• Anonym (Rädd)

Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!

Förra året gick en tand sönder för mig. Jag laga den. Lagningen gick sönder och jag laga tanden på nytt sista gången i oktober förra året. Har efter det haft ont till och från. I helgen fick jag jätteont, trodde jag skulle dö.

Var till tandläkaren idag. Han gav mig valet att rotfylla eller dra ut. Jag sa att jag måste fundera. Jag gråter och är rädd. Vilsen. Vad ska jag välja?
    Har jätteont i tanden, eller i käkbenet under tanden. Äter värktabletter, men det hjälper inte ett dugg. Frågade om värktabletter,men det var bara att äta på tills jag får hjälp. Tid för rotfyllning, om jag väljer det, blev i mitten av maj.

Tanden det gäller sitter i nedre käken, och det är tanden bredvid visdomstanden. Väljer jag att rotfylla kommer det att kosta minst 4000:- och det var inte säkert att det blev bra av det. Väljer jag att dra ut går det på 1500:-
    Tandläkaren sa att han hade valt att dra ut.

Jag är livrädd för att dra ut en tand. Har aldrig gjort det. Och har hört vidriga historier om hur hemskt det är att dra ut en tand, speciellt i nedre käken.
    Jag skäms över att dra ut den. Då blir jag ju tandlös där. Det kommer att synas. Känns inte alls speciellt kul. och att sätta dit en fejktand var det inte tal på sa tandläkaren. Isf fick jag beskosta det själv och det kunde bli dyrt.

Behöver råd och tips! Någon som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!
  • NadiaMi

Jag har dragit ut en visdomstans och har inga problem att tugga maten på den sida det saknas en. Man lär sig 'tugga rätt' ganska snabbt, och tandköttet är ganska tåligt när det har fått läka ihop.

Med tanke på att tanden sitter så långt in är det inget som syns i 'förbigående' så du behöver inte vara rädd för kommentarer om du inte har för vana att antingen gå runt med munnen vidöppen hela tiden eller har någon i din bekantskapskrets som stirrar in i folks munnar och räknar tänder så snart de ses.

Med tanke på problemen du har haft hittills tror jag att det vore bättre att dra ut tanden, och har den redan krånglat så länge kan det vara lättare att få ut den. Plus att de 'vanliga' tänderna (till skillnad från visdomständerna) oftast har ganska raka rötter som gör dem ganska lätta att få ut.

• Anonym

Jag har dragit ut en tuggtand, det var inte så farligt. Visst, betydligt trevligare att slippa trasiga tänder förstås..Efter nåt halvår har gropen förvandlats till ben och att tugga där är inte alls nåt man tänker på. Du behöver inte tugga på andra sidan alltså. Verkar trots allt vara ganska många här som dragit tänder och klarar sig bra.

• TereseA

Jag tycker man tuggar som vanligt..Jag drog ut nedre kindtanden..en stor var det. Nu måste jag tyvärr dra ut en till övre käken längst in...min mun är förliten att rotfyllas..och dessutom slipper jag dra ut visdomstanden då.. Kände ingenting när jag drog ut sist...kände bara att dem drog och vickade.Fick 2 sprutor,salva och lustgas..:)men som sagt var tanden död så där för jag inte kände nåt sade dem...så vet ej hur det kändes för er andra som drog ut en "levande" tand?

Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym

dra ut den, det har jag gjort o inget jag lider av. inget som syns så bättre att dra ut

• Anonym (Rädd)

Lutar åt att dra ut den.
    Kommer att ringa imorgon och beställa en tid för det.
    Har ont i tanden nu, och vill bara bli fri detta.

• TereseA
    Anonym (Rädd) skrev 2010-04-06 18:30:14 följande:
    Lutar åt att dra ut den. Kommer att ringa imorgon och beställa en tid för det. Har ont i tanden nu, och vill bara bli fri detta.
    Har oxå ont i den tanden som ska dras ut...ush..hatar tandläkaren..tandvärk är det värsta som finns..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (Rädd)

På röntgenbilden han visade mig var det som en skugga nedanför rotspetsen. Jag fatta inte riktigt vad detta var, är det någon som vet vad detta kan vara? Han sa nått om nedbrytning. Men vad?

Har ont i tanden nu. Men försöker undvika värktabletter så gott det går. Kan ju inte äta maxdos varje dag då kommer min mage att kollapsa.

Tandläkaren tittade mig i munnen och tog röntgenbilder. Fick en tid i mitten av maj för rotfyllning. Han sa inget om infektion. Men vad beror då denna värk på? Är det farligt att vänta? Har surfat runt på FL och det verkar ju vara livsfarligt att gå med tandvärk obehandlad. Men visst borde tandläkaren sagt något om det fanns en risk och sett till att jag fått en tid tidigare?

• Anonym (vet inte)

Jag hade som dig och valde att dra tanden, tandläkaren tyckte också att det va det bästa. Min tandläkare är den bästa så det va inget farligt alls, ja har hatat att gå dit och framför allt få sprutor, när jag bad om bedövningssalva och han sa att han inte hade det hööl ja på att dö. Men han är så grym så det känns knappt när han lägger bedövningen.
    När ja va liten drog ja en tand i överkäken som växte innanför de andra, det va en skräck, han hade något verktyg som såg ut som en skruvmejsel som han satte in och bankade på och höll på, så ja va livrädd när jag gick dit, men han vicakde lite med tången och vips så va den ute, då hade han ändå sagt att han trodde det skulle ta lite tid då ja hade så långa rötter.

Ja vet inte om det är farligt att gå med tandvärk men du kan ju inte vänta till mitten av maj även om du väljer rotfyllning. Om du väljer att dra kanske du kan komma in tidigare, det tar ju inte lika lång tid. Men annars hade ja ringt en annan tandläkare.

• Adrastina

Jag satt i samma sits, en tand längre bak, jag drog ut den! Att en rotfyllning hjälper är aldrig en garanti, min tandläkare rådde mej oxå att dra ut den. Då får jag ju inte några fler besvär med den plus att det är billigare! Dessutom syns det inte att det fattas en där, inte ens då jag ler stort! {#lang_emotions_laughing}

• Adrastina
    Anonym (Rädd) skrev 2010-04-06 13:54:33 följande:
    Men hur blir det med de andra tänderna, de som sitter på var sida om denna tand. Finns det risk att de kommer att röra sig när den här tanden är borta? Riskerar man att få snea tänder?Har ont gör det att dra ut i nedre käken?
    Mina har inte rört sig ett dugg, inte blitt sneda eller nått...detta är nu 2 år sedan. Kändes inte någonting. Har rotfyllt en annan tand oxå, som satt så det skulle synas så var tvungen med den...rotfyllningen var inge farlig den heller, men dyrare och kräver 2 tandläkarbesök. Så att dra en tand var enklare.
Svar på tråden Rotfylla eller dra ut ... behöver råd!