• chesa

problem med amning? fått hjälp?

Jag fick en dotter för 9 månader sedan men jag fick aldrig igång någon ordentlig mjölkproduktion. Jag kämpade och kämpase men fick bara ut några ynka ml. Tösen gick ner i vikt och vi var tvugna att komplettera med ersättning. När hon var två månader var jag tvungen att ge upp amningen helt.

Jag har precis fått veta att jag förmodligen har PCOS och har läst in mig en del på det nu.

Jag ser att det finna samband med PCOS och problem med amning.

Finns det någon mer som haft problem? 

Inför att vi nu precis har börjat försöka så ett syskon så hoppas jag kunna amma nästa gång.

Finns det någon som fått ngn hjälp med att främja amningen? 

• Svar på tråden problem med amning? fått hjälp?
  • bollanmollan

jag fick inte heller igång den, försökte pumpa i 3 månader men gav upp.
    Nu fick jag barn förtidigt så jag kan ha haft svårt för den orsaken med plus att jag åt starka mediciner så han fick inte amma av mig utan jag fick pumpa tills han var några veckor. vi bodde på neo första tiden och där var dom tokiga i att få igång min mjölk, dom drog och pratade om det hela tiden så jag tror jag blev stressad också. fick en nässpray  men den funkade inte på mig.

• gulletussan

Jag har en liknande erfarenhet och har just nu ikväll suttit och sökt lite här på FL efter andra med samma problem... Märkligt att det dök upp nån nu... :)

Jag har en tjej som är 15 mån och som jag aldrig lyckades amma riktigt. Hon flaskades i princip helt och hållet från första veckan. Det är fortfarande en sorg som påverkar mig. Ofta tänker jag att om jag gjort så, eller varför gjorde jag så... 

Ett problem var att det fanns dåligt med mjölk. Mina bröst förändrades inget alls under graviditeten, och efter förlossningen hände inget heller. Efter en dryg vecka med misslyckade amningsförsök och pumpande svällde det ena upp lite på sidan och det fanns en del mjölk men den fick jag knappt i min lilla unge eftersom hon inte fick nåt tag och pumpen bara fick fram som mest 20ml. Eftersom lillan inte ökade i vikt alls utan minskade fick vi ge ersättning.

Jag tänker lika som dig TS, att nästa gång ska det fungera!

Kan tillägga att jag har diagnosen pcos sen ca 15 år tillbaka med symptomen övervikt och behåring. Vi fick barn utan "hjälp".

• chesa

Ja jag verkar inte vara dem enda som har problem.

Men finns det någon hjälp att få inför en ny graviditet?

• gulletussan

Ja, det undrar man. Jag har funderat på att kontakta amningshjälpen på mitt sjukhus innan för att prata med dem om det hela och höra vad de säger. Och när vi kommer in till förlossning kommer jag att säga att det enda jag oroar mig för är amningen - hjälp mig med det!!!
    Dessutom borde det väl finnas nån som vet mer om det här med mjölkproduktion och pcos eftersom vi både har hört nåt om det - om man rent medicinskt kan göra nåt...? När jag får tid över och kommer ihåg kan jag skicka iväg en fråga till patientföreningen för pcos (www.pco-s.com)

• lerumstessan

Jag fick en dotter för 10 månader sedan och hade också problem med amningen. Hon är född 6 veckor för tidigt så hon sondmatades i 3 veckor och jag pumpade och pumpade men det räckte inte så vi fick komplettera med ersättning också så fort vi kom hem för hon ville inte amma då hon var så svag. Jag pumpade och varvade med ersättning i 7 veckor men sedan orkade jag inte hålla på mer och gick över helt på ersättning.

Jag fick aldrig någon riktig mjölkproduktion utan kanske 50-100 ml som mest ur båda brösten. Jag vet inte om det har att göra med PCO:n. Jag är bröstreducerad så jag trodde det var orsaken men det kan ju ha varit PCO:n då ju! Vore intressant att veta och framför allt spännande att se om jag kan gå hela vägen nästa graviditet och kolla om det går att amma en fullgången bebis.

~¤~Ally 090617~¤~
  • chesa
    lerumstessan skrev 2010-04-11 14:54:33 följande:
    Jag fick en dotter för 10 månader sedan och hade också problem med amningen. Hon är född 6 veckor för tidigt så hon sondmatades i 3 veckor och jag pumpade och pumpade men det räckte inte så vi fick komplettera med ersättning också så fort vi kom hem för hon ville inte amma då hon var så svag. Jag pumpade och varvade med ersättning i 7 veckor men sedan orkade jag inte hålla på mer och gick över helt på ersättning. Jag fick aldrig någon riktig mjölkproduktion utan kanske 50-100 ml som mest ur båda brösten. Jag vet inte om det har att göra med PCO:n. Jag är bröstreducerad så jag trodde det var orsaken men det kan ju ha varit PCO:n då ju! Vore intressant att veta och framför allt spännande att se om jag kan gå hela vägen nästa graviditet och kolla om det går att amma en fullgången bebis.
    en dum fråga kanske med vad innebär att du är bröstreducerad?
  • lerumstessan
    chesa skrev 2010-04-11 18:52:48 följande:
    en dum fråga kanske med vad innebär att du är bröstreducerad?
    Jag har alltså gjort en bröstförminskning.....Dom sa att det kan bli krux med amningen av det då man ju måste skära i mjölkgångarna....
    ~¤~Ally 090617~¤~
  • chesa
    lerumstessan skrev 2010-04-12 00:00:35 följande:
    Jag har alltså gjort en bröstförminskning.....Dom sa att det kan bli krux med amningen av det då man ju måste skära i mjölkgångarna....
    oki då förstår jag!
Svar på tråden problem med amning? fått hjälp?