Inlägg från: Klingan13 |Visa alla inlägg
  • Klingan13

December Bebis 2010 :)

Plussade i fredags och även i lördags (tog ett extra bara för att vara säker). Var definitivt inte specielllt snabb med att göra test då jag var ganska säker på att jag haft min mens i mars. Men det uppenbarligen inte mens jag hade haft, antagligen nidblödning vilket jag läste mig till i fredags. Då åkte jag och köpte ett test omgående för jag hade en del av de symtomen som fl listat (ömma bröst, humörsvängningar, minde blödning ett par dagar före beräknad mens och illamående).

Idag, v06+2 (enligt fl) så rinde jag och bokade tid hos barnmorskan. Eftersom det är min första graviditet och även första gången jag har plussat någonsin och därmed inte har någon tidigare erfarenhet så trodde jag att de skulle vilja kolla mitt hcg men inte. De bokade in mig på inskrivning/kostsamtal på onsdag vilket på något sätt känns betryggande ändå, att få komma och prata med någon som vet.

Bara jag och min sambo som vet något än så länge, och så ni här i tråden. Vill inte berätta för tidigt om något skulle gå fel i början (håller tummarna för att det inte blir så).

• Klingan13

Hjälp!
    Jag blöder, svagt rosa. Började för en stund sedan och har inte slutat än. Är jätteorolig för mf. Är min första grav så jag har inte någon tidigare erfarenhet. Vad göra? Är i v6+5 idag. Var hos mvc igår och hade kostsamtal, de har inte telefontid förrän imorgon bitti igen. Nästa möte (inskrivning) är inte inplanerat förrän mitten av maj.

• Klingan13
    Juvel skrev 2010-04-15 14:04:54 följande:
    tack du söta, åhhh jag hoppas verkligen!Klingan13: Jag känner med dig. Har ju också blödit, fast mitt var inte rosa utan mer åt det bruna hållet. Mitt kom bara när jag torkade mig, är kom ditt? Jag skulle ringa MVC imorgon om jag var du... Hör om du kan få göra ett vul för då ser man ju... Hoppas det går bra för oss!!!
    Det kom när jag var på toaletten och jag torkade mig. Slutade inte trots att jag torkade mig flera ggr. Jag skall ringa MVC imorgon och höra efter vad det kan vara. Vi får verkligen hoppas att det går bra för oss båda!!
  • Klingan13
    Minifer skrev 2010-04-15 14:19:18 följande:
    jag är verkligen ingen expert, emn såvitt jag vet är det inte så ovanligt att blöda lite under graviditeten, och om det är rosa eller brunt brukar det inte vara någon fara om det inte gör ont och så. Finns ju inga garantier, men det behöver inte vara någon fara!! Håller tummarna för det! Komemr det mycket eller lite?
    Jag hoppas också på att det är en ofarlig blödning. Det gör inte ont (mer än den vanliga molverken då och då) och det kommer inte jättemycket. Jag mår dessutom illa fram och tillbaka idag vilket jag tolkar som ett gott tecken. Men man blir ju så chockad när det är rosa på pappret och det inte slutar trots att man torkat sig flera ggr.
    Tack för att du håller tummarna!
  • Klingan13
    Jerseygirl skrev 2010-04-15 18:37:23 följande:
    Klingan13; jag hittade lite dagboksanteckningar som jag skrev vid min förra graviditet och jag hade rätt mycket rosa flytningar tidigt. Trodde att jag skulle få missfall och var super deppig men allt gick bra så det behöver inte vara nån fara. Alltid bäst att kolla upp det ändå men oroa dig inte för mycket.
    Jag mår bättre idag, slog på trumman för tidigt helt enkelt. Blödningen var inte så kraftig som jag först befarande utan avtog ganska snabbt. Tack för alla stöttande ord från er alla!

Idag mådde jag illa som bara den på morgonen och det har även kommit och gått under förmiddagen. Jag avskyr att må illa, det är det värsta med att vara gravid tycker jag. Molverk och ömma bröst kan jag stå ut med, liksom tröttheten men illamåendet får mig ur balans totalt. Jag är väldigt tacksam över att jag inte kräkts något än och det hoppas jag att kunna slippa i fortsättningen också då det är något jag verkligen har ångest för. Men jag får ju ta illamåendet som ett tecken på att allt är som det skall.

När tycker ni det är läge att berätta för anhöriga? Vi skall ha föräldrarna på middag den 1:e maj och det är v9+0 för mig och hade tänkt att berätta för dem då. Är detta för tidigt? Jag bubblar av glädje och längtar efter att få berätta för någon men vill samtidigt inte gå ut för tidigt ifall något skulle gå fel. Närmsta kollegan på jobbet har antagligen redan listat ut att jag är gravid då jag mått ganska dåligt under veckan. Igår fågade hon om det inte fanns en anledning till varför jag hade dålig matlust och då svarade jag nått i stil med "det kanske det gör, men i så fall så pratar vi inte om det". Ni som mår som jag, illa ganska ofta, hur har era kollegor reagerat?
  • Klingan13
    Minifer skrev 2010-04-16 11:11:57 följande:
    idel goda nyheter! puss på er! :)Själv har jag bim idag och tog ett test för att kolla styrkan. Det var staaarkt och fint. Hurraaaa!!!
    Grattis! {#lang_emotions_smile}
  • Klingan13
    ÄlskarNova skrev 2010-10-29 08:45:50 följande:
    Btw; Längtar så tills vi åker imorgon och hämtar vagnen!! Ska ringa dom idag så de kan sätta ihop den åt oss. 
    Hur många har köpt/tagit fram sina vagnar?

Hämtade hem vagnen i onsdags (den har stått kvar i affären i en månad) och då passade vi även på att köpa åkpåse, regnskydd och ett badkarsmonterat skötbord. Vagnen står hopfälld i det blivande barnrummet och kartongen med skötbordet likaså. Vi använder inte badkaret speciellt ofta men tänkte ändå inte montera det än även om jag är ivrig att få allt i ordning. Känns på något sätt så skönt att bocka av sak efter sak från listan över saker som behöver göras innan pyret bestämmer sig för att titta ut.

Vi har fått låna en bilbarnstol/babyskydd av en kompis och häromdagen så tvättade jag överdraget så att det är rent och frächt. Har även fått låna en del babykläder av samma kompis och de kläderna har jag också tvättat. De var visserligen redan tvättade men då de legat i kompisens källare ett par år så ville jag tvätta dem själv också. Kändes så mysigt/absurt att hänga upp små babykläder i storlek 50-56 på tvättlinan, de var verkligen pyttesmå i jämnförelse med de andra kläderna som hängde på samma streck (mina och makens). Har även tvättat nyinköpta lakan, örngott och påslakan så när vi väl har köpt vaggan så är det bara att bädda den. Inköp av vagga blir antagligen under nästa vecka.

Har även kokat de nyinköpta napparna, napparna till nappflaskor och nappflaskorna så att de är steriliserade. Kanske lite tidigt att göra med tanke på att det är ca 5½ vecka kvar till bf men som sagt, det könns så skönt att få gjort sakerna en i taget utan att behöva känna sig stressad. Och man vet ju aldrig om pyret hade tänkt att titta ut tidigare även om det inte är speciellt troligt.

Skall börja köpa julklappar snart också för det lär jag definitivt inte hinna med/orka i december. Är det fler än jag som resonerar på samma sätt?
  • Klingan13
    Mysmamma70 skrev 2010-10-29 10:08:47 följande:
    Vi har bara använt våtservetter som är oparfymerade, och har inte haft några problem med röd rumpa
    Det har jag köpt på mig en hel drös av, sju förpackningar eller nått åt de hållet. Var på Gekås förra veckan och där var våtservetterna ungefär hälften så dyra som på ICA Maxi (samma antal i förpackningen men olika märken) så jag passade på att köpa på mig ett litet lager...
  • Klingan13

Jag har köpt två nappar och de hade jag tänkt att använda i nödfall, vill undvika napp så mycket det går. När jag stod där i butiken och köpte dem så var tanken att "om jag inte köper några så kommer h*n säkert vilja ha en och om jag köper så kommer h*n inte vilja ha".

Det där med att man skall ta med napp och nappflaska till BB har jag inte hört tidigare. Var på studiebesök på FL och BB för ett par veckor sedan och då sa de inte något om det så det är väl lika bra att man tar med både och försäkerhetsskull.

• Klingan13

Jag skall till BM på onsdag och jag har också fått i uppdrag att skriva "förväntningar på förlossningen samt hur du upplevt graviditeten". Men vad sjutton ska man skriva? BM ville även att min man skulle vara med och skriva så när jag föreslog detta för honom var hans spontana svar "att både du och pyret överlever". Jo det är väl en ganska grundläggande sak att vilja. Smärtlindring, typ epidural, är också viktigt, men vad mer?

Är helt blank i huvudet och känner lite panik över att jag inte kan få ner något på papper för samtidigt känns det viktigt att jag får skrivit vad jag har för förväntningar/önskemål. En riktigt nära vän sa till mig att hon ångrade att hon inte skrivit något förlossningsbrev och att hon definitivt skulle göra det om hon bestämde sig för att få ett barn till. Hon sa att hon trodde att förlossningspersonalen antagligen bättre hade förstått hennes känslor och reaktioner under förlossningen om det funnits ett brev de hade kunnat läsa. Så hur skall ni andra göra? Precis som Jenni78 så tar jag gärna tips och råd från er andra här i tråden.

• Klingan13

Så trött idag. Hade kraftiga förvärkar inatt och varje gång pyret rörde på sig så gjorde det ont. Värkarna försvann efter ett par timmar men det gör fortfarande lite ont när pyret sparkar sig inne i magen. Tog visserligen en panodil förut för att jag hade ont i ryggslutet och jag är tacksam över att det gick över. Var hos BM igår och då kollade hon om h*n hade vänt sig och det hade h*n gjort men huvudet var inte fixerat än. Jag antar att det var det faktum att BM klämde på magen (gjorde inte ont på något sätt eller var otrevligt) i kombination av 2h inne på Gekås efteråt som framkallade förvärkarna för det har jag inte haft hittills.

Skulle köpt en vagga på Gekås men så himla typisk, den var tillfälligt slut. De skall få in under denna vecka så det blir till att ringa och kolla om de fått in den och vara glad över att det bara tar 45min att köra dit. Men det blev lite klädinköp till pyret (lite tur att jag började få ont i ryggen, annars hade blivit långt mycket mer babykläder inhandlat) och även madrass och spjälskydd till vaggan och naturligtvis lite annat smått och gott när jag ändå var där.

• Klingan13

Varit på MVC idag. Går in i vecka 38 (36+6 idag) imorgon och gissa om jag blev besviken när BM sa att pyret hade vänt sig igen, dvs ÅT FEL HÅLL. För inte riktigt två veckor sedan såg h*n så snällt med huvudet nedåt men var visserligen inte fixerat. Nu ligger h*n horisontellt istället.
    Så nu blir det vändningsförsök på torsdag vilket jag hoppas ska gå bra. Så typiskt, jag har haft en så underbar graviditet hittills och med 3 veckor (idag) kvar till BF så tänkte man att det inte skulle bli något trassel men tji fick man för de tankarna. Ja, ja, det skall säkert gå bra. Annars blir det ju kejsarsnitt då Varberg kk inte tillåter förstföderskor att föda med sätesbjudning (vilket jag visserligen inte var så sugen på heller).

Svar på tråden December Bebis 2010 :)