Någon som adopterat svenskt barn
Hej!
Finns det någon här som adopterat en svenskt barn?
Jag har några frågor som jag skulle vilja ta privat.
Kan ni skicka meddelanden så skickar jag frågan med den privata meddelandet.
Kram Tossan
Hej!
Finns det någon här som adopterat en svenskt barn?
Jag har några frågor som jag skulle vilja ta privat.
Kan ni skicka meddelanden så skickar jag frågan med den privata meddelandet.
Kram Tossan
Närstående adoptioner eller "vanliga" adoptioner?
Hej!
Vi är precis i sluttampen av en nationell adoption. du får gärna skriva till min inbox om du har frågor!
Hej Har hängt på familjeliv länge men inte registrerat mig förrän nu. (Vill så gärna ha svar) Jag undrar också hur det går till att adoptera inom landet. När adoptionsläget är som det är vill vi gärna prova alla vägar. Får jag inboxa dig jag också?
Jag hänger gärna med på den här tråden. Vi sitter i samma sitts.
Själklart går det bra att inboxa!
Oftast tror jag att nationell adoption bara sker genom att familjerätten får förfrågan om de har några lämpliga, färdigutredda familjer när ett barn dyker upp för adoption, så det finns ingen särskild kö. Den juridiska processen är ganska lång och osäker eftersom biomamman först har sex veckor på sig att tänka över det hela innan hon skriver på ett samtycke. Sedan kan hon i princip ångra sig under hela domstolsprocessen som i vårt fall tog exakt fem månader. Att leva i ovisshet är naturligtvis ångestfyllt och oroligt, man är så nära lyckan men riskerar att förlora det lilla liv man nyss fått i sin famn. Det är inte helt lätt.
Vi har inte på något vis värderat en natinell adoption som bättre eller sämre än internationell adoption. Men det har bara inneburit positiva saker för oss eftersom vi inte skulle fått skicka papper förrän tidigast om ett år från nu och vi har som många andra barnlösa år bakom oss. Dessutom kan vi få pengarna att räcka till att adoptera ett syskon om vi får önska fritt och har hälsan kvar eftersom vi står kvar i köerna.