• Joual

    Hur mycket sparande är vanligt?

    Jag har också sparade pengar. Det intressanta är att de som svarar i sådana här trådar alltid tillhör de som sparar relativt sett mycket pengar.

    Genomsnittssvensken klarar inte en utgift på 20 000 kr utan att låna.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3505602.ab

    Ett citat ur artikeln:
    För ett år sedan undersökte Finansinspektionen hur svenska hushåll klarar en oförutsedd utgift på 20 000 kronor, till exempel för en bilreparation. Vart femte hushåll – 20 procent – behöver ta ett lån för att klara utgiften. Det betyder att 20 procent av hushållen i dag knappast har några marginaler alls.

  • Joual
    Anonym (burk) skrev 2010-04-06 16:21:41 följande:
    Skrämmande om du frågar mig! Vad gör man om bilen, frysen och tvättmaskinen går sönder samtidigt?
    Bor man i hyresrätt så ringer man hyresvärden angående frys och tvättmaskin

    Nej, jag vet faktiskt inte hur man tänkt. Själv är jag trygghetsnarkoman och bor i hus, så jag vill ha goda mariginaler. Jag tror att många underskattar eller glömmer bort att vissa saker kostar pengar, speciellt när man bor i hus.

    Att man måste gå till tandläkaren, reparera bilen, betala bilskatt, köpa nya linser och handla julklappar är ju inga oväntade utgifter. Däremot är det inte alltid säkert NÄR de dyker upp (ja, förutom julklapparna då). Jag budgeterar t ex en tusenlapp varje månad för bilreparationer. Den används inte alla månader, men så plötsligt måste kamremmen bytas samtidigt som bromsoken bak och tändstiften är utslitna... och så kostar det 10 000.
  • Joual
    Anonym skrev 2010-04-06 16:28:38 följande:
    de där var skrämmande.jag har räknat de som att vi haft de ganska dåligt ställt då vi har sammanlagt 80.000 på sparkonton o sparar mellan 500-5000 varje månad. plus 200 till barnen. men om man jämför med de i artikeln så har vi ändå ganska gott ställt. skrämmande att man inte klarar sånna utgifter ens.
    Hur mycket pengar man bör ha sparade beror ju såklart på många yttre omständigheter. En trebarnsfamilj som bor i egen villa ute på landet behöver ha större mariginaler än en singel som bor i en hyrestvåa mitt inne i stan.

    Tumregeln att ha tre månaders omkostnader på banken tycker jag är vettig.
Svar på tråden Hur mycket sparande är vanligt?