• AnnaCL

December Bebis 2010 :)

Hej på er!
    Här har vi äntligen fått lite rutiner. Elsa är kvällspigg liksom oss och somnar vid tolv-tiden, vaknar vid fem och äter och sedan vid sju. Brukar sedan somna om några timmar och ibland sover jag också då, men ibland passar jag på att plocka lite här hemma.
    Vi har även prövat ge lite ersättning de kvällar hon har ät-maraton och brösten blir allt mer tomma. Hon tar emot ersättningen vilket är skönt. Även skönt då jag nu kan göra saker och maken kan ge henne när jag är borta. Vi ska även ha barnvakt på fredag då mormor och morfar kommer på besök. Gå på bio och käka middag blir det nog.
    Har igår även köpt en amningkudde. Varför gjorde jag det inte tidigare? Superskönt för mig och Elsa gillar ligga i den också.
    Idag efterkontroll men troligen ingen gynundersökning då jag snittades. Måste tänka på preventivmedel. P-piller kanske?
    Hoppas ni får en fin dag.

• AnnaCL

Var förresten på bvc igår. 8 veckor och två dagar väger hon 5140 gram och är 56 cm lång. Gud att hon gått upp två kilo sedan födelsen. Hur stora är era 8-veckors ungefär?

• AnnaCL

Den här tjejen har sovit sju timmar på raken inatt och nästan hela dagen. Nu är hon pigg och nybadad och vi misstänker att det blir mycket vakentid inatt...
  • AnnaCL
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-16 22:24:27 följande:
    *Andas kan jag göra nu* men just då kunde jag inte tänka eller andas eller ja järnan fungerade inte jag hade så mkt panik.
    Bara grått och hade hjärtat jag skulle lugna ner medans jag ringde 112 som jag aldrig trodde jag skulle behöva göra någonsin.
    Sambon kommer hem och shit han bara tittade på mig och frågade vad som hade hänt och jag försöker andas ut och berätta att han rammlade och landade på ansiktet.
    Han blev så arg men när ambulansen kom kramae han om mig och sa att jag inte var en dålig mamma och att det var något som hände och att jag bara skulle ta det lugnt.
    Och sa till personalen att dom skulle få mig lugn.
    Skönt att det gick bra, det är ju sådant som kan hända. Njut lite extra av varandra ikväll. Kram.
  • AnnaCL

Hej på er mammor!
    Hoppas ni och era små mår bra. Jag ska snart åka och lämna Elsa på sin pappas skola så att jag kan jogga under lunchen. Det är svårt att få till det där med träningen annars.
    Jag har funderat lite på vad ni andra gör på dagarna? Här blir det mycket promenader, plocka hemma, någon mamma-träff i veckan, ligga och mysa med Elsa och så. Hittar ni på mycket när ni är hemma? Ibland får jag lite dåligt samvete över att jag inte stimulerar henne så ofta som jag kanske borde. Hon trivs ganska bra med att ligga  i soffan med mig eller i sin baby-sitter medan jag pysslar med annat. Dock måste hon vara i samma rum, annars blir det ledsamt. Det blir liksom att jag vill passa på att laga mat och plocka och kanske hinna läsa lite på internet när hon ändå är nöjd.
    Kramar från oss.
  • AnnaCL

Momalicious skrev 2011-03-04 07:02:58 följande:
    Jag har sovit nästan 7 timmar i sträck. Elliot vaknade och gnällde lite i natt men jag la honom intill mig och då somnade han om!

Vad tråkigt det är att tråden börjar dö :(
    Jag håller med. JAg ska försöka bättra mig på att skriva, läser dock varje dag. Kollar även in era bloggar, det är mysigt att få tjuvkika i era liv lite. Jag har också en blogg om ni är sugna på att titta in.
    http://annalundstrom.blogspot.com/

Jag älskar att vara mammaledig! Vi kommer att vara hemma jättelänge och vara jättefattiga:) Jag ska vara ledig i 18 månader och min man i 10 månader. Vi får skippa att köpa bostad och bo i hyresrätt, men det är det värt. Måste kolla upp lite mer kring FK dock, tror att man måste ta ut 5 dagar per vecka efter ett år för att få behålla SGIn. Det är så mycket regler så jag blir snurrig. HUr har ni lagt upp er ledighet.
    Kramar på er!
  • AnnaCL
    Momalicious skrev 2011-03-04 10:24:08 följande:
    Det där med föräldraledighet... Jag låter väl hemsk nu men jag tycker det är rätt tråkigt om jag ska vara ärlig. Elliot är ju ganska gnällig av sig pga magen, och även om det börjar bli bättre så är det fortfarande påfrestande. Sen finns det dagar när det är jättemysigt och så, men igår tyckte jag bara allt var meningslöst. Typ sitta med hono i soffan hela dagen. 

Har inga mammavänner i närheten vilket gör att om jag ska träffa någon så är det ett dagsprojekt i princip. Och alla mina "vanliga" vänner är ju upptagna med studier/jobb under dagarna.

Blir nog bättre när Elliot blir lite större och magproblemen slutar och han dessutom går att aktivera på ett annat sätt och när det inte BARA är jag som gäller, för vissa dagar så blir han ledsen så fort man sätter ner honom alternativt att han ser att man går ur rummet.

Men tanken är väl som så att jag ska vara hemma tills efter nästa sommar då jag ska börja plugga och sambon ska vara hemma i samband med sin semester i sommar, så att han är hemma hela sommaren i princip. Jag är ju ändå "arbetssökande" så jag är ju hemma ändå.

Nästa barn, om vi får ett med lika dum mage som Elliot har, så kommer jag vilja dela 50/50 på föräldraledigheten rätt tidigt. Eller kanske inte 50/50 men så att jag är hemma typ 3-4 dagar och sambon 1-2 dagar. Sen beror det ju på med amning och allt sånt där men ja, det får man ju se då. Kanske är det fler kompisar som har småbarn då och kanske nån som bor närmare. 

Ni tycker väl jag låter helt dum i huvudet nu... Skäms 
    Asolut inte! Jag var dock så trött på jobbet med supermycket stress och press. JObbade in i det sista och gick direkt från utbildningen så det har varit ett påfrestande jobbliv något år nu med nattjourer och dylikt. Därför är det skönt att göra något annat ett tag. Men jag kan ju redan nu gruva mig för att komma tillbaka efter så lång ledighet. Då har jag väl glömt allt. Tur att vi alla är olika. Våra bebbar är ju också så olika och visst tror jag att det bidrar att jag gillat att vara hemma eftersom hon varit rätt så nöjd. Stackars liten med ont i magen!
    Men visst kan jag längta efter vuxna människor om dagarna och att kunna vara med spontan. Man hinner ju inte så mycket när man är mammaledig. Det blir mycket hemma tid ensamma. Känner inte helller så många föräldrar och dessutom ska vi byta stad snart.
  • AnnaCL

Ni gör det bra med flera småbarn hemma!

Vad har ni för kuddar till era små. Jag tycker fasen att elsa har lite platt bakhuvud. Någon som har mörkt liknande? Det är ju dessutom så att hon ligger mer än vanligt på rygg eftersom hon har en frejkabyxa och inte kan vända sig inte ens mot sidan.

• AnnaCL

Gud vilka fina barn ni har! Superfina.

Här firar jag kvinnodagen med tvätt efter att Elsa slagit något slags bajsrekord. Nästan overkligt hur mycket som kan komma på en och samma gång. Nu är hon dock välmående som kan ses.
  • AnnaCL

Ludi: stackars dig. Hoppas det vänder snart.

Hur gär ni med blöjbyte på natten? Elsa somnar vid tio och vaknar vid fyra och käkar. Men hon brukar somna direkt och då vill jag inte byta på henne. Känner mig lite ego men det har varit väldigt bra för min egen sömn att vi inte byter blöja på natten. Givetvis om hon bajsat men inte kissblöjorna. Försöker lufta extra mycket på morgonen istället:)
    Hon har även börjat uppfatta TVn som väldigt rolig. Om hon får ligga framför den när jag måste göra saker är hon helnöjd. Skäms lite men vad gör man inte när man behöver båda sina händer ibland?Skäms

Svar på tråden December Bebis 2010 :)