Inlägg från: Jerseygirl |Visa alla inlägg
  • Jerseygirl

December Bebis 2010 :)

Man kan även ha ingefära i vanligt svart te.

Det är vanligt i indien. Koka hälften vatten hälften mjölk men lagon mycket svart te och en bit hel torkad ingefära ett par minuter. Sila, sockra efter smak. Drick! Det är jättegott. Har aldrig provat som gravid dock. Skulle tro att det funkar med färsk också men då blir det nog starkare. Kanske inte bra om man har halsbränna...

• Jerseygirl

Jag hoppas på en varm maj! I ett anfall av total förnekelse köpte jag en sommarklänning i rak modell... märkligt. {#lang_emotions_gravid} Kommer inte kunna ha den en dag efter vecka tolv skulle jag tro, även om jag tog den en storlek större än vad jag brukar ha. Men den var väldigt söt och somrig...{#lang_emotions_flower}

Men, men alla sätt att bearbeta måste provas.

Måste bara berätta: min gynekologs sköterska säger inte att jag är gravid utan "i omständigheter" visst är det gulligt.{#lang_emotions_heart}

• Jerseygirl

Hela förra graviditeten åt jag omeprazol (typ losec fast receptfritt) det var det enda som hjälpte mot halsbränna/magkatarr och när det försvann blev illamåendet lättare att kontrollera. Enl min läkare är det helt ofarligt. Kanske värt att testa. Dubbelolla med www.janusinfo.se innan så de inte ändra några rekomendationer de senaste året.

Jag läste just min dagbok från förra graviditeten och då hade jag olika mystiska mer eller mindre bruna flytningar och var helt övertygad om att jag skulle få missfall. Det fick jag inte, sonen stannade till och med 16 dagar längre än planerat... Nu sitter jag och nojar igen, fast utan flytningar, längtar så till vecka 12...

• Jerseygirl

Jag och mannen hade var sitt namn vi gillade, visste att det var en pojke så det gjorde det lite lättare, sen från ingenstans dök ett tredje namn upp som vi både föll för och som kändes helt rätt. Lustigt. Får vi en flicka har vi båda samma favoritnamn i alla fall, en pojke till kommer bli svårare.

Ni med flera barn, tänker ni på att namnen ska "passa ihop"?

• Jerseygirl

Idag har jag varit på inskrivning och gjort ultraljud! Alla provvärden var bra och UL visade ett fint litet foster som till och med var lite större än beräknat, 10+5 istället för 10+3. {#lang_emotions_heart}

Men jag testade med ÄLtest så jag tror inte det nya datumet stämmer, fast det måste ju ändå betyda att det växer som det ska så det var goda nyheter. Är livrädd för missfall eller MA!

Nästa sak på schemat är KUB test i andra halvan av juni. Blodprovet tog BM redan nu så kallelse till NUPP kommer snart. Jag är över 35 så då är det gratis i Göteborg. Vad man sen gör med resultatet är ju en annan fråga...

Mitt blodvärde var lite lågt dock... men mår man illa är inte järntabletter det skojigaste att tänka på. Typiskt nog är jag inte alls sugen på kött heller, jag som älskade en saftig biff vill bara äta frukt och grönt. Och salta kex... Några tips?

Jag vågar inte riktigt skaffa nått till räkan än. Det känns lite tidigt, är visst mer vidskeplig än jag trodde. Fast efter KUB blir det nog lite grejer. H*n kan ju inte ärva allt av storebror!

MalakiW; nu börjar processen att läka, både psykiskt och fysiskt så ett nytt friskt litet frö kan slå rot.

Ha en skön helg alla

• Jerseygirl

Nu har jag fått tid för KUB ultraljud... 9juni! Läskigt. Men det är bättre att veta om nått är på tok inbillar jag mig. RUL är först 20juli så det är en bit dit. Vad lite kontroller det är med andra barnet... känner mig nästan lite bortglömd. Med första kändes det som om man bodde på MVC!

Vad många som har jobbiga komplikationer. Tycker synd om er!!! Inser hur lyckligt lottad jag är med bara lite illamående, inga kräkningar och uppsvälld mage. Känner mig fånigt gnällig när man tänker på det. Men det är en stor omställning att vara gravid även om allt går enligt plan. Det är lite märkligt att inte kunna styra över sin kropp, annars kan man ju bita ihop och kämpa på liksom men nu säger kroppen bara stopp, och då MÅSTE man vila, äta, gråta eller vad det nu råkar vara.

Efter KUB ska jag nog berätta på jobbet, min mage är enorm och jag har bara tre olika tröjor att byta mellan som hyggligt döljer den... Har man ett barn på snart två år tittar ju folk lite extra känns det som.

Hoppas ni kan komma ut och njuta lite i försommarsolen idag! Solig

• Jerseygirl

Ett litet tips nu när försommarvärmen verkar stanna ett litet tag:

En drink som passar både med och utan vodka, otoligt sommarfräsch!!! Dessutom är ju ingefära bra mot illamående...

Per person:

4-6 cl Hallands Fläder eller 2 cl Konc flädersaft (+ vodka)
    2 1/2 dl ginger ale
    1/2 lime
    1 cm ingefära
    massa gurka,
    Persiljekvistar till dekoration

Ingefäran döljer både spritsmaken alt avsaknaden av sprit. Serverades förra midsommar hos oss och det var väldigt svårt att reda ut vilken som var spetsad eller inte så håll reda på kannorna! Skål

• Jerseygirl

Nu har jag varit på KUB-test. Insåg nog inte riktigt förrän nu efteråt hur orolig jag varit... Men allt såg kanonbra ut, jättelåga riskvärden och ett glatt vinkande pyre. UNDERBART!

Hjärta
    Så nu ska man väl berätta på jobbet... fast jag vill inte. Min jobb situation är inte optimal och jag tror att om ett par veckor har jag hunnit reda ut det värsta. Men om ett par veckor kommer min redan stora mage vara enorm! Jag har 3 tröjor jag byter mellan. tycker de som är pösiga men som sitter åt vid höfterna funkar bäst. Nån som har tips annars? Det är ju tarmarna som är svullna så kulan sitter högt upp och jag har liten byst så den förvillar inte heller... knivigt.

Minifer: Hur lång var din bebbe? Min var 63.2mm men hon gav inte nått nytt datum utan sa att man gjorde den bestämningen vid RUL. Jag är preliminärt beräknad till 21/12. RUL är 20 juli så jag får snällt vänta, men nu när man vet att allt ser bra ut så här långt kommer sommaren bli betydligt lugnare!

Lycka till ni alla andra som väntar på olika tester.

MalaWi du tillför tråden massor! Det är fantastiskt att se vilken styrka du har att gå vidare, jag tror det smittar till oss alla som kan behöva lite perspektiv på tillvaron...

Regninga sommarkramar till er alla!
    {#emotions_dlg.flower}

• Jerseygirl

2 barnsmamma84: Jag är beräknad (enl FL) till 21 dec och fick stegring på ÄL test den 30mars... och den 15april testade jag positivt (tror jag).

Vad jag dock inte klurat ut är vilken dag den egentliga ÄL är, borde ju varit 31/3-1/4 och då stämmer inte befruktningsdag som idag enl FL är den 30/3 vilket alltså betyder att jag troligare har bf 22-23/12.

Rörigt...

• Jerseygirl

Wow, skogsbollen... gullig chef. Riktigt så illa tror jag inte alls det blir för mig.

Nu tittade jag lite noggrannare på mina papper från KUb-testet och enligt längdmätningen var jag i v 12+5 inte 12+0 som jag trodde. Nån som vet hur bra tidsbestämning brukar vara såpass tidigt? När de mätte på inskrivnings UL blev jag också framflyttad, 2 dagar den gången. Kan det stämma när jag har gjort ÄL-test?

Jag är lite extra nyfiken när det är så nära ett årsskifte liksom. Sist gick jag över 16 dagar så jag är lite inställd på att få en Januaribebbe. Det spelar ingen roll egentligen, men ändå lite...

• Jerseygirl

Vad härligt jättegravida alla börjar bli!!!

Att tänka på angående spa; jag fick så kallat vena cava syndrom, jag svimmade om jag låg på rygg... vet inte hur vanligt det är men det resulterade  i att jag fick ansiktsbehandling sittande rakt upp och ner i en stol. Inte så väldigt avslappnande...

Själv ser jag ut som om jag svalt en ballong, framför allt på kvällarna, men det är ok. Försöker dölja det på jobbet vilket snart är dax att inse inte går alls... Undrar om magen med andra barnet bara kommer fortare eller om den också blir större än med ettan, isånt fall kommer jag bli helt enorm i december... Fast tomte dräkter är väl rätt stora?   Gravid  + Tomte

Nu ska jag lägga mig, har en hektisk dag imorgon med bilverkstad, jobb, sommarfest på dagis och sen en kvällsresa till sommarstället för en skön långhelg!

• Jerseygirl

Det där att bli kallad mamma... min son på 20månader kallar mig Iar (nästan mitt namn) det känns ännu mer konstigt kan jag säga. Men det beror på att hans kusin som är ett halvår äldre och den stora idolen kallar mig det. Men ibland får jag vara "mamma" och det är rätt skönt faktiskt... Dom är för söta.

Nu är det midsommar och långhelg och sen 1 vecka kvar till semestern. Underbart, har aldrig längtat så efter att vara ledig. Verkar bli fint väder dessutom, mmmmm
    {#emotions_dlg.flower}
    Jag fick en blödning i söndags, inte jättemycket men ändå så det rann. Försvann lika snabbt som det kom. Blev lugnad av min BM men det var ändå kusligt, och jag har inte RUL förrän 20juli. Men allt känns ok och det har inte blött mer men det är svårt att släppa riktigt.

Hoppas ni får en skön midsommar och hoppar grodorna försiktigt, inga stukningar pga instabila leder!

Solig

Svar på tråden December Bebis 2010 :)