inte alls. Läkaren har in liten mätare i handen som har lätt trycker på punkterna. Lovar det känns inget. Jag har gjort det flera gånger.
    men är de inte meningen att de SKA kännas? Att det är de som dom går efter? Att man ska få ont på dom punkterna?
Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.