• Ginge

December Bebis 2010 :)

SaraTheres skrev 2010-06-29 09:49:50 följande:

Jag har en liten fråga: när jag badar ute nu så blir min mage stenhård och jag får även lite lite ont. Är detta sammandragningar pga att vattnet är så kallt eller vad kan det vara? (Är i v 16+5

Min mage också blir ibland jätte hård, fast jag inte badar. men sen släpper det kankse om 5min.(är v 16+6). Så jag tror att det kan vara kombination av vanliga sammandragningar och kallvatten. man blir ju spänd i den kalla vatten även när man inte är gravid.... Du behöver difinitivt inte oroa dig, så länge det känns bekvämt för dig.
  • Ginge
    Ninnie81 skrev 2010-06-29 21:21:15 följande:
    i morgon går ja in i v.18 och nästa fre har vi rul..förresten är de nån som redan har varit?

min blogg...www.ninniejohanna.blogg.se
    Jag går in i v 18 imorgon med :) Ska på UL på fredag.
  • Ginge

Idag har vi varit på UL! Det syntes så tydligt, att tom jag kunde se hela bebis klart och tydligt efter typ 2 sek. :) Och vilken fart på lillan: den studsade, viftade med både arm och ben, och gjorde volter där inne :)  som min man sa: ja, det är ju precis som mamma, svårt att stå still:)

Och ny BF datum blev 4 december (jag själv räknade till 7dec.). men båda datum stämmer ju bra, eftersom jag vet vilka datum vi hade sex :) Så nu är vi båda lugna att det blir ingen julbebis. skönt

• Ginge
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-04 11:41:32 följande:
    Nu har jag 2 fåglar en ligger som kom nyss under min tröja o vilar den har precis tagit en liten flygtur men det var inte mkt då väggen kom fram men den flyger inte så bra ännu då bennet e konstig.
    NYSS kom ja för några min sen fick jag tag på en liten fågel en likadan fågel unge som jag nu håller i då den e rädd o lugn vet ej om denna kan flyga men ingen av dem e skadad så jag släpper dem ikväll när katten e inne.
    du kan kontakta närmaste djurpark om lite råd. dem brukar kunna en hel del.......:)
  • Ginge
    SaraKlippan skrev 2010-07-09 16:12:49 följande:
    Jag är i vecka 19 och går in i vecka 20 på söndag! Har fortfarande inte kännt ett smack! :( men hoppas på att de ska sprattla till nu vilken dag som helst! Ligger på kvällarna o verkligen känner efter! Avundsjuk på alla er andra med era fina runda magar! På mig syns det inte så mycket än! :( ser mer snåret ut! :(
    Är i exakt samma situation. vecka 20 på söndag och ingen som sprattlar i magen än... och magen i för sig fortfarande väldigt liten....
  • Ginge
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-15 18:57:48 följande:
    Igår började detta när jag var på jobbet och ja ''stressade'' jobbar ju på ett äldreboende ..
    Alltså jag började få piss ont i ryggen som värk i ryggen och molande värk i magen det vara llt mer jobbbigare och försvan sen efter några timmar när jag sen fått ta det lugnt.
    Sen började jag få hål aj som om man druckit massa massa vatten och ska gå ''fort'' men nu handlade detta inte om detta utan det bara kom har haft det innan med sonen 08 men det var väl normalt sa bm då ..
    Och idag har jag haft MOLANDE värk och lite som sitter i ryggen med vad är detta ??
    Vi hade också en VILD sex igår så jag hoppas inte det var något farligt men kan inte råka över att ajg är så kåt nu herregud det ända jag tänker på är just hahaha ja ni vet
    Det är normalt att det gör ont i magen när man stressar upp., tydligen. Har kännt det själv, bara när jag märkte att jag blir försenad till jobbet och började stressa. Då gjorde det ont! Och i flera timmar. försvann kanske efter 5-6 timmar. Värk i rygen har jag inte fått ännu (tfu tfu tfu). Men det beror ju delvis på hur stor man hunit växa till sig. Sen enligt min gravid boken, så är det vanligt att smärta i mage och smärta i rygen hänger mycket ihop. KOmmer inte ihår varför.

Sen det verkar så att du är orolig att ni haft vild sex och det kunde påverka/skada barnet.  Men jag har aldrig nånsin läst någonstans att det kan påverka barnet.  Det enda är att det får livmodern att dras ihop, men det är på samma sätt som många andra moskler som blir spända vi sex.   Så jag tycker att hur än vild sex ni har det påverkar inte barnet. Sen kan jag tycka att om ni sexas i någon position där din mage blir mera ihop tryck, då blir ju lite trängre för barnet, och då känner du dennes rörelser och sparkat mycket tydligare.

Så min samanfatning är att det nog absolut ingen fara med din bebis. Och smärtan i rygen kommer förre eller senare till alla gravida. tyvärr.
  • Ginge

För dem som har problem med ammningen, gå in på   http://www.amningshjalpen.se/    Där finns information om detta, och många telefon nr som man kan ringa till för konsultation. Dem verkar vara extremt duktiga :)

• Ginge
    delifi2 skrev 2010-12-11 23:36:32 följande:
    Jaya det gör skitont att amma den första veckan och en in på andra veckan oxå innan man riktigt har vant sig, jag avskyr att amma, för det gör så jävla ont. Jag spänner mig varje gång hon ska ha mat, stålsätter mig verkligen. Det är skitjobbigt men jag vet att det kommer gå över, men just nu i början är det ett rent helvete.
    det finns ett bedövningssalva Xsylocain som man får använda innan amningen. man stycker på den ca 10min innan och sen torkar av precis innan amningen. då blir bröstvårtorna bedövade och gör inte ont. du kan då slapna av och då blir även mjölk produktion bättre och bebis gladare.
    Sånt råd fick vi från amningshjälp.
  • Ginge
    Momalicious skrev 2011-01-05 17:08:06 följande:
    Har lite problem med amningen. Den har blivit så himla ångestfylld så jag är gråtfärdig varje gång han gråter. Han krånglar ofta vid bröstet, puttar bort bröstet och så. Vet verkligen inte vad jag ska göra. BVC-sköterskan (tack o lov en vik) sa "det är ingen fara, de brukar lugna sig vid två månader".
    det är ju elakt att säga att det lugnar ner sig vid 2mån....... det kan ta kanske en vecka men längre ska man inte behöva vänta....

Gå in på amningshjälpen.se och leta fram tel nr till en som jobbar där. Du kommer få mycket hjälp! De är verkligen kuniga och trevliga.

Från min egen erfarenhet kan jag säga att som mamma måste verkligen försöka hålla lugnet. Om bara du har mjölk så försök mjölka ut lite och ge bebisen så den blir inte vrålhungrig, efter det blir han gladare och du lugnare att fortsätta men vanlig amning.

Ibland är det också bra att låta bebis skrika en stund längre medans du själv försöker lugna ner dig. sen tar man nya försök. Ju lugnare du är ju gladare bebis blir.

Hoppas det löser sig snart!!!! (inte om 2mån....)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)