• Ellans

December Bebis 2010 :)

Jag hoppar med här. Har plussat idag och kan knappt tro det är sant!! Grav-strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket så det kunde inte varit tydligare! :)
    Äntligen säger vi nu! Hoppas bara att allt ska gå vägen den här gången. Fick MA i v.12 på nyårsafton. Det var fruktansvärt!! Jag ska försöka att inte oroa mig så mycket, även det inte kommer vara jätte lätt. Vill bara att allt ska gå som det ska den här gången!! Ska nog boka in privat VUL runt v.10. Och se så allt är okej. Vi åker utomlands två veckor senare och ska vara borta i 3 veckor så det sista man vill är att behöva få missfall utomlands också, skulle förstöra allt!! Och jag vet inte om vi orkar med ett missfall igen. Fruktansvärt jobbigt! Men... vi får bara hålla tummarna och hoppas på det bästa! Det känns som det kan vara riktigt den här gången! :)

• Ellans
    s89 skrev 2010-04-16 16:18:39 följande:
    Grattis!! Hoppas att denna graviditet går bra!! Det ska den göra När är BF?
    Tack så mycket! :) BF Antagligen runt 19 december. Får se vad som säger när man varit på VUL/UL. Men runt den tiden bör det vara iaf! :)
    Själv då?
  • Ellans
    Är det någon mer än jag som går omkring med mensvärk mest hela tiden? plussade ifredags och är väldigt osäker på när jag skulle ha BIM. Men det var starkt, lika starkt som kontrollstrecket så det måste ju varit någon dag efter BIM skulle jag tro. Vilket fall så går jag omkring med en massa mensvärk hela tiden. Ingen blödning eller så hittills och hoppas verkligen inte på att det kommer heller!! Vill så gärna att det ska gå vägen den här gången! Men man är ju orolig. Framförallt eftersom jag förra gången också tyckte jag hade som mensvärk i 12 veckor och sedan visade det ju sig vara dött för länge sen och därför så blir man misstänksam på allt som liknar förra graviditeten.
    Någon annan som känner lika? Eller varit med om det i tidiga graviditeter och det gått bra?
  • Ellans
    s89 skrev 2010-04-18 17:55:16 följande:
    Hade också massa mensvärk tidigt i min graviditet. Är fortfarande tidigt i min graviditet. Men inte så mycket mensvärk längre. Min bm sa att det är normalt att det kommer och går. Ibland har man jätteont sen har man mindre ont. det är helt normalt. Så du behöver nog inte oroa dig Vilken vecka är du i?
    Ja, faktiskt så känns det inte alls lika idag som det gjorde igår. Kan ju känna av det till och från. Men det är betydligt mindre än igår och i förrgår. Jag är ju väldigt tidigt i graviditeten v.6 (5+1). Håller tummarna att allt är som det ska och att det går vägen den här gången!! Vi vill inget hellre!! :)
  • Ellans

Emlle: Jag har BF den 19/4 om man räknar via kalendrarna på internet, så då verkar vi vara ganska nära! :)
    Jag har super ömma bröst, så man inte ens kan nudda dom så vill jag skrika. Första tecknet den här graviditeten och den förra, några dagar innan plus känner jag att brösten är super spända och jätte känsliga. ONT ONT! "Mensvärk" av och till har jag, men idag har det varit bättre än senaste dagarna. Så förhoppningsvis kanske det är borta nu! :) Illamående är inte så farligt faktiskt, kan känna av det lite grann, fast blir mest yr i bollen, allting bara snurrar, typ sjösjuka! Men det står jag väl ut med! :) Men det är ju fortfarande tidigt så man kan nog få räkna med att de kommer bli värre. Om man inte har turen att få må ganska bra!! :) Trött är jag också, men jag ska inte klaga. Känner mig pigg och glad för det mesta! :)

• Ellans

Ni verkar vara många som går på VUL. Finns de någon speciell anledning till varför ni går på VUL? Eller är det bara ändå av nyfikenhet?
    Funderar också på hur tidigt ni gått på VUL första gången och hur långt man måste gått för att verkligen se att något lever där inne?

Funderar själv på boka in ett VUL men tror jag ska vänta tills v.10-11. Om allt går som det ska. Sist så upptäcktes mitt MA i v.12. så jag vill gå och kolla innan det gått så pass långt, även fast de inte har något med den här graviditeten att göra så blir det lätt så att man tänker mycket på vad som hände förra gången.

• Ellans
    Emelle skrev 2010-04-20 20:21:57 följande:
    Vi ska göra VUL i v6+6 pga MA i förra graviditeten.
    Vilken vecka var du i när du fick MA? Gör du det privat eller är det genom barnmorskan som ni går till som fixat det för att du fick MA?
    Här verkar dom i bry sig om sådant, utan man måste göra privat, vad jag har hört. Jag hade det ju väldigt struligt i ungefär 3 månader efter MA, så man är ju livrädd att det ska hända igen. Vara på sjukhuset varje vecka i nästan 2 månader är ju ingen höjdare och dom bara hittade fel. Skulle därför vilja kolla mig med VUL lite tidigare. Fast nu ska man väl inte tro att det ska hända igen. Men det är klart man är orolig.
  • Ellans
    Emelle skrev 2010-04-21 11:29:40 följande:
    Jag var i ca v.9 men det var dött sen v.6. Vi blev lovade att göra fler koller redan då vid nästa graviditet då vi tyckte det var fruktansvärt att bara gått omkring och inte vetat. Vi har fått tiden av gynläkaren vi hade vid MA:t Var ju där i hundra omgångar då det blev en del strul men min kropp osv...
    Det låter ju super bra! Det verkar vara här på vårat sjukhus som det inte alls fungerar så där. Önskar någon hade brytt sig och frågat mig också om vi hade velat göra något extra. Jag fick MA i v.12 och det hade varit dött sedan v.6-7. Men det var inte alls något konstigt med det, säger dom. Och fast jag fick infektioner och fick tabletter och det strulade alltså super, så ingen erbjöd mig någonting. Jag fick iofs gå till 6 st olika läkare. Men den enda hånade mer än den andra.
    Jag fick inte komma på hälsosamtal heller förns om 2 veckor och då är jag i v.8-9 innan jag får prata med en barnmorska. Verkar som man måste sköta allting själv!
    Låter ju jätte bra för eran skull iaf att dom hjälper er! :) Jag önskar er all lycka till den här gången! :)
  • Ellans
    Emelle skrev 2010-04-21 20:31:48 följande:
    Tack, och givetvis önskar jag er detsamma. Hur länge sen var dte du fick MA:t?? Vi har haft tur och få träffa supersnälla läkare och barnmorskor som förstått och varit supertröstande och stöttande. Det har varit så många tårar under tiden... Jag har också fått infektioner och strul efteråt. Du får gärna läsa min blogg. Första blogginlägget skrev jag efter beskedet att det inte såg bra ut därinne...
    Jag började små blöda den 30/12 -09 och den 31/12 så konstaterade dom ett MA. Jag blödde i ca.3-4 veckor efteråt. Och äntligen har det tagit sig igen!! Allt kändes hopplöst ett tag, men jag kände på mig att min kropp var återställd nu den här månaden, för så bra har jag inte mått kroppsligt sen det där hände. Och då blev det även ett plus :) Hoppas verkligen att allt ska gå vägen den här gången.
    Jag ska nog vänta någon vecka till sen tänker jag ringa till någon privat, för tydligen så gör dom inte VUL på våran kvinnoklinik. Inte "Bara för att" liksom.
    Jag vill vänta och se att det inte händer något först, så kanske att man bokar VUL om några veckor. Vore väldigt spännande, men samtidigt har man bara dåliga minnen utav det så jag skulle säker vara super nervös för vad som skulle visas!
    Läste att ni får komma på inskrivning ganska tidigt också.
    Jag ringde i början av veckan till MVC här och dom tyckte först inte att jag skulle behöva komma ens på hälsosamtal som man har innan inskrivning, eftersom jag redan hade hunnit varit på det i höstas när det slutade i MA. Men jag sa att jag ville komma och träffa Barnmorskan. Så bara två dagar innan vi går in i v.9 så ska vi på hälsosamtal och sedan inskrivningens ska man ha runt v.12 sa dom. Fast förra gången fick jag inskrivnings tid v.14. Och hann därför aldrig gå på det heller.

Oj, vilket lång inlägg... hehe... hoppas någon orkar läsa.
  • Ellans

Här är ni aktiva, man hinner inte ens med att läsa. Har man varit på jobbet och kommer hem så även fast man läst på morgonen så måste man gå 10 sidor bakåt eller något för att hänga med. Hehe... jag hinner inte alls med så jag tror jag skippar den här tråden ett tag. Kanske återkommer när det börjar på bli "Mer på riktigt" :)
    Men all lycka till allihopa!! :)

• Ellans

Jag har verkligen känt mig supergravid. Men senaste dagarna så har det börjat avtagit en del. Har fortfarande onte i brösten, men inte alls lika mycket som förut. Illamåendet har nästan försvunnit, har börjat få som "kramp" nere i magen ibland. Hänt kanske 3 ggr senaste dagarna. Men jag är så uppsvälld så jag kan inte ha mina kläder längre, har REDAN fått köpa lite nya kläder för jag får knappt på mig några. Jeansen går inte alls!! Mina BH:ar är tok trånga!! Och jag köpte dom bara för någon vecka sedan!
    Jag är så förvirrad av allting och jag är livrädd att det är något som inte stämmer längre!! Förra gången fick jag reda i v.12 att den dött redan i v.6. Så jag är jätte rädd att jag ännu en gång ska gå och tro att allt är som det ska fast det inte är det!

Fick för mig att jag skulle ringa privat gyn imorse, men då ringde jag efter telefontid tydligen så jag kom inte fram. Och imorgon hade dom ingen telefontid. Så nu måste jag vänta tills på måndag. Iofs så ska jag träffa Barnmorskan för första hälsosamtalet på fredag nästa vecka också. Ska jag vänta tills jag varit där och pratat med henne?
    Är bara 6+4 nu. Kommer vara 7+5 på hälsosamtalet.

Hur är det för er andra? Har symtomen ändras? Har ni träffat Barnmorskan eller gjort VUL redan?

Förlåt för långt inlägg.

• Ellans

Fy sjutton hur man kan få må! Hela helgen har varit super jobbig. Har sådana kramper och får så ont när jag är uppe och går eller står. Vilket är väldigt jobbigt när man har ett jobb där man inte gör annat än att stå och gå! Är jätte orolig att något ska vara fel även den här gången eftersom jag har så konstigt ont hela tiden, ibland ilar det enda ner i benen. Sedan mår jag ju super illa och har jätte svårt att få i mig något. När jag försöker äta på morgonen så bara krampar magen på mig och det tar flera timmar för mig att försöka äta något!!
    Hur är det för er andra? Är i v.8+1 idag.

• Ellans

Fick komma in på akut tid på kvinnokliniken idag för att jag haft så ont. Men allting såg ut som det skulle och jag fick se det lilla hjärtat slå! :) Så underbar känsla. Men dock så flyttade hon tillbaka oss, jag vet inte exakt hur långt men tyckte hon mumlade om att vi kunde vara i v.7+1 och annars skulle de varit 8+1 idag. Nu måste jag börja om på samma vecka igen och nu känns det ju ännu längre. Men allt var ju iaf som det skulle och det är det viktigaste! :)

• Ellans

Jag verkar inte vara ensam med att ha konstiga drömmar. Drömmer också sånna saker som att vara otrogen eller bara en massa jätte knasigt som inte har någonting med de verkliga livet att göra! Jag skulle heller aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att vara med någon annan. Har hittat den perfekta och vi har det hur bra som helst!!
    Jag tror jag börjar på komma på knep för mitt illamående nu. ÄTA ÄTA ÄTA! Det första jag gör på morgonen är att äta, sen måste jag äta flera ggr i timmen. Vilket är jätte jobbigt när man jobbar i butik och många ggr är ensam och inte kan springa in och äta på något. Springer omkring med ett paket kex i väskan. Haha. Jag är så konstant super hungrig!!
    Någon mer? :)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)