Inlägg från: Småstadsbönan |Visa alla inlägg
  • Småstadsbönan

December Bebis 2010 :)

Moma: Det där med ammningen hade jag jätte problem med första barnet, usch vad svårt det var och jag kan inte tycka att jag fick någon bra hjälp på BB fast jag bad om det.
    Men några bra tips är att du skall sitta bekvämt, att han skall ligga mage mot mage med dig och att lägg bröstvårtan mot näsan eller under den så han måste gapa stort och luta huvudet lite bakåt för att få tag på den då bruka dom få rätt tag. Sen så måste både du och han lära er vad som känns bra för er båda är ju "nybörjare"  det tar tid att lära sig det tog tre månader innan jag trivdes att amma första barnet men sen så älskade jag det.

Hormon prickar har jag för mig är vanligare hos pojkar än hos tjejer, min pojk såg ut som en prickigkorv när han var liten.  
  • Småstadsbönan
    ludicrous skrev 2010-12-27 11:11:37 följande:
     Så trycker jag typ ihop bröstvårtan o vårtgård och håller sen när han tagit greppet så släpper jag, så e ju mer av bröstet inne. Men jag har sjukt stora vårtgårdar nu så det finns inte en chans att han skulle kunna få om hela!!!
    Sen kan det vara lättare när mjölken runnit till att få ett bra grepp.
    Det är väldigt lätt hänt att man får mjölkstockning när man trycker ihop bröstvårtan, jag har också stora vårtgårdar och det finns inte en chans att lillan skulle få in hela.  
  • Småstadsbönan

God fortsättning på er alla och grattis till alla nya bebisar. Hur många är det kavr nu som inte har fått??

Vi har sagt att detta är vårt sista barn och efter denna graviditet och förlossningen så sa jag att det absolut var de sista, men jag skulle nog kunna tänka mig en till nu man glömmer så fort. Mannen är nöjd med dom tre vi har

Mjölkstockning hade jag jätte problem med förra gången och jag var nära på att ge upp många gånger men denna gången har det funkat hur bra som helst, peppar peppar.

• Småstadsbönan
    Maria Larsson skrev 2011-01-03 12:06:26 följande:
    Äntligen så trodde jag att det var min tur för förlossning.
    Mådde så rysligt illa vid 23.oo tiden i natt. Vi hade sett på film i sängen, men det var bara att springa på toa. magen fortsatte att tömma sig och jag hade en bedrövlig halsbränna. Det gick inte att lägga sig i sängen så sov korta stunder sittandes på sidan i soffan. Sambon som blev orolig av hur jag mådde, kunde inte lägga sig utan satt tappert brevid och hade koll på mig, vid 00.oo startade det med värkar och lite lite blod när jag var på toa, värkarna höll i sig med jämna mellanrum. Vid två hade halsbrännan lugnat sig något och sambon servade med mjölk och panodil, sedan la vi oss för att försöka sova några timmar innan vi eventuellt skulle fara in till förlossningen.
    Gissa hur förvånad jag blev när vaktmästaren ringer på dörren och klockan var 10.30... Blev ingen bebis nu heller. Jag har haft lite värkar men de är helt borta nu. Så får ta en ny långpromenad idag och ladda med pasta. Lillebrorsan och hans familj rastade mig på en långpromenad i går med lillemans kusiner soon to bee. som åkte bobb ned för kyrkbacken i Varberg.
    När var det du hade bf? Bor du i Varberg?? isåfall bor vi ganska nära varandra  
  • Småstadsbönan
    AnnaCL skrev 2011-01-04 09:08:04 följande:
    Härligt! Elsa har äntligen fattat det här med att man ska sova på natten och vara vaken på dagen. Stor skillnad nu och hon vaknar bara när hon vill äta på natten, nu vid fyra och sedan åtta på morgonen. SKönt!

Jag vet att det inte är det bästa beslutet pga smittorisken men jag ska flyga från stockholm till luleå med Elsa nu på torsdag. Gruvar mig lite men tänkte att jag tar henne i babybjörnen och sedan ammaunder hela resan. Har ni erfarenhet av att flyga med små barn?
    Får du ha henne i baby björnen pga skenan?? Vi får inte ha Cornelia i den nu när hon har skenan.
    Hoppas att ni får en bra flyg tur själv har jag inte någon erfarenhet om det.
  • Småstadsbönan

Jag har också fått sova bra i natt från 22-01.30 och så somnade hon om och vakanade kl 7.00 av väcka klockan ringde. I dag var första dagen som jag skulle iväg med alla barnen själv till dagis och det gick överförväntningarna.

Hur gör ni när det gäller promenader?? på BVC sa dom att man inte skall gå ut och gå med bebisen om det är under -8 vilket det har varit ett tag nu dock inte i dag, Hur gör ni??  

• Småstadsbönan
    AnnaCL skrev 2011-01-04 09:23:32 följande:
    Jo de tyckte att man gärna kunde ha henne i babybjörnen då benen hamnar i samma position. Idag ska vi iväg och bada henne, vilket behövs nu:)
    Det är konstigt att dom gör så olika från landsting till landsting. Vad mysigt jag var och badade Cornelia för en vecka sedan och då fick jag amma henne utan skenan och gud vad mysigt det var man kommer så mycket närmer, vi skall och bada i morgon. 
  • Småstadsbönan
    Maria Larsson skrev 2011-01-03 16:51:18 följande:
    Jag hade BF den 25 dec. Jag väntar på lägenhet i Varberg. Jag har halva släkten i Varberg, och står i förturskö till Varbergsbostad så någon gång i vår bor jag där på riktigt. Jag jobbar i Kungsbacka men där är helt omöjligt att få tag i lägenhet till rimligt pris, som dessutom uppfyller vissa "grund krav" som man har. Man vill ju aldrig byta ned sig, och just nu så hyr vi en lantligt belägen radhuslägenhet, där våra små hundar kan gå ut och in som de vill på sommaren, så länge de inte skäller ut hemtjänsten som har sin lokal alldeles bredvid här.
    Ok jag bor mittemellan Kungsbacka och Varberg i Frillesås. Då kommer nog bebis jätte snart.
  • Småstadsbönan

ludicrous: det är så att slemhinnorna är sköra och inte hunnit återhämta sig, man kan hjälpa till genom att smörja vitt vaselin på stället, och så kan man använda glidmedel när man skall ha sex. Har inte haft tid att skriva här inne men nu börjar jag få rutin på det här med att vara tre barns mamma, Cornelia får ersättning innan läggdags vid 22 och så vaknar hon runt 4-5 och ammar sedan somnar hon om för att vakna vid 7 igen för att snutta, så jag är nöjd. Vi kör med både minifom och sempersmagdroppar, då hon varit knorrig i magen och har svårt att både få ut gas och bajs. Om 1 vecka skall vi äntligen och ta av von rosen skenan förhoppningsvis, jag längtar ihjäl mig. Jag skall äntligen få tillbaka min mjuka lilla bebis och slippa den hårda skena.

• Småstadsbönan

Oj vad konstigt mitt inlägg blev, saknar styckindelning.

• Småstadsbönan
    AnnaCL skrev 2011-01-31 15:37:21 följande:
    Förstår att du längtar. VI tog av skenan idag. Nu har hon bara en mjuk frejkabyxa. Känns så stor skillnad! Extremt mycket mysigare även om det gått bra med skenan. Ska hon ha någon ytterligare behandling efter skenan tas bort?
    Hon skall inte ha någon ytligare behandling vad vi vet. Hon hade en såpas lite glidning så dom övervägde om det var nödvändigt med skena.
  • Småstadsbönan

Älskarnova: på www.sudionele.se har dom doptavlor som jag tycker är jätte fina, har gett bort sådana på dop och dom har verkligen blivit uppskattade.

• Småstadsbönan
    ludicrous skrev 2011-02-08 10:18:25 följande:
    Jo sambon kan ta honom ibland, men han kör bil hela dagarna så han får ju inte vara FÖR trött heller :(

Han vill inte äta, han vaknar nog egentligen inte själv, han bara håller mig vaken genom sina pruttförsök, för såfort det kommit en prutt slappnar han av o ska ha nappen igen o sover vidare. Varje gång ( var tredje-femte minut) han tar i så åker nappen ut, sen ska han ha den igen, ett evigt istoppande av napp... Sen kan han vila upp till nån timme innan han e igång igen. Har provat allt jag törs, att han sover på mage på mig, på min arm, i egen säng osv men inget går. Bäst sover han tyvärr på mage men jag törs inte lägga honom på mage i sin säng o gå å lägga mig... ! Igår la jag honom på mage i sin säng medan jag gick ner o gjorde mig i ordning, det tog högst fem minuter men jag var livrädd..

Nu somnade han så nu ska jag med sova.
    Man kan köpa andningslarm som man lägger under barn som sover på mage, min brors son sov på mage och till honom hade dom ett andningslarm.
  • Småstadsbönan

I natt har jag fått sova från kl 23 till 06 kan säga att det var välbehövt.

Minifomen tog de nästan tio dagar innan jag tyckte att den gav fullt resultat. 

• Småstadsbönan

Får man öka minifom dropparn??

Svar på tråden December Bebis 2010 :)