• Alex71

Farligt med långvarig förkylning?

Är i vecka 38. Har varit förkyld i snart 2 månader, från & till.
    Är helt slut pga dessa....att vara gravid är ju nog tröttande i sig själv - som "bonus" har jag även åkt på de här. 
    Har nu åter varit heltätt i näsan i snart 2 veckor -trots enstaka doser Nezeril och flertalet koksaltlösning. Inget hjälper!
    Förlossningen närmar sig, vilket oroar - kommer jag verkligen att orka i detta skick?!
    Hur påverkar det barnet?
    Bör man begära att få pencillin, eller bara låta det gå över av sig självt? Ngn som vet?!

• Svar på tråden Farligt med långvarig förkylning?
  • memadde

Hej! Jag är i vecka 32 (v.31+0) idag.
    Och jag har varit förkyld/täppt i näsan i nästan 4 månader. - I rad!
    Tog upp detta med BM sist, och hon sa att det är så vid vissa graviditeter.
    Näsan är irriterad på nåt vis. Hormoner o så.
    Blev dock rek. att INTE  använda nån nässpray eller annat. då näsan vänjer sig vid det.
    Tyvärr så får du nog utstå.:(

• Supernova

Har också problem med förkylning.. Hur är det med er puls? Min puls har stigit sen jag blev förkyld, går runt med hjärtklappning nästan hela tiden..

• MamTezz

Hej.. samma här.. varit sjuk till och från i månader.. nu har jag de sista veckorna börjat använda nezeril.. det hjälper mycket och jag blir piggare pga att tätheten i huvudet släpper... inte blivit beroende av det och kommer inte bli det heller. För så fort bebisen är ute släpper tätheten.

Mest orolig för att alla förkylningar skadar bebisen.. :(
    Åter känner jag halsen göra ont och sjudomskänsla i kroppen.. jag som nyss börjat känna mig frisk och nästan slutat med nässprayen.

• Prins89

Här är det också täppt i näsan sedan ca 2 månader. Har under hela tiden använt nässpray ca två gånger om dagen för att få ut det mesta. Jag har börjat acceptera att nässprayen får följa med tills förlossningen. Kan verkligen inte andas utan den och har fått smått panik ibland eftersom lungorna blir så ihopptryckta med..  

• Babylove79

Jag har oxå varit konstant förkyld de senaste 4 månaderna. Är nu i slutet av v. 37 och e kanonförkyld igen + bihåleinflamation. Har en son på dagis som förmodligen e en orsak till alla förkylningar men sen verkar ju mitt imunförsvar vara obefintligt just nu. Hoppas det blir bättre när bebisen kommit å när det börjar bli vår. Skönt att höra att man inte e ensam iaf Jävligt jobbigt som sagt att va höggravid å så dessutom sjuk...som om man inte e trött nog?! Nässpay har jag använt alldeles för mycket av det senaste, men jag får gå på "avvänjning" sen. Just nu e det guld me herr Nezeril

• Alex71

Tur att man inte är ensam med detta.
    Min barnmorska rekommenderade Renässans Plus (koksalt) som man kan ta hur mkt som helst av, funkar ok. Men är ändå tvungen att ta Nezeril emellanåt. Har oxå en son, 2½, som drar hem allt i förkylningsväg från dagis.
    Hade en jättejobbig förlossning med honom. Är rädd att utgångsläget med en bamse-förkylning denna gång heller inte blir den bästa.

• Babylove79
    Alex71 skrev 2010-04-07 11:59:12 följande:
    Tur att man inte är ensam med detta. Min barnmorska rekommenderade Renässans Plus (koksalt) som man kan ta hur mkt som helst av, funkar ok. Men är ändå tvungen att ta Nezeril emellanåt. Har oxå en son, 2½, som drar hem allt i förkylningsväg från dagis.Hade en jättejobbig förlossning med honom. Är rädd att utgångsläget med en bamse-förkylning denna gång heller inte blir den bästa.
    Jag har provat Renässans Plus men det funkade inte på mig tyvärr...Har du länge kvar till BF? Jag e beräknad 28 april men hoppas den kommer innan. Fast jag vill gärna slippa förkylningen innan såklart Hade en kompis som fick barn samtidigt som jag fick min son å hon va kanonförkyld, men det gick bra ändå.
  • silverwitch

Blev förkyld och fick jätte jobbig hosta då jag väntade lillkillen, de sista 2½månaderna innan han skulle komma fick jag sitta upp och sova. Direkt efter han var född så försvann även förkylningen. Väldigt vanligt att förkylningen kan sitta i tills man fött, för min väninna var det likadant för under båda hennes graviditeter.

• Fridayyy

Är du bara täppt i näsan beror det på graviditeten, det släpper nåt dygn efter förlossningen isådall, inget ovanligt alls.

• Maggiepuh

Jag har haft ont i hasen och varit täppt i 2 veckor nu. Har ringt till läkare och ska strax dit för att kolla min hals. Kan knappt dricka eller äta idag och de tog mig på allvar när jag sa att jag är gravid v27+5.

• MamTezz

Hej igen.. jag har varit sjuktill och från hela 2010.. suck..
    nu har jag tappat rösten sen ngr dagar tillbax..
    Trodde det skulle gå över på ngn dag men nu är jag på dag fem
    på måndag får jag åka till vc och kolla upp..
    tror helt klart att jag inte kommer bli frisk förrens bebisen är ute...

verkar vara vanligt.

:(

• Alex71

Jag önskar att det bara var vanlig nästäppa. Men det är en rejäl förkylning, som nu flyttat sig även till halsen. Ibland känns det som om jag ska hosta upp vår lilla tjej.
    Har BF på sönd., dvs 18/4.
    Har dessutom en lindrig släng av förkylningsastma, som inte är så bra i det här läget. Försöker att ta bara absolut behövda enstaka doser av Ventolinsprayen.
    Vår son, 2½, fick pencillinkur i lördags pga. sprucken trumhinna. Jag passade på att fråga läkaren om det fanns ngt att göra - men han tyckte bara att det var att "bita ihop".
    Jag oroar mig inte så mycket för egen del...mest för den lilla i magen, så att inte hon eller moderkakan blir påverkad av detta.
    Hon har varit mindre rörlig under mina förkylningsperioder.

• MalinNiklasHarryBebis

grav 1 så var jag förskyld i över 2 månader men så fort han var född så var förskylningen borta vet ej vad som hände

nu e ja i v.29 å lika förskyld tänkte ta mej till läkaren i morgon för jag har sådan hosta så jag får inte sova på nätterna, å näsan rinner testade med nässspray men huvudet värker ändå.

Svar på tråden Farligt med långvarig förkylning?