Inlägg från: M Hellin |Visa alla inlägg
  • M Hellin

ni med katt!

Kör med kiselkristaller i lådan, och bajset spolar jag ner i toan, har bajset legat en stund i lådan så faller kristallerna av och det är bara bajs man spolar ner, är katten lös i magen som min ena vart senaste veckan, så klibbar kristalllerna ihop och det är soprna som gäller.

• M Hellin

Ingen som tänker testa den här?

www.litterkwitter.com.au/en/index.php

Den fungerar på alla mina katter utom en, dock är jag tvungen att ha locket nerfällt nuförtiden annars hamnar allt annat som får plats i toan.

• M Hellin
    frökenelisabeth skrev 2010-04-06 20:45:29 följande:
    Jag har funderat lite på den! Fast jag är rädd att kissen inte skulle bry sig om vilket håll hon vänder rumpan och så skulle det hamna på golvet varannan gång.... Men du kan rekommendera den alltså?
    Det kan jag göra, det fungerar på 3 av 4 katter här, där jag bodde förut så var det en som spolade efter sig också, inte medvetet dock utan när han hoppade därifrån och upp på spolknappen och vidare till tvättstället för en tupplur.

Att det inte fungerar på fjärde katten beror på att han har gamla och sköra leder och inte kan hoppa upp på toan, annars var han i sin ungdom den som såg och lärde sig precis allt, han starta spisen och öppna dörrar tände lampor och öppna vattenkranen och han var helt livsfarlig att lämna ensam hemma för man visste aldrig vad han hittat på.
  • M Hellin

Ang toxoplama från smittskyddsinstitutet.

Toxoplasma gondii, ett encelligt urdjur (protozo) med en komplicerad livscykel. Katten spelar en central roll i smittspridningen som huvudvärd för parasiten.

Efter infektion utsöndras parasiten i avföringen, framför allt av unga katter. I miljön kan parasiten vara infektiös upp till ett år. Får och andra varmblodiga djur inklusive människa kan smittas genom intag av parasiten. I det varmblodiga djuret vandrar parasiten ut i cirkulationen och kapslar in sig i muskelaturen, där den kan leva många år.

Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa.

Inkubationstiden anges till 2–3 veckor.

Detta innebär ju att vi ska äkta oss för båda kattlådor fisk, opastöriserade ostar, och kött som inte är tillräckligt upphettat, bär och sallad. Samt att man nu inte ska kunna vara ute i sandlådan med eventuella äldre syskon till det kommande barnet.

Det känns ju att om man ska oroa sig och akta sig för allt som skulle kunna hända mot förmodan så skulle man inte hinna njuta av att vara gravid?

Och det vara bara som en liten avstickare till stopp i toan och andra skitsaker

• M Hellin
    Minoo skrev 2010-04-07 12:43:21 följande:
    Bär och sallad? Jag förstod inte riktigt hur det kunde skada? Förstod du? Har aldrig hört något alls om grönsaker/frukter.. :S
    Hittade detta på Infpreg

Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.
    De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen.Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta.

Toxoplasmos smittar alltså om:

man äter rått eller otillräckligt tillagat kött främst från gris, får och lamm som innehåller parasiten.Men även nötkött kan innehålla parasiten.
    man äter osköljda eller råa grönsaker, frukter eller bär som har parasiten på ytan eller skalet.
    om man får jord eller sand som är förorenad med parasiten på händerna vid till exempel vid trädgårdsskötsel eller i sandlådan och sedan för händerna in i munnen (utan att först tvätta sig).
Svar på tråden ni med katt!