• LykkeLee

Måla spjälsäng...Hjälp en stackars nybörjare ;)

Hej!

Jag ska måla om en spjälsäng snart.. Den här: www.harnosandtorget.se/index.php&show_id=3733&show_torg_namn=harnosand

Hur fasen målar man dom där pinnarna?? Är inte det skitkrångligt?? Eller kan man bara måla gavelstyckena och lämna pinnarna vita.. Hur ska jag göra med skadorna? Ska man spackla då först eller? Ska sängen förberedas innan man målar? Ursäkta omfrågorna verkar dumma men jag är totalt novis och en EXTREM nybörjare.

• Svar på tråden Måla spjälsäng...Hjälp en stackars nybörjare ;)
  • katten korven

Jag skulle nog ta och spraymåla den, kanske kostar lite mer med sprayfärg, men då kan du få ett jämt resultat på pinnarna. hacken skulle jag slipa ner om de är grunda annars spackla och slipa.

men annars tror jag att det inte blir dyrare att köpa en som är i bättre skick och inte kräver ommålning? Vet inte hur lämplig färgen är om bebisen biter i sängen?

• johandra

Trä på en påse(typ fryspåse) på handen,dra sen över en strumpa..Använd strumpan som pensel.Det är bara att smeka på färgen med handen alltså..

Klappat o klart!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • LykkeLee
    katten korven skrev 2010-04-06 11:36:18 följande:
    Jag skulle nog ta och spraymåla den, kanske kostar lite mer med sprayfärg, men då kan du få ett jämt resultat på pinnarna. hacken skulle jag slipa ner om de är grunda annars spackla och slipa. men annars tror jag att det inte blir dyrare att köpa en som är i bättre skick och inte kräver ommålning? Vet inte hur lämplig färgen är om bebisen biter i sängen?
    Fast jag vill ha den i roligare färger och då måste jag ju måla om den oavsett om den är i bättre skick.. fast.. kan det vara farligt för min bebis o han biter på den.. men om jag bara gavelstyckena så är kanske bit-risken mindre.. dom gnager väl oftast på kanten ovanför spjälorna??
  • johandra

Ja just ja,innan du kan måla så måste du ta bort allt som är löst samt slipa ytan på sängen...ta ett sandpapper (mellangrovt) och så slipar du för hand,sen torkar du av med trasa och låter torka innan du målar...

• LykkeLee
    johandra skrev 2010-04-06 11:47:06 följande:
    Trä på en påse(typ fryspåse) på handen,dra sen över en strumpa..Använd strumpan som pensel.Det är bara att smeka på färgen med handen alltså.. Klappat o klart!
    Ahhhh.. fasen vad smart!! Då doppar man alltså strumpan i färgen??
  • johandra
    LykkeLee skrev 2010-04-06 11:48:38 följande:
    Ahhhh.. fasen vad smart!! Då doppar man alltså strumpan i färgen??
    Japp:) Platspåsen behövs för att du inte ska få färg på hela handen...
  • LykkeLee
    johandra skrev 2010-04-06 11:49:24 följande:
    Japp:) Platspåsen behövs för att du inte ska få färg på hela handen...
    Ja det förstod jag ;)

Superbra tips.. men jag blir ändå lite orolig för att min bebis ska tugga på sängen och få i sig gift från färgen.. jag hade ju inte ens tänkt på det innan... :(
  • Jungblom

Jag skulle slipa sängen innan så att färgen säkert fäster.

Svartfågel, min dotter har aldrig gnagt på spjälsängen

• katten korven

Jag antar att det finns bättre färg som inte är nån fara med? Det var liksom bara en tanke att det är kemikalier i som inte är så nyttiga. men det är det nog i all färg även orginalfärgen.

kolla med färgaffären de vet säkert.

strumptricket lät smart, men jag tror att det kan vara svårt att få det perfekt jämt och slätt och skulle själv kört på sprayfärg. antningen köpa sprayburkar eller hyra/låna en färgspruta. Såg på roomservice för många år sen att de just sprayade på färgen..

• johandra

Vi målade iaf vår spjälsäng med strumpa o pensel och det blev hur bra som helst

Att spreja jämt är inte helt enkelt det heller,även om det ser så ut

Angående färgval så köp en vattenlöslig lackfärg och måla i god tid så ska du se att det inte är nån fara

• Mamma till Philip Nova Elliot
    johandra skrev 2010-04-06 11:47:06 följande:
    Trä på en påse(typ fryspåse) på handen,dra sen över en strumpa..Använd strumpan som pensel.Det är bara att smeka på färgen med handen alltså..Klappat o klart!
    Smaaaart Det tog oss 3 timmar per måning (2 ggr) att få ikeas sniglar spjälis vit. Jooobbigt men fin blev den Lycka till TS!
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
Svar på tråden Måla spjälsäng...Hjälp en stackars nybörjare ;)