Inlägg från: vivillblitre |Visa alla inlägg
  • vivillblitre

ni med katt!

Innan har jag alltid tömt kattsanden (klumparna) i hundbarjpåsar som sedan åker i soptunnan.  När vi tömmer den helt från sand så har vi slängt den i en komposthög..

Nu har vi en ny kattsand som fungerar kanon... det är inte vanlig sand utan det är gjort av majs och går kanon att spola ner i toaletten.
    Och det är inga kemikalier som är dåligt för katten och det dammar inte när man häller i ny sand.. kanon!

• vivillblitre

usch vilken tjurig tråd detta blev från vissa håll :( Tråkigt!

Ts. klart din vän kan sila bort kattsanden och bara slänga avföringen och spola ner i toaletten! Men man måste ju ändå slänga de klumpar (om man har sådan sand) som bildas av urinen. Och det är ju lite svårt att sila bort.
    Och är det kattsand så löses det inte upp i vatten så bra och kan därför bli som lera. Och det är ju inte så checkt att spola ner i avloppet.

Men jag rekommenderar en speciell kattsand som är gjort av majs.. "Worlds Best Cat Litter", heter den. Det är den naturliga majsfibern som gör att den klumpar sig bra så klumparna blir hårda, fasta och faller inte sönder.
    Dessutom ska klumparna vara lätta för toaletten att lösa upp då det enligt tillverkarna ska gå att spola ner. Det är återigen den naturliga majsfibern som gör detta.

Och det funkar kanon! Så det är ett litet tips bara.
    Annars funkar det ju utmärkt att göra som de alldra flesta verkar göra, att tömma det i hundbajspåsar (som vi gör ibland, då vi inte har lådan vid toan)..

Hoppas det går bra för henne med sitt nytillskott :))

• vivillblitre
    Mamma april2008 skrev 2010-04-06 16:19:44 följande:
    Ja det blev lite tråkigt, som i alla trådar =(Ja har inte heller råkat ut dock för att det nånsin fastnat men det tåls vekrligen att tänkas på.. Dock har jag som skrivet innan INTE klumpbildande sand utan tar endast upp bajset som man silar av typ all sand från innan jag slänger de.... Men oturen kan va framme säkert. Att tömma de i hundbajspåsar och slänga i blöjbingen som ändå täms varje dag typ är ju inte mkt svårare då vi även har hund hemma och påsar alltid finns hihi!Ska hälsa henne alla bra tips i alla fall, tack!
    Ja och såna hundbajspåsar brukar jag samla på mig massor av när jag är på IKEA :) Billigt och bra!
  • vivillblitre
    Kinsale skrev 2010-04-06 18:30:44 följande:
    Hmm, får väl erkänna att jag oftast spolar ner i toan. Alltså, bara bajset, är rätt noga med att inte få med kattsanden. Den med majs ska jag faktiskt prova. Bra tips.
    Ja den är något dyrare kanske. Men himla dryg! Och inga kemikalier eller annat som katten behöver trampa i.
  • vivillblitre
    jennyc skrev 2010-04-06 19:22:11 följande:
    hur är det med lukten? nu när jag är gravid är jag så känslig så jag använder bara den där med kiselkristaller för att inte känna urinen för starkt. Låter annars som en bra kattsand som jag annars kan prova när jag inte är lika känslig :)
    Enl. mig och sambon är det inte lika mycket lukt som blir av vanlig kattsand. Men är du van vid kristallsand så lär du nog känna viss skillnad tror jag. Fast det är inte själva urinen som luktar, utan det har nån majslukt som jag inte kan förklara. Men enl oss ingen jobbig lukt som det kan bli av sand.

Om du har sambo/man så be honom byta lådan. Det är inget som rekommenderas av gravida att göra med någon sand p.g.a. toxoplasmos bakterier som finns i avföringen, som är skadande på fostret.

Så därför har jag satt sambon på den biten nu ;) Annars hade jag använt handskar och spritat mig noga efterråt.. men det vet du säkert redan :)
  • vivillblitre
    jennyc skrev 2010-04-06 19:40:20 följande:
    Åh herregud...tur att nån har humor...ska min man sköta kattlådan!! Jovisst :)Nä men allvarligt...jag har försökt förklara detta för honom men han vägrar...spelar ingen roll att jag är gravid...där går hans gräns...dum dum dum...så den får jag tyvärr sköta för valet va detta eller göra sig av med katterna och NEJ aldrig i livet. Men med handskar på och massa tvål och sprit efteråt så minskar ju risken. Ska nog testa den där sanden, kan man köpa den i vanliga affärer?
    Haha mm bra det :P Jag trodde inte heller det. Min sambo sa strängt NEJ.. men när jag visade honom att det t.o.m står på kattsandsförpackningen så. Han hade inget val..
    Men men... det går ju lika bra att göra det själv, bara man är noga med rengöning o så :)

Jag tror inte den finns att köpa på Maxi eller liknande. Utan vi köper vår på Djurkompaniet. Finns säkert i de flesta djuraffärer. Jag blev tipsad av en arbetkamrat om den :)
  • vivillblitre
    TrueLoveNeverDies skrev 2010-04-06 19:50:37 följande:
    Och tro nu inte att jag TÖMMER lådan i toalettstolen -nej, den sanden som använts lägger jag i en pappåse som jag sedan slänger i soprummet under komposterbart eller vafan det nu blir...
    vad gör du med kisset då? Katter bajsar ju inte bara..
  • vivillblitre
    jennyc skrev 2010-04-06 19:56:19 följande:
    väldigt bra tips, nu har jag precis köpt en ny förpackning men då har jag ju lite tid på mig att kolla upp var den finns att köpa. hur många liter är den på och pris?

Jag brukar köpa den på 15kg.. den kostar runt 440-470 kr. Men varar mer än dubbelt så länge som annan sand.

Här är lite omdömmen jag hittade om sanden:

Toppen (Charlotte) - 2010-03-09 - omdöme 5 av 5
    Fantastiskt lättsamt att bara kunna spola ner i toaletten! Även ett plus att sophämtningen blir billigare!

Äntligen ! (Cat-mamma) - 2009-05-18 - omdöme 5 av 5
    Köper IGEN denna MAJS-toa till mina två katter(7,8 åriga). Bästa någonsin och jag har haft katter i 55 år,varje dag!!!
    Produktprovarkatterna ger den fem tassar!

Gå in och läs mer här: http://www.swecat.com/gpc-worlds-best-cat-litter-extra-strength-15-kg eller här: http://www.swecat.com/kattsand/worlds-best-cat-litter och här: http://foderbilen.se/katt/kattsand/world-s-best-cat-litter-extra-strenght-15-kg.html

Finns massor med sidor när man googlar om den... :) Hoppas du provar den! Lovar att både du och kisarna kommer gilla den ;)
  • vivillblitre
    jennyc skrev 2010-04-06 20:20:04 följande:
    Tack så mkt för bra länkar! Bra att de fanns mindre förpackningar också när man ska prova men mina kissar är som tur är inte så kräsna...bara pellets som inte går för den ena. Miljövänlig och dryg...verkar absolut va värd pengarna! Väldigt bra tips, tack
    Kul att du är positiv till den!! :) Ni (du och katterna) lär inte bli besvikna! :) Skriv gärna sen vad du tyckte på min Fl sida :)
  • vivillblitre
    TrueLoveNeverDies skrev 2010-04-06 20:34:30 följande:
    Nej precis! :)(tänk så miljövänliga vi är!)
    Köp den miljövänliga sanden me som jag använder till mina kisar :)
Svar på tråden ni med katt!