Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

December Bebis 2010 :)

MajMamman08 skrev 2010-05-04 12:55:17 följande:
    Sjösjuk e rätt ord Känner hur jag helt plötsligt börjar må så där grymt illa igen o på väg o spy.....Hualigen! Dax o föröska göra nåe annat...typ ligga i soffan o soooova
    om jag det kunde, försöker slänga i mig mat (inte helt lätt) medans sonen sover middag, sen måste jag ge honom puré och det är så jävla äckliiiiigt, uääää! Mådde inte illa alls förra graviditetn, men nu jäklar =/  vem pratade om ömma bröst innan förresten., var det du? Mina känns inte alls, varken boobs eller nipplar, har inte gjort denna gången heller
  • Minifer
    skogsbollen skrev 2010-05-04 14:12:47 följande:
    Minifer: Tack! Du gav mig absolut mer kött på benen. Inte för att jag enbart fokuserat på just DS, men jag har dålig koll på de andra avvikelserna. Tänker man så, så är det lättare att välja diagnostik =)
    ingen fara. Vill ju som inte skrämmas, men om man kan kolla gratis så varför inte liksom =) Själv har jag turen att få det gratis, ibland älskar jag att ha diabetes, haha
  • Minifer
    Småstadsbönan skrev 2010-05-04 14:39:33 följande:
    AnnaCL: Jag skall inte göra någon fosterdiagnostik blev erbjuden men hon rekomenderade det inte. Det finns ju risker att göra det oxå!!! Här görs inte VUL som rutin utan endast om det skulle behövas, jag skall ifs göra VUL men det är för att min BM har en egen UL aparat på sitt rum och hon gör det på alla som hon har som vill vid inskrivningen, men skulle vi inte ha denna BM så skulle jag inte göra nåt, jag är inte speciellt orolig, jag försöker att njuta så mycket det bara går bland allt illamående och yrsel. Jag lever i nuet inte i framtiden.
    nupp och kub har inga risker, inte på samma sätt som fvp och mkp som har en liten misfallsrisk. Kub/nupp är ju bara ett blodprov på mammam och ett ultraljud.
    AnnaCL skrev 2010-05-04 14:17:02 följande:
    Är det någon här som inte oroar sig så väldigt mycket och varken ska göra VUL eller fosterdiagnostik?
    förutom att jag oroar mig för kromosomfel, vilket hänger ihop med skräckupplevelsen förra graviditeten, är jag inte orolig alls. Hade det inte varit för illamåendet och tröttheten hade jag gkömt bort att jag är gravid =) Jag gör ju en himla massa ultraljud och så men det beror ju på att de har järnkoll på mig pga diabetesen
  • Minifer
    linasmama skrev 2010-05-04 20:37:14 följande:
    om det är någon tröst så känns sprutorna inte alls. Jag är helt fascinerad, varit rädda tt få diabetes hela mitt liv pga sprutorna, sedan får man det och så känns de inte ens, helt galet =) Men som sagt att ha blodsockerfall låter inte som diabetes. Då har man för mycket socker i blodet, inte för lite

Malaki: låter som uvi, har du rör hemma att kissa i så gå och lämna ett till BM imorgon. Om du inte har rör hemma, så gör det till en vana under graviditeten att atttid ha några rör hemma, det bespar massa tid =)
  • Minifer
    ensammamma skrev 2010-05-05 13:46:49 följande:
    en kompis hade lågt blodsocker under sin graviditet å diagnos graviditetsdiabetes... Å sen så fick hon högt blodsocker å fick insulin...
    men man har konstaterad diabetes om man ligger över 11 i blodsocker. När man blir skakig darrig har man runt 3-4 .... Man kan ju naturligtvis ha blodsockerfall som diabetiker också, men det kam man ju ha om man inte har det med. "normala" går inte över 7 i blodsocker. Nör man har insulin kan man ju dock ofta få insulinkänning, alltså att insulinet tar i lite för mycket så sockret blir för lågt, det var inte så att hon fick lågt efter hon börjat med insulin?
  • Minifer
    ensammamma skrev 2010-05-05 15:47:47 följande:
    Minifer: Inte enligt henne...
    då har hon nog missuppfattat lite. Anledningen att man tar insulin som diabetiker är att blodsockret är för högt. Hela grejen med diabetes är att det är för högt och att kroppen inte kan hålla ner det, antingen för att man när man har typ ett inte kan producera eget blodsocker, eller att man i typ 2 (sk åldersdiabetes samt även graviditetsdiabetes) så kan inte cellerna ta upp tillräckligt med socker vilket gör att sockret i blodet stiger. Nedan muntert saxat från wiki:

Typ 1-diabetes (tidigare kallad insulinkrävande diabetes, juvenil diabetes, ungdomsdiabetes, och som även ibland skrivs som typ I diabetes) uppstår när blodets halt av socker stiger på grund av att kroppen saknar eller har nedsatt produktion av hormonet insulin. Sjukdomen orsakas av en autoimmun reaktion mot de insulinproducerande cellerna (betaceller) i bukspottkörteln (pankreas).

Typ 2-diabetes (tidigare kallad
    icke-insulinkrävande diabetes och åldersdiabetes) är ett tillstånd då kroppens känslighet för insulin är nedsatt. Bukspottkörtelns produktion av insulin är normal eller förhöjd men däremot har insulinet minskad effekt på vävnaderna i kroppen, och blodsockerhalten förblir därför hög. Orsaken är att cellernas insulinreceptorer av okända anledningar inte längre svarar på insulin, och därför tar inte cellerna upp glukos från blodet.

Är man diabetiker kan man som sagt få insulinkänning och då mycket lågt blodsocker vilket kan vara väldigt farligt, men anledningen till det är att man har fått i sig för mycket insulin i förhållande till det man ätit.
  • Minifer
    ensammamma skrev 2010-05-05 17:06:06 följande:
    Minifer: Jo men de vet jag men hon berättade så som BM sa till henne. Jag vet hur diabetes är då min mamma har de själv....
    ah jamen dåså =) Funderade lite och kom påatt det kanske kunde vara så att hon haft högt blodsocker ett längre tag innan det bklev upptäckt. Kroppen vänjer ju sig vid att det är högt då, och då känns det som det är suuuuperlågt när det inte är särskilt lågt egentligen. Eller så har hennes BM inte superkoll. Men hur som helst var det ju bra att de upptäckte diabetesen =)
  • Minifer

ensammamma: hmm, jag kan inte citera, skumt! Ja det är det som är bra med graviditetesdiabetes, hehe!  De trodde jag hade det förra gången ockdå, men på ett blodprov senare i graviditeten hittade de antikroppar som påvisade typ ett, och fyra månader efter förlossningen åkte jag dit på sockerbelastning. Rackarns =)

ang magen ser jag gravid ut =( i v 7 liksom. Jäklar, jag vill ju vara lite hemlig ett tag till, men har värsta gravidmagen. Dumma tarmar som blåser upp mig så! Hatar att gå omkring med bula på magen när den inte innehåller bebis än ändå, vill vara smal tills riktiga bebben-magen kommer så man får njuta lite av boobsen, hehe.

I övrigt mår jag braaaaa idag, hurra! Vet inte om det var seabands i kombination med legirgan comp som gjorde det, eller att det varierar av sig själv, men guuuud vad skönt att inte må illa! Hurra! Har städat och gjort storkok på kiwi/päronpuré till lillpojken, varit och storhandlat och haft en kompis på besök. Underbart!

• Minifer
    ensammamma skrev 2010-05-05 19:07:25 följande:
    De e inte kul men bra att du fick hjälp med de ganska fort å att dom upptäkte de.... Jag e jätte svullen själv om magen nu ser ut som om jag e i vecka 15 redan.... Om inte ännu större...
    ja verkligen toppen! Min bror har också typ 1 (det avr därför jag gjorde tidig belastning sist) och när han kom in till sjukhuset hade han 33 i socker, helt sjukt!!

V 9 ska jag börja med magbilder, tror det avr då jag körde igång sist, kul att jämföra =)
    Karttikeya skrev 2010-05-05 19:18:04 följande:
    Har berättat för mina föräldrar nu. Dom tog det väldigt bra. Är såå skönt att ha fått det gjort! Snart blir jag mer officiell också, så att HELA VÄRLDEN får veta
    weeeee! :)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)