• empans

December Bebis 2010 :)

Hej gänget!

Hur har ni gjort, har ni berättat för nära och kära om er graviditet eller har ni valt att vänta? Jag känner en allt större oro för att berätta något innan jag ens fått se om det finns ett litet pickande hjärta där inne. Här där jag bor gör man inte något UL förän i v18. Hur ska man kunna vänta så länge?

Att vi inte får något UL föran v18 gjorde valet att göra KUB-testet ännu enklare, trots att vi får betala (enligt mig) en massa pengar för det.

Tänker på dig MalakiW än en gång.. känns som att man är helt utan kontroll.. Sörjer med dig.

Må gott!

• empans
    MajMamman08 skrev 2010-05-24 08:38:27 följande:
    Jag har berättat för min mamma o mina syskon och min närmsta vän. Sen vet ingen mer. Tänker vänta lite till,tills efter vi gjort NUPP. Har redan gjort VUL i v 10 och då såg allt bra ut,men vill gärna se att allt ser bra ut igen innan jag berättar! Nupp gör jag om 2 veckor,är då i v 14. RUL får man inte göra här förrän i  ca v 19. Men läste att det är en rätt bra vecka att kolla så saker och ting e ok med bebisen! Visst,det är långt att vänta om man inte fått se bebisen innan dess. Har ni beställt tid för KUB?
    Vi ska på KUB 7juni, v 13+0. Längtar, känns som att man kanske kan slappna av lite efter det, allternativt i alla fall få reda på att det inte är som man trott...

Känns som att det skulle vara superjobbigt att vänta ända tills mitten av juli för att få se "knoddas" för första gången. Känner sig så maklös, men det är väl bara att inse att man inte rår över detta. Det blir som det blir helt enkelt.

Funderar på att berätta för de närmaste snart. Tror jag har lagt på mig något kilo (vågar inte ställa mig på vågen dock) och har lite småpanik för att det ska se ut som att jag bara blivit tjock. Känns som att det kanske är mer "accepterat" när folk omkringen vet varför... Fjantiga jag..
  • empans

Hej Gänget!

Jag är trött idag, inte kul. Var dessutom tvungen att gå upp strax före 5 för att ta mig till jobbet. Har dock tagit ledigt imorgon då vi ska på bröllop. Ska bli så kul. Ser till att köra dit då det ger mig en ypperlig ursäkt till varför jag inte vill skåla i champagne med brudparet . Men satan vad gott det hade varit.

Hade tänkt berätta om knoddas för mina föräldrar nu på söndag. Börjar bli rund om magen och har inga fler ursäkter till varför jag inte ens vill smaka på vinet när vi ses. Tänkte ge överraskningen i morsdagspresent till mamma. Hon lovade mig under våren att sticka en kofta åt mig, jag har tappat bort min favvis från Filippa K och hon ville så gärna försöka sticka en liknande. Vi hittade i alla fall varken stickmönster eller garn som jag kände stämde så det hela rann ut i sanden. Nu har jag istället hittat stickmönster till en babymössa och sockor Har köpt garn och tänkte ge det till henne och säga att jag hittat mönstret jag vill ha och att om allt går som det ska så har hon till december på sig att få det färdigt. Ska bli mysigt...

Hoppas ni får en fantastisk dag i solen!
    Må gott!

• empans
    MajMamman08 skrev 2010-05-27 19:35:18 följande:
    Vet nån när man inte får flyga längre som gravid?? Alltså i vilken vecka??Vi vill resa tomlands i höst, och kommer då vara runt v 30!
    Ja lite koll har jag, har jobbat som flygvärdinna tidigare. De flesta flygbolag har en gräns vid vecka 34-36 någonstans. Ett fåtal tillåter dock inte att man flyger från v 28 om man inte har en läkares tillstånd. (Vissa tillåter flygning fram till 2 veckor innan BF med läkarintyg.) Om man har eller har haft komplikationer som blödningar, diabetes, högt blodtryck eller fött tidiagre barn för tidigt så är det bra att kolla med sin läkare innan man bokar någon resa.

Kolla alltså upp vad som gäller för det flygbolag ni ska flyga med.

Hoppas det hjälpte lite
  • empans
    MalakiW
    Tänker på dig! Det finns inte ord som räcker till..
    Många värmande kramar
  • empans

MajMamman08 skrev 2010-05-27 21:21:44 följande:

Ah ok Tack för svar Tufft med flygvärdinna  Vet inte vilket flygbolag än,men får la kika runt lite vad som gäller,blir väl de klassiska som ving el fritidsresor osv! Men då borde de la inte vara någon fara o flyta i v 30?!

Ja, ving och fritidsresor ska veta även om de inte är de som utför själva flygningen. Många gånger är det andra som utför själva flygresan, ex Novair eller Norwegian. Kan alltid vara en trygghet att ha dubbelkollat. V30 ska inte vara ett problem

• empans

Halloj gänget!

Hur mår ni i värmen?
    Jag är så leds på att jobba när det är så fint väder ute. Vill ut!. Men annars är det toppen Solig
    Mår inte illa längre och sover mer normalt nu.
    På måndag ska vi göra vårt KUB. Spännande Kyss. Har ju inte fått se knoddas över huvud taget än så det ska bli skönt att få veta att han mår bra, alternativt att han inte gör det. Jag vill veta i vilket fall. Vill dessutom få fastställ mer exakt vilken vecka vi befiner oss i. Att vi går in i vecka 14 på måndag är ju bara en gissning.

Börjar få lite panik över att jag inte längre kan få igen alla mina jeans. Har bara ett fåtal kvar som jag kan använde. INTE ROLIGT!! Ser dock fram emot att få en riktig bebismage så att det inte bara ser ut som att jag försöker dölja att jag gått upp i vikt eller något. Har inte vågat ställa mig på vågen heller. Är det bara jag som känner såhär? Tycker det är apjobbigt!

Oj vad negativ jag lät nu. Det var ju inte mening. Är annars på tipptopphumör! Skrattande
    Må gott alla fantastiska tjejer!

• empans

Vet inte om det är just fogarna som spökar för mig.

Jag har fått problem med höftleder och dessutom axelleder. Känns som om ledkulorna ska hoppa ur när som helst och det knakar som tusan. Kan räcka med att jag vänder mig i sängen. Pratade med en läkare igår som gjorde mig så bitter. Hon sa att jag måste dra ner på min träning. Är van att träna åtminstone 4 timmar i veckan. Läkaren trodde problemen berodde på att jag fått någon typ an hormonpåslag (eller vad hon nu babblade om) vilket tydligen gör att det inte är bra att jag belastar lederna i "ytterlägena". Så ledsen över detta, gillar att träna och använder dessutom träningen som ett sätt att förhindra en större viktuppgång under graviditeten. Får nöja mig med spinning och lättare styrketräning. Suck. Är det fler som fått samma dom? Eller är det konstigt att få denna typ av hormonpåslag så tidigt? Glömde fråga henne det, var så bitter så jag bara ville därifrån.

• empans

Hej hallå tjena!

Hoppas allt är prima med er. Ska på KUB idag kl 13.00. Ska bli sååååå spännande! v 14 idag, men det kan ju ändras efter ultraljudet idag, är ju första gången vi kommer få se knoddas.

Må gott!

• empans
    MajMamman08 skrev 2010-05-21 08:49:51 följande:
    Ja skrev fel,ska göra NUPP Men samma BF och samma provdag,hihi!! Ja ska göra testet 15:30!!
    Håller tummarna för oss,inte låntg kvar nu jue,tycker tiden springer iväg!!

Hej tjejen!

Idag smäller det! Håller tummarna för att allt ser tipptopp ut!

Kram

• empans
    Stoce skrev 2010-06-07 08:12:34 följande:

Jag har precis pratat med min BM, och hon ville absolut att jag skulle in och kolla upp varifrån det blöder. Väntar på att KK ska ringa upp, 09.35 ringer de... hoppas verkligen på att få en tid idag. Fy...
    Skrämmande! Håller tummarna för att du får en tid snarast!
    MalakiW skrev 2010-06-06 23:29:02 följande:
    Hej alla,
    Ska till blödningsmottagningen imorgon pga mitt MA och för att de inte tyckte jag blödde när jag genomgick missfallsbehandlingen förra fredagen. Är orolig för att jag inte blött tillräckligt och därmed inte fått ut allt. Är också orolig för infektioner och för att "börja om" med att få ut allt genom skrapning. Vill ju börja läka!

Skulle behöva era tankar i morgon! Ska dit 10.30 och jag är jätteorolig!

kramar!
    Våra tankar har du. Tänker på dig och hoppas hoppas hoppas att allt går bra idag. Tusen stärkande kramar
  • empans

Tjaba tjena hallå

Var iväg för att göra KUB idag. Visade sig att vi gissat fel när vi räknat ut hur långt gången jag är vilket resulterade i att blodprovet som vi trodde att vi gjorde i v9 var helt värdelöst. Har lämnat nytt blodprov idag och det skulle ta lite drygt en vecka att få det analyserat. Vi måste alltså vänta tills nästa vecka innan vi kan få våra svar.  suck

Fick i alla fall se den lille krabaten och ett litet pickande hjärta. Känns dock fortfarande så overkligt. Kan inte riktigt ta till mig det hela. Får nog vänta på att knoddas ger mig en ordentlig box eller en karatespark för att väcka mig.

BF blev flyttat från 12 till 15 dec, men vad gör väl det. Går in i vecka 14 på torsdag istället för idag.

Må gott och sov sött. Jag är dötrött!

• empans

Gomorron tjejer!

Jobbar idag. Ingen höjdare kan man säga, men annars är det prima Glad Inget illamående längre, bara lite tröttare än normalt men det bjuder jag på Flört 

Hoppas ni mår toppen och att ni får en toppenhelg!

Må gott!

Och förresten, välkomna ni nya!

• empans

Halloj alla härliga mammor och blivande sådana!

Har ju varit rätt försiktig med att berätta för omvärlden att jag är gravid. Igår fick vi en leverans av en massa varor till jobbet. Jag bad killen som kom med grejerna bära in dem och ställa dem på ett speciellt ställe för att jag inte orkade flytta på dem sen (de var stooora lådor) eftersom jag har problem med lederna. Då säger karln "foglossning eller?". Jag blev helt paff.. "Öhh nej verkligen inte" fick jag fram. "Vad är det där då?" kontrade han och pekade leendes på min mage. VA?!? Trodde inte det syntes så mycket... Suck. Kunde inte göra annat än skratta.. Jag har ju inte ens berättat på jobbet än men de börjar nog fatta, vankar som en anka för att jag har så ont i höfterna. Lite vågat av honom i alla fall tycker ni inte? 

De ringde idag från sjukhuset ang provsvaren från vårt KUBtest. 1/20 000 för downs resp 1/17 900 för någon annan trisomi. Gick inte att få mycket bättre värden sa hon. 

Kram på er tjejer!
    Må gott! 

• empans

Hej alla härliga tjejer och godmorgon!{#emotions_dlg.flower}

Fick en kallelse till "Atenatalt centrum" i brevlådan för lite drygt en vecka sen. Försökta ta reda på vad det var för avdelning på Akademiska men hittade inget vettigt mer än att de syslar med missbildningsscreening och komplicerade graviditeter. Blev lite nervös. Gick dit i fredags och det visade sig att de ville undersöka mina risker för att drabbas av blodproppar under graviditeten. Min syster har nämligen haft två och risken övar just under graviditeten. De kom fram till att jag slipper ta sprutor som min syster var tvungen att göra när hon väntat sina pojkar. Glad Skönt.

Träffade i vilket fall en fantastisk läkare, när vi var klara frågade han "vill du se bebben eller?". KLART JAG VILL! Fick med mig en massa fina bilder hem och han visade näsben och hjärhalvor och hjärta och alla möjliga små detaljer. Supermysigt. Blev dock tillbakaflyttad ytterligare några dagar så har nu BF 19dec. Är det konstigt att de flyttar BF varje gång? Växer inte min Knoddas som han ska då? Blir lite orolig. Förstår inte hur BF skulle kunna hamna den 19dec. Vi vet ju att vi syndade den 22mars. Hmmm, kan det verkligen ta över en vecka för spermierna att hitta rätt och sedan för ägget att fastna? Förstår att ÄL kan ha varit sen men får inte ihop de andra. Någon som har en aning? Har hört att man kan få en liten bebis om man röker men jag har inte ens hållt i en cigarett i mitt liv, träningsfreak som man är...

Får väl fråga mer på RUL 14 juli om inte annat. Men känns långt till dess...

Oj vad långt det blev. hoppas ni inte somnade. Ha en fantastisk dag!!! Hoppas alla är lediga för solen skiner!Solig

Tusen kramar

• empans
    ensammamma skrev 2010-06-20 08:12:37 följande:
    Jag har känt bubbel hur man ska förklara de nere i magen känner de som bäst när jag sitter å lägger magen i knät. De e så mysigt har kännt de i flera veckor eller rättare sagt sen jag kom hem i från sjukhuset.

På tal om annat så har jag berättat att har varit så öm i magen väldigt länge å kan knappt ha byxor på mig. Va vid läkaren i fredags å lämnade kissprov. Han kollade på alla mina provsvar sen i april å säger till mig att jag har haft urinvägsinflamation sen april men nu hade de gått upp i urinblåsan å hade kanske tagit sig till njurarna. Så nu äter jag antibiotica å jag blir bara sämre. Har så ont i bäckenet å värker i hela ryggen så mitt ryggskott har blivit värre oxå. Så jag kommer inte upp ur sängen om ingen hjälper mig å kan inte gå för de gör så himlans ont så tårarna rinner längs med kinderna.... Jävla kräkningar oxå nu får de va nog men tydligen inte...
    Usch vad jobbigt dert måste vara för dig. Tyckte synd om mig för att jag inte kan träna längre pga uppluckring av alla leder i kroppen. Förstår nu att jag har det ganska bra. Lider med idg. Hoppas inflamationenn lägger sig snabbt och bort med det där satans illamåendet.

Styrkekramar
  • empans

Hej tjejer!

Har följt er lite på avstånd under semestern. Vad ni skriver!
    Har mått mycket bättre under semestern än innan. Foglossningen lider jag inte av på samma sätt. Börjar jobba igen imorgon så får väl se om den värsta smärtan kommer tillbaka i och med stress och högt tempo eller om jag får fortsätta må bra. Hoppas!

Emelle skrev 2010-08-08 19:37:01 följande:
    Gud vad ni handlar!
    Vi har en hel del kläder och har ju bestämt oss för vagn men inte beställt ännu.
    Ska få låna babysitter och babygym men det är ju en hel del som fortfarande måste inskaffas!
    Ska sätta oss och göra en lista...
    November går ju åt till julklappar osv och nu är det ju semesterpengar som man snabbt gör av med så Septemer/oktober bli ju våra bebis-shoppa månader

Någon annan som inte "gillar" sin gravidkropp?
    Känns ju lite tabu, och trots att jag älskar min bebis och hon är såå planerad och efterlängtad och det är det mysigaste som finns när hon boffar och sprkar därinne så kan jag inte riktigt med det här att gå upp i vikt, större rumpa, ingen midja och hur man orkar mindre, fogar som bråkar och inte kan man ha något som passar bra i klädväg, inte känna sig så där riktigt snygg någonsin...allra minst avklädd! Nu har jag ju en superfin sambo (som är vältränad som få :-/) som ger komplimager dagen lång och som gosar och pratar med magen...men jag kan liksom inte riktigt med det endå...

Jaja, nu fick jag gnälla av mig lite. Är jag ensam om att känna så här?
    Jag känner igen mig!
    Trodde jag i princip var ensam om detta. Känns som att det är precis som du säger, tabu. Känner mig som barbamamma och jag gillar det inte. Har normalt ett väldigt aktivt liv med träning och fart men pga foglossningarna kan jag i princip inte ens ta en långpromenad...
    Så om det är till någon tröst så är du inte ensam med dessa känslor! Har precis som du tur och har en fantastisk sambo. Dock blir jag lite bitter för att han kan träna som vanligt... tänk att de ska ha de så lätt, spruta lite och sen är det klart för deras del. En annan får ju kroppen förstörd och får stå ut med smärta och hormonsvängningar.

Men som min sambo sa när jag gnällde över att vi tejejer får ta allt lidande som kommer med graviditet och barnafödande: "Om män hade varit gravida istället hade jordens befolkning ständigt minskat. Vi hade inte klarat av det."

Klappar er själva på huvudet och påminn er själva om hur j*kla bra ni är!

Må gott!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)