• Anonym (ts)

    medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?

    Ska genomföra min första abort i veckan. Åka in o ta pillrena på torsda 7+5 o sen genomföra aborten hemma 8+0.
    Ni som har gjort abort i den här tiden, hur ont gör de?
    Har barn sedan tidigare o överlevde förlossningen me lustgas o värkstimulerande dropp.

    Läste i papprena att man får två diclofinac o två panocod. (stavningar) Va åt ni?

  • Svar på tråden medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?
  • Anonym (ts)

    Va inne o tog tabletten igår. ska gen genomföra aborten hemma imorgon. Fick andra värktabletter me mej, så de ska bli intressant.

  • matuldan

    Jag har gjort abort hemma idag, v9+0..sista dagen alltså. Har inte haft ont ens, förutom vanlig menssmärta! Superskönt. Så det är olika för alla och spelar ingen roll hur långt man gått.. :)

  • Anonym (Aj som...)

    Jag gjorde medicinsk abort hemma i vecka 8. Jag vet att upplevelsen av smärta skiljer sig något enormt mellan individerna, men eftersom jag har en hög smärttröskel i vanliga fall och dessutom är van vid menssmärtor från helvetet tänkte jag att det inte skulle bli så farligt.

    Jag tog mina doser smärtstillande på morgonen 2 dagar efter den första tabletten man fick på mottagningen. Sen tog det 1-1½ h och sen fick jag något så enormt ont. Jag kan inte förklara det, det kändes som att jag skulle dö. Jag grinade, låg på golvet, kunde knappt andas. Stoppade i mig fler tabletter, blev otroligt groggy men det påverkade inte smärtan ett dugg. Blödningen kom aldrig igång, så efter 3-4 timmar fick jag åka in akut. Där fick jag morfin för jag hade tagit ett dygns maxdos av citodon och voltaren. Smärtan var kvar dygnet ut men hanterbar.

     Blödningen kom igång efter ca 5-6 timmar. Det blödde en hel del, typ kraftig mens, men bara i ett, två dygn, sen var det ganska sparsamt. Däremot fick jag ut ngt som såg ut som en tuggad köttklump efter en månad, mindre roligt kan jag ju säga.

    Nu kommer jag aldrig göra om en abort, men skulle jag råda dig till ngt är det att göra det hos dem.

  • Anonym
    Lycka TS..Som sagt alla är vi olika och man ska inte bara måla upp skräck scener..Kommer säkert gå jätte bra för dig.
    Ska själv genomgå medecinsk abort och är inte så orolig över de..Har fött barn och den smärtan är nog värst och har man överlevt de så överlever man nog en abort :)
  • Anonym (lillan)
    Anonym skrev 2010-04-09 19:58:50 följande:
    Lycka TS..Som sagt alla är vi olika och man ska inte bara måla upp skräck scener..Kommer säkert gå jätte bra för dig.Ska själv genomgå medecinsk abort och är inte så orolig över de..Har fött barn och den smärtan är nog värst och har man överlevt de så överlever man nog en abort :)
    Nej, man ska inte bara måla upp skräckscener, jag talade bara om för TS vad JAG själv var med om. Jag menar inte att skrämma, vill att hon ska vara uppmärksam ifall att hon är med om samma sak, då är det bråttom som tusan in till sjukhuset!

    Det är nog fler det gått bra för än vad det är personer det gått illa för, men det jag var med om, den smärtan..man kan omöjligt ha SÅ ont när man föder barn ens!
    Vi här inne har inte "bara" målat upp skräckscener, många har ju berättat att det gått bra. TS frågar ju hur ont man haft efter abort osv. Svarar ju bara ärligt på hennes fråga.

    Känns som att du bagatelliserar den smärtan som jag fick gå igenom när du skriver att det är värre att föda barn och att man överlever en abort! Självklart överlever man väl, men det handlade om den otroliga smärtan som var svaret på TS fråga!
  • Anonym (ts)

    Stoppade upp pillrena vid 10 tog en värktablett, började blöda vid 11 o har lite mensvärk.  Inte mycke mer än i vanliga falll, men lite mer ihållande kanske. Har legat ett par timmar o läst en bok, men ska nog sätta igång me maten snart.
    Känner inte så faligt mycke, men e glad att man har bärbar dator så man kan sitta på toa o surfa {#lang_emotions_tongue_out} Sambon får väl gå ut o kissa {#lang_emotions_wink}
    Mår inte illa alls.

    Känner mej lite som en skadeskjuten elefant, men blöder inte enormt mycke.
    O ja håller me, föda barn va värre iaf för mej. Dock sägs de att har man fött barn ska aborten gå lite smidigare. Om de e sant lr inte vet ja inte.

  • Anonym (ts)

    hur länge blöder man klumpar o har molvärk i magen?

  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-04-16 08:13:57 följande:
    hur länge blöder man klumpar o har molvärk i magen?
    Undrar oxå det..gjorde min abort för exakt en vecka sedan..haft lite molvärk fram till i förrgår..kom en klump till igår..haft 3 el 4 st ganska stora klumpar sedan fredags...(då räknade jag den på sjukhuset)

    Sedan senaste klumpen igår har blödningen avtagit lite mer..Nu har jag blödning som i slutet av mensen..men inte ont alls.

    Hur går det för dig?..står i papprerna att man ska kontakta mottagningen om man blöder mycket el har jätteont.
  • Anonym (ts)

    mina blödningar har gått från "sletor" som bara hänger till blod som mer "forsar" ja de kanske e o ta i men de rinner i alla fall självt.
    Sätter ja mej på toa på "tar i" lite så kommer de klumpar. Har till o från lite molvärk men inte speciellt ont. Minns inte så mycke av avsalaget efter förlossningen. Så ja har inte svårt o jämföra.

    Får väl vänta tills på månda, då har de gått lite mer än en vecka. Har de inte ändrat sej nåt i de fortfarande kommer i klumpar o "sletor" så ringer ja nog in o hör.

  • Anonym

    ts..låter som bra ide att ringa sen..hoppas det lugnar ner sig snart.

    Mina blödningar har slutat nu..vara mycket flytningar.Skönt det.

  • Jemie

    Jag vill lugna alla som blir uppskrämda av skräckhistorier (även jag blev det innan min hemma-abort) och jag va dödsnervös två veckor innan så jag skakade dagen innan jag skulle börja på första pillret. Jag fick lite mensvärk, eftersom man får så mycket bra smärtlindrande ink morfintablett så gick det jätte bra, lite molande värk men inget förskräckligt. Självklart är det obehagligt att få ut klumpar, det kan ingen ta ifrån en, men är man säker på sin sak så kolla inte ner i toan, spola, ta binda, vila mella toabesöken, kolla någon bra serie eller film. Va med en kompis som pysslar om en och gör det till en vilodag. Ät gott, och tänk på att kvinnokroppen är fantastisk som lagar en direkt efter. Lycka till alla och stressa inte upp er, sen om det skulle va en nitlott i livet och ni får fruktansvärt ont.. ja det hjälper inte att oroa sig innan ändå. Det kommer gå bra?

Svar på tråden medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?