Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

December Bebis 2010 :)

Hej tjejer (inga killar här va? ;)

Hoppar in här, även om jag ännu har lite svårt att fatta att det är en liten därinne... och då är det ändå andra barnet (har en son, född i september-08.).

Plussade i söndags, men kände såväl igen det diffusa illamåendet från första grav, så jag var 99% säker redan innan jag testade.
    Inte helt säker på BF dock, men kan tänka mig det blir någon gång runt jul :)

• skogsbollen

Kul med såna här trådar. Man känner direkt gemenskap med alla. Tack för välkomnandet

Vår tanke var väl eg att vänta tills efter sommaren med att skaffa syskon till grabben. Samtidigt vet man att sånt inte går att planera. Tog oss 5 mån att få till första barnet, vilket väl få anses vara ganska snabbt ändå, så vi tänkte som så många andra att "blir det så blir det", vilket det blev, på första försöket.
    Överlyckling över att det gick så lätt med tanke på att man inte är nån ungdom längre (35 år). Dessutom kan man aldrig ta för givet att allt går hela vägen, så nu håller vi tummar och tår för att det blir en liten julklapp till familjen.

Jerseygirl:
    Jag har en syster som är 3 år och 1 mån äldre än mig och det har nog varit lite på gränsen till för mycket i åldersskillnad när det gäller att ha skojigt ihop. Visst, det är klart vi har lekt ibland, men när vi blev äldre, 9 och 12 år, så var jag mest "barnslig" i syrrans ögon :)

• skogsbollen

@Emelle:

Förra graviditeten kände jag sådär oxå i början, dvs jag fick ganska många symptom ett tag, och sen var de som bortblåsta. Blev såklart jätteorolig (förstår din oro i synnerhet), men bara några dagar senare gjorde sig ömma bröst påminda igen :) Ganska märkligt egentligen att vi VILL må dåligt i de här fallen, haha.
    Förresten, efter att ha läst i pres-tråden så tror jag vi är från samma ställe, eller nästan iaf, fast jag flyttade därifrån -97.
    @2 barns mamma84:
    Tackar så mycket!
    Jag mår bra, ett diffust illamående bara och en del molvärk. Förra grav var oförskämt lättsam, så nu är jag rädd att jag får allt den här gången istället ;) men än så länge är allt fint. 
  • skogsbollen

Ojoj, jag hinner inte alls med här inne. Under förra graviditeten hängde jag oxå i en sån här aktiv tråd, men då hade man ju tid. Nu däremot, när man jobbar heltid samt har en liten 1,5-åring här hemma, då finns det inte så mycket tid alls.

Men jag hänger med så gott jag kan. Såna här trådar är roliga, i synnerhet när det börjar närma sig BF och den ena efter den andra försvinner iväg till förlossningen =) Det ser jag fram emot, men resan dit är minst lika spännande.
  • skogsbollen

Momalicious:
    Om du blir sist så kommer du iaf vara den som har bra koll på alla andra mammor när de försvinner :) Men det är inte alls säkert att du blir sist heller.
    Krya på dig!

• skogsbollen

Till alla er som jobbar; när hade ni tänkt att berätta på jobbet?

Jag har ett litet dilemma. Min graviditet, om nu allt går vägen, är totalt "feltajmad" om man ska se till jobbet. Jag jobbar som systemutvecklare och vi ska släppa en ny version av systemet bara 3 månader efter BF, vilket innebär att vi har som mest att göra då. Kollegorna har skojat länge med mig om att jag ska "hålla ihop benen", "vara försiktig med äggen" osv, för att de "befarar" att jag ska skaffa syskon till sonen när som helst. Egentligen tycker jag inte alls att en graviditet kan vara feltajmad, och ens jobb ska absolut inte styra det.
    Dock känns det som att jag borde berätta ganska tidigt den här gången, för planeringens skull. Till saken hör att vi är ett litet företag med bara 7 anställda, vilket innebär att man är en ganska stor del av företaget... dock aldrig oumbärlig :)

Som skrivet, jag har inte hunnit med här riktigt och av den anledningen så kanske min fråga här redan diskuterats tidigare =)

• skogsbollen

Till Smålänningarna:

Jag bor numera i Blekinge, men kommer från Smålands ostkust. Gärna en dejt sen, även om Småland förvisso är ganska stort =)

• skogsbollen

Momalicious:
    Blä, din stackare!
    Jag fick hoppa av bussen en station tidigare en dag, då jag hade kräkts om jag suttit kvar.

Om förra graviditeten var oförskämt snäll så har den här börjat helt motsatt. Illamående och känslomässig berg-o-dalbana är vardagsmat. Men, möjligen är det så att det var likadant vid förra graviditeten, men att man då hade tid med att stå ut med symptomen på ett annat sätt(?). Det jobbigaste man hade då var att gå till jobbet, men sen kunde man lixom sova hela kvällarna, samt sova ostört om natten.

Nu, när man har en illbatting till 1-5-åring hemma, så har jobbet snarare varit vilan. Äh, jag vet inte, men första och andra grav är helt klart annorlunda.

• skogsbollen

Hej alla!
    Stort grattis till alla fina UL. Är det VUL ni gjort då och i vilka veckor? För det kan väl inte vara det där 17-18-veckors-UL:et redan?
    Hur mycket ser man på VUL?

På vår MVC gör man första UL först i vecka 18 (känns jättelänge tills dess). Så var det med mitt första barn och det var jobbigt att vänta. Den här gången har jag valt att gå till en privat klinik och där ska jag göra VUL den 31 maj, i samband med inskrivningen. Då har jag just gått in i vecka 11 (om nu allt går vägen, förstås :)

Hur tänker/funderar ni kring NUPP/KUB-test? Jag är så splittrad. Jag är inne på mitt 36:e år och risken för kromosomavvikelser hos barnet är ju större. Men vad gör man om det visar sig vara en hög risk och om man faktiskt kan påvisa att barnet har en avvikelse? Sånt måste man ju vara på det klara med innan man bestämmer sig för att kolla :/ Känns på nåt vis som att "leka gud" om man väljer att ta bort ett barn för att det har DS. Antar det är svårt att se innan HUR stor skada det handlar om? Hjärta, lungor osv? Eller sånt kanske man till och med kan se på ett vanligt UL? Svårt beslut!

andypandyy:
    Ser att du oxå ska göra VUL 31 maj. Vilken vecka är du då i? Ser oxå att du har en liten född i sept-08. Vilket datum? Min/Vår lille son är född 19 september :)

• skogsbollen

Minifer:
    Tack! Du gav mig absolut mer kött på benen. Inte för att jag enbart fokuserat på just DS, men jag har dålig koll på de andra avvikelserna. Tänker man så, så är det lättare att välja diagnostik =)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)