• första pyret

hur dämpa diarée

behöver lite tips på hur jag ska få min lilla ett åring att sluta baja "vatten".
    vad ska man ge som är uppstoppande. ger majsvälling med "för mycket" pulver, men vad mer...?

• Svar på tråden hur dämpa diarée
  • Mamma Katja

majskrokar, banan, ost, blåbär. finns säkert massa mer som jag inte kommer på..

Mamma till världens underbaraste två prinsar!
  • strojes

Banan, päron (med skal) är stoppande.

Om ditt barn äter och dricker mjölkprodukter så sluta med dem och välj laktosfria produkter istället. Laktoset retar tarmslemhinnan så magen får sämre chans att bli bra igen. Det finns mycket laktosfritt i mejeridisken som fortfarande har mjölk som bas och ger lika mycket kalcium som vanliga mjölkprodukter.

• lövet2

Mosad banan
    CocaCola (rör bort kolsyran först)
    Rivet äpple (låt det ligga någon minut så det färgas brunt)
    Morotssoppa (koka av en barnmatsburk - receptet står på burken)

• Mamma Katja
    strojes skrev 2010-04-05 22:55:39 följande:
    Banan, päron (med skal) är stoppande.
    visste faktiskt inte att päron med skal va stoppande.. hade många fajter med min 1,5 åring när han hade diarée förra veckan för han ville ju äta päron men jag trodde det var lösande så han fick inte . alltid lär man sig ngt nytt. :)
    första pyret skrev 2010-04-05 22:55:56 följande:
    tack tack, han ÄLSKAR blåbär o majskrokar :)
    testa ost också, det gillar min pojk att mumsa i sig. :)
  • strojes
    Mamma Katja skrev 2010-04-05 22:59:35 följande:
    Nu när du säger det om lösande blev jag osäker, jag kanske postade lite för snabbt...
  • Mamma Katja
    strojes skrev 2010-04-05 23:02:12 följande:
    Nu när du säger det om lösande blev jag osäker, jag kanske postade lite för snabbt...
    päronpure vet jag att vi fick tipset att ge när dom va hårda i magen...
  • Vitulina

När jag själv hade magsjuka med vattentunna diarréer blev jag beordrad av sjukvårdsupplysningen att äta yoghurt med flingor. När jag ifrågasatte laktosen i yoghurten sa hon att när det gäller yoghurt är det så pass lite laktos att det inte skadar, men att yoghurtkulturen hjälper magen att komma i balans igen genom att bidra med de goda bakterierna. Även Proviva och liknande med aktiv bakteriekultur var bra. Och på mig hjälpte det på mindre än 1 dag. Från vattentunt på morgonen till stopp på em.

Lycka till!

• Finis

Färska blåbär är lösande. Det är blåbärssoppa och sånt som är stoppande. Så du inte tar fel och gör saken värre

Svar på tråden hur dämpa diarée