Utomlands skrev 2010-05-28 09:06:16 följande:
Nu ska vi se har försökt läsa igenom de senaste dagarna men oj vad ni har skrivit!!! taxöron ammande ul sex och inte sex blodtryck vagn köp flyga Shit jag hänger inte med i svänrna... Min BM sa att jag har ganska högt blodtryck i förrgar 145/80 och igar 130/85. Grejen att för mej sa är det bara siffror! Jag har ingen anning vad de star för och vad som är normalt! Nagon som har lust/kan förklara för mej? Kan det hända barnet nagot om man haar högt blodtryck? Har liksom tänkt att flyga hem en runda den 24e juni för att sätta lite blommor i haret och lata den första gangs mormorn klämma pa magen :). Hoppas väkligen inte att blodtrycket kan stoppa detta. Igar hände en skit kul grej, jag gick runt och strosade och skulle inte nagon speciel stans och plötsligt ser jag... ...en pase med OLW Osbagar, skrivet pa svenska... Men va ostbagar svenska... jag började titta in i skylltfönstret och sen studdsade jag in i affären som ett litet barn en lördagseftermiddag... DUMLE!!!! Geisa! Salta fiskar! Romerska bagar!!! Blabärs kulor!!!! GrÖna grodor!!! Ja allt som man bara kan önska sej när man är gravid i utlandet och saknar Boghats videobutiks smaskiga lösgodis!!! Jag trode jag drömde!!! Fragade givetvis om ägaren var svenska men nej, spanjorska!!! Grejen är den att jag bor inte pa nagot turist ställe, det är en sovstad med 300.000 invanare och där nu precis när jag är gravid star en fin liten rosa affär med mina favorit godisar!!! Undrar nu om de möjligtvis ska ta in jordnötsringar????
Jag är ingen expert på blodtryck men jag kan försöka förklara!
Blodtrycket mäts i två värden, som ditt till exempel 130/85.
Blodtrycket är blodets tryck på kärlväggarna.
130 är det systoliska värdet. det är när hjärtat dras samman och pumpar ut blod, 85 är det diastoliska värdet och det uppstår när hjärtat vilar före nästa utpumpning.
Blodtrycket mäts i millimeterkvicksilver (mmHg)
cirka... 120/80 är normalt blodtryck, men detta kan variera från person till person. Blodtryck över 140/90 brukar räknas som för högt blodtryck.
Hoppas du förstår min luddiga förklaring