Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

December Bebis 2010 :)

3 barns mamma84 skrev 2010-10-19 17:10:26 följande:
    hf ?????
    Vad är det ????
    Orolig nu
    Haft spän huvudvärk inte som trummor utan som hård band runt huvudet som kläpper o spänner har haft detta sen bm tiden 12 okt idag är det 19 oktoch jag har haft detta i 8 dagar nu INGET hjälper

hf = HavandeskapsFörgiftning.... ett av symtomen är just huvudvärk, andra symptomer kan vara svullnad i händer och ansikte, hög puls å svettningar bla.....

Är du orolig så ring din BM, de e ju det dom är  till för vetja=) 
  • mamma smurfen
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-19 17:17:44 följande:
    Min blodtryck är normal ligger på 120 och jag har bara massa svettningar hör väl till graviditeten och huvudvärken med sa bm så vi var där och svullnad i händerna och fötterna har jag då o då försvinner och kommer tillbaks
    Huvudvärken spännhet säger bm så att det går över det är bara då om blodtrycket e hög enligt henne.
    Hmmnu börjar jag fundera..
    Hitta denna infon om det...

Symptom på havandeskapsförgiftning och HELLP
    Högt blodtryck (140/90 eller högre efter graviditetsvecka 20), huvudvärk, illamående, kräkningar och/eller buksmärtor, ögonsymptom, t ex ljuskänslighet och/eller ögonflimmer. Snabb viktuppgång i slutet av andra eller början av tredje trimestern eller svullnad (ödem) i ansiktet är tecken som bör kontrolleras. Svullnad/ödem förekommer normalt bland 80% av alla gravida kvinnor och behöver inte alls vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Drabbas man av HELLP kan man få smärta i bukens högra del (levern) utan att någon annan symptom gör sig gällande. Ibland har kvinnan inte haft de för havandeskapsförgiftning vanliga symptomen. Det är därför viktigt att liknande symptom i anslutning till en graviditet noggrant undersöks av läkare. HELLP är ett syndrom som endast uppstår i kombination med havandeskapsförgiftning, läs mer om HELLP här.
  • mamma smurfen
    Sandragumman skrev 2010-10-19 17:38:36 följande:
    Å vad kuligt med en liten systerdotter:) då har du nå att gulla med tills din egen kommer! Förra graviditeten hade jag oxå huvudvärk, spänning och nästan lite likt migrän, uppsökte läkare och blev sjukskriven för set eftersom jag jobbade på en skola och där är ju inte ljudnivån så låg! Men de betydde inte nå utan endel gravida kunde helt enkelt få huvudvärk som en symtom under graviditeten! Men tack och lov så gick min huvudvärk över sen efter nån vecka!
    För min del blev det tvärt om*ler*
    Hade innan min 1a graviditet, migrän attacker ungfär varannan månad, tog emigran suppar mot attackerna, villket i sin tur gjorde så jag bara låg utslagen i ca en å en halv dag...
    MEN när jag blev gravid med 1a pojken, försvann min migrän...helt=)
    Kom dock tillbaka vid min grav med 2a pojken,
    men efter att han kom har jag bara haft ca 1 anfall om året, å knappt det...nu med tösen i magen får vi se hur det blir EFTERÅT, men håller tummarna på att jag fortsättningsvis slipper migrän även då=) 
  • mamma smurfen
    Jessika82 skrev 2010-10-19 20:05:17 följande:
    Hej på er... ingen bebis än.. men den är fixerad har värkar från 3min och uppåt
    Tänker på dig=)
  • mamma smurfen

Vi ska hyra babyskyddet på Östra här i Gbg hade vi tänkt, vill inte lägga de pengarna på ett nytt, som bara kommer användas i max ett år, 
    Att köpa begagnat,...ja, de känns inte helt "säkert" , man vet ju aldrig om den man köper på blocket är av fullgod kvalité å inte redan "råka ut" för något....

Istället ska vi "fläska på" när det kommer till bilstolen, å inte välja en bra billig, utan ist välja en som vi VERKLIGEN vill ha, oavsett pris=)
    Den stolen kommer ju hänga med under flera år=) 

• mamma smurfen
    Momalicious skrev 2010-10-20 12:29:08 följande:
    Håller med dig, mammasmurfen! Även om jag tror dom flesta på blocket är såpass friska i huvudet att de inte säljer skadade saker hade jag inte vågat chansa. Därför var det sån tur att vi kunde köpa vårt av våra vänner. :)
    Helrätt, man får "hålla" i de pengar man KAN å sedan spendera på de man MÅSTE=)

Tyvär har vi inte någon i "kretsen" som har, eller har haft, små barn, vi blir de 1a,
    trotts att jag har 3 kusiner å 2 bröder, så är vi, återigen först med att skaffa smått( trotts att jag då har 2 äldre barn)

På sambons sida finns en bror som e gift sedan några år, men inte ett knyst om bebbar på den fronten, å ingen vågar fråga, eftersom det kan vara så att dom helt enkelt inte KAN få.....
    Bland polarna e vi först ut med Bebbe*S* 
  • mamma smurfen

Det är ju då oxå beroende på hur starkt man gör sitt kaffe, å hur stor koppen är.....
    men ja 3 koppar a 1.5dl är den rekomenderade dagliga dosen ...har jag för mig=)

• mamma smurfen
    linasmama skrev 2010-10-20 15:12:25 följande:
    Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein. 

Så står det på livsmedelsverkets hemsida..
    aaa du hann före...sorry....
Svar på tråden December Bebis 2010 :)