• Anonym (Lättad)

Abort hemma?!

Är det någon som gjort en medicinsk abort hemma?

Jag har tid för samtal och första piller på fredag och sedan skall jag få med mig ytterligare piller hem för att göra det sista någon dag efteråt.

Ni som genomgått denna form av abort - hur mår man rent fysiskt, blöder man mycket (givetvis individuellt, men kan jag förvänta mig ett Niagara) o s v?

Enligt bm jag talade med är det inga problem att gå till jobbet när man tagit det första pillret (skall dit på morgonen) och sedan är det heller inga problem att jobba efter helgen.

Berätta gärna om era upplevelser!

• Svar på tråden Abort hemma?!
  • Anonym

Jag ska till läkaren på måndag för undersökning och sedan bestämma vilket sätt vi ska använda.
    Fick ett plus häromdagen och visst vill både sambon och jag ha fler barn, men nu är inte rätt tidpunkt, vi har en dotter på 1½, men sambon är arbetssökande så detta är det enda valet just nu.

En kompis till mig tycker jag ska välja att bli "skrapad" istället för medicinsk abort för det inte är säkert att den lyckas?

• Anonym (Lättad)

Så, då kan jag väl berätta om hur det gick.

Fick Mifegyne-tabletten i fredags och märkte absolut inget av den till en början. Igår och inatt mådde jag dock skitdåligt men om det berodde på den eller räksallad jag åt till lunch skall jag låta vara osagt.

Spydde imorse så jag var lite orolig att jag inte skulle få behålla de smärtstillande tabletterna med det gick som tur var bra.

Sedan petade jag upp 4 st Cytotec och fyllde mig med Diklofenak och Panodil, efter ca 2 timmar satte det igång och tja, det var väl som värst som kraftig mensvärk.

Gått på toa i omgångar men inga störtblödningar eller liknande och just nu mår jag riktigt bra. Bättre än på länge, tack o lov.

Men, jag var bra nervös efter att ha läst alla skräckhistorier - men, det verkar ju, än så länge, som att det har gått bra.

• Anonym (Lättad)

Hur vanligt är det att inte blöda så mycket? Jag har inte blött speciellt mycket men i söndags kom det ju klumpar som jag fått besked om att förvänta mig.

I övrigt inte speciellt besvärande blödningar.

Mådde jättebra på söndag kväll och igår måndag men inatt vaknade jag och mådde illa, känner mig inte dålig i övrigt. Är det vanligt att man mår så?

Rent psykiskt är det inga problem, jag var klar med mitt beslut så är inte det att jag har ångest eller något sånt som yttrar sig i fysiska krämpor.

Har inte ont någonstans men på abortmottagningen tyckte de att jag borde blöda mer. Eller är det så att jag förväntade mig värsta syndafloden och att det jag fick var normalt, kanske trodde jag att det skulle vara värre helt enkelt.

Någon som vet om det är vanligt att må illa efter behandlingen?

• Anonym (??)

Hur har det gått för dig ??

• Anonym (??)

Puffar !!!

Går själv igenom det just nu i skrivandes stund....

• Anonym (Lättad)
    Anonym (??) skrev 2010-04-20 07:53:24 följande:
    Hur har det gått för dig ??
    Det har gått jättebra. Ett par dagar avtog mitt illamående också och nu mår jag kanon.

Så med mitt facit skulle jag rekommendera hemabort utan att blinka! Det var skönt att få vara hemma och ta det lugnt tyckte jag!

Hoppas att det gått bra för dig också!! Berätta gärna hur du upplevde det!
  • MissSiri

Usch.. vissa av inläggen gör mig lite orolig. Jag har själv en tid på onsdag där jag ska få med mig tabletter hem. Har gjort en medicinsk abort förut men dock på sjukhuset. Stödet jag fick där var helt underbart. Smärtan var dock olidlig och jag kräkte så ont jag hade. Borde leta upp någon som kan vara med mig så jag slipper vara själv för säkerhets skull. Tack för era berättelser. Lättare att vara förberedd :)

/Sandra

• bexiih

Jag gjorde en hemma abort idag, har kollat passa videos på folk som har varit med om en abort och har skrämt livet ur mig pågrund ut av det haha.. men Jag var i V 5+ och gjorde allt hemma. Jag har bara haft vanlig mens värk och efter 2 timmar liggandes gick jag på toa för att kontrollera om jag blödde (vilket jag gjorde) jag var med min kompis under tiden och vi började skratta för en grej och då känner jag något som kom ur min fiffi, då förmodligen kom fostret ut. Sen kl 11.00 har jag inte tagit något smärtstillande och har aldrig haft ont alls. Så nu förstår jag verkligen att alla reagerar såå olika på detta. jag hade turen att jag inte alls fick ont :)

• Anonym (Frida)
    bexiih skrev 2017-12-29 20:41:14 följande:

Jag gjorde en hemma abort idag, har kollat passa videos på folk som har varit med om en abort och har skrämt livet ur mig pågrund ut av det haha.. men Jag var i V 5+ och gjorde allt hemma. Jag har bara haft vanlig mens värk och efter 2 timmar liggandes gick jag på toa för att kontrollera om jag blödde (vilket jag gjorde) jag var med min kompis under tiden och vi började skratta för en grej och då känner jag något som kom ur min fiffi, då förmodligen kom fostret ut. Sen kl 11.00 har jag inte tagit något smärtstillande och har aldrig haft ont alls. Så nu förstår jag verkligen att alla reagerar såå olika på detta. jag hade turen att jag inte alls fick ont :)

Jag gjorde också hemabort igår :) Och precis som du hade jag läst skräckhistorier om smärta och att man störtblöder. Jag hade dock riktigt ont en timme men jag la varma flaskor på magen och då gick det över. Sen blöder jag mindre idag än vad min mens brukar vara. Blödde mer igår men är rädd att det ska komma en störtflod imorgon när jag ska på fest haha. Blöder du mycket?
  • Draken89

Jag gjorde också en abort i fredags och mår bra. Har lite molvärk och blöder en del. Hatar att blöda så det är lite jobbigt mentalt ... blöder lite mer idag än igår faktiskt men jag antar att det är normalt :/

Har ni återbesök bokat ?

• Anonym (Frida)
    Draken89 skrev 2017-12-31 07:31:02 följande:

Jag gjorde också en abort i fredags och mår bra. Har lite molvärk och blöder en del. Hatar att blöda så det är lite jobbigt mentalt ... blöder lite mer idag än igår faktiskt men jag antar att det är normalt :/

Har ni återbesök bokat ?

Lider med dig att du blöder mycket men ja som du säger är det helt normalt. Barnmorskan som jag pratade med på telefon i fredags sa att man kan börja blöda mer vilken dag som helst. Dagen efter eller om 3 veckor så det är från person till person.

Nej har inget bokat återbesök. Däremot fick jag med ett gravtest som jag ska göra om ca 4-5 veckor. Men jag skulle ju vilja bli undersökt också. Har ni fått återbesök?
  • Draken89

Jag har bokat återbesök 12/1 alltså två veckor efter för att göra ultraljud och kolla att allt ser bra ut . Har gjort aborten på privat klinik då ingick återbesök

• Anonym (medicinsk abort hemma)

Jag tog de sista tabletterna för medicinsk abort idag, i sen vecka 5. Det har varit mycket mindre smärtsamt än jag trodde.

Träffade gyn i torsdags, hon sa att jag var längre gången än jag hade sagt till henne. När jag träffade henne var min sista mens första dag för 5 1/2 vecka sen, hon sa att jag var i vecka 6+2, hade för mycket att tänka på än att ifrågasätta då men nu i efterhand tycker jag det är helskumt. En liten stund senare träffade jag barnmorska, hon var helt fantastisk och gav mig stöd och lugnade mig. Fick första tabletten av henne och resten att ta med hem.

Fredag var "mellandag", hade lite lätt mensvärk då och då under dagen. Mådde lite illamående men inget som direkt störde. 

Lördag tidig morgon började jag med 2 alvedon och 1 ipren, 30 min senare tog jag 4 cytotec högt upp i slidan. 3 timmar senare svalde jag 2 cytotec till. Blödningen kom igång nån timme efter att jag tagit de första cytotec. Hade rätt rejäl mensvärk och lite innan 13 tog jag ny dos smärtstillande samt en oxynorm (morfin) och något efter så försvann nästan all värk. Har kunnnat vara ute på stan och gått en promenad utan problem. 

Har blött som en väldigt riklig mens och det har även kommit ut en del slemklumpar varav en ganska stor, använt stora nattbindor och behövt byta med några timmars mellanrum. 

Fick lite biverkningar av oxynormen men annars har det känts som rejäl mensvärk och nu mot kvällen har det nästan helt släppt. 

Blev ett långt inlägg men vill dela med mig av en bra erfarenhet av medicinsk abort i vimmlet av alla hemska.

• Humlan88

Gjorde medicinsk abort på sjukhus. Fick morfin x2 pgr fruktansvärda smärtor. Skulle inte rekommendera att göra de hemma

• Draken89

Min medicinska hemabort var en bättre upplevelse än min kirurgiska abort på sjukhus .

Rekommenderar hemabort om man gjort abort förut eller fött barn och har mer kännedom om sin kropp

Svar på tråden Abort hemma?!