• Anonym (Rädd)

    Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!

    Förra året gick en tand sönder för mig. Jag laga den. Lagningen gick sönder och jag laga tanden på nytt sista gången i oktober förra året. Har efter det haft ont till och från. I helgen fick jag jätteont, trodde jag skulle dö.

    Var till tandläkaren idag. Han gav mig valet att rotfylla eller dra ut. Jag sa att jag måste fundera. Jag gråter och är rädd. Vilsen. Vad ska jag välja?
    Har jätteont i tanden, eller i käkbenet under tanden. Äter värktabletter, men det hjälper inte ett dugg. Frågade om värktabletter,men det var bara att äta på tills jag får hjälp. Tid för rotfyllning, om jag väljer det, blev i mitten av maj.

    Tanden det gäller sitter i nedre käken, och det är tanden bredvid visdomstanden. Väljer jag att rotfylla kommer det att kosta minst 4000:- och det var inte säkert att det blev bra av det. Väljer jag att dra ut går det på 1500:-
    Tandläkaren sa att han hade valt att dra ut.

    Jag är livrädd för att dra ut en tand. Har aldrig gjort det. Och har hört vidriga historier om hur hemskt det är att dra ut en tand, speciellt i nedre käken.
    Jag skäms över att dra ut den. Då blir jag ju tandlös där. Det kommer att synas. Känns inte alls speciellt kul. och att sätta dit en fejktand var det inte tal på sa tandläkaren. Isf fick jag beskosta det själv och det kunde bli dyrt.

    Behöver råd och tips! Någon som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!
  • jummie

    Har dragit ut en tand som sprack, en rotfylld, precis på samma ställe som du beskriver. Det är inget som syns utifrån...även om det inte är kul att bli av med tänder så är det rent estetiskt ingen katastrof.

  • Anonym

    Jag rotfyllde en tand, det kostade 6000 + en massa undersökningar.
    Sedan pajjade tanden ändå efter ett halvår och jag fick betala 2000 för att dra ut den.

  • Anonym

    Dra ut den! Det är ett helvete med rotfyllningar..
    Tanden kommer ju garanterat inte hålla så många år ändå.

    Jag gjorde en rotfyllning för 1 år sedan och jag har fortfarande problem med tanden, Ångrar att jag inte drog ut den..då slipper man problemet för alltid.

    Sen, vad spelar det för roll med en tand mindre? Tror inte någon stirrar rätt in i munnen på dig ;)

  • Anonym (Rädd)

    Men hur blir det med de andra tänderna, de som sitter på var sida om denna tand. Finns det risk att de kommer att röra sig när den här tanden är borta? Riskerar man att få snea tänder?

    Har ont gör det att dra ut i nedre käken?

  • Drakenberg

    Jag har dragit ut tänder i både övre och undre käken. Är det bara bedövat ordentligt så gör det inte ont. Gjorde inte för mig iaf.


    Men have feelings too - but who really cares!!!
  • Anonym (chockad)
    Drakenberg skrev 2010-04-06 14:39:55 följande:
    Jag har dragit ut tänder i både övre och undre käken. Är det bara bedövat ordentligt så gör det inte ont. Gjorde inte för mig iaf.
    Lät tandläkaren dra ut.  Först blev jag chockad när tandhygienisten fekommenderade det.  Rotfyllning skulle bli dyrare - och risken finns att det ändå inte skulle bli bra.  Funderade ett halvår, lät dra ut kindtanden för några veckor sedan.  Tror inte någon kommer åt att se mig så långt in i gapet.
    "Om man har en kroppsdel som inte är frisk tar man bort den"  peppade tandläkaren mig innan tanden enkelt lyftes bort.
  • TereseA

    Jag drog ut min kindtand..var det bästa för mig eftersom tanden dött..var skönt att bli av med tanden och märker inte så stor skillnad än när jag hade tanden där innan..
    kan ju vara en kostnadfråga oxå..dra ut är billigare...


    Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (Rädd)

    Men hur blir det när man tuggar? Om man har tänder uppe men inte därnere. Kan man tugga på den sidan?
     Tanden är ganska stor.

  • Anonym (chockad)
    Anonym (Rädd) skrev 2010-04-06 15:38:06 följande:
    Men hur blir det när man tuggar? Om man har tänder uppe men inte därnere. Kan man tugga på den sidan? Tanden är ganska stor.
    det blir en vana att tugga på andra sidan...
Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!