• linn78

December Bebis 2010 :)

Grattis till ännu fler nya bebisar!

Här kommer foton på mina småfisar också:

• linn78

Emelle: Kan du inte slänga in en bild på gördeln? Jag vill gärna köpa men vill ha en som är skön att ha på och inte kasar ner, jag köpte en som är verkligen obekväm efter ett litet tag, inte kul... =(

Delifi: Den där grejen att sätta i rumpan på bebisarna för att få ut luft heter vindi eller windi har jag för mej, jag tänkte köpa en eftersom Axel var väldigt kass av kolik och gaser men tack och lov så verkar Elias inte ha samma problem (än så länge iaf). Köper du en får du berätta om den fungerar bra.

Bindor har det gått åt 2 pack med nattbindor, 1 pack vanliga med vingar och lite trosskydd. Nu verkar det dock som om avslaget är slut, lilleman blir 1 månad imorgon. Tänkte överraska sambon med sex på nyårsafton, han kommer nog att bli gladSkrattande.

• linn78

gott nytt år alla! här sitter vi hemma ikväll bara vi 4. Känns lite konstigt, jag är van vid lite mer party men gud vad skönt att bara mysa hemma...

• linn78

God fortsättning! Vi hade en helt oformell nyår med tacomiddag och våfflor. Sonen fick vara med och välja..) Och så blev det ett nyårs-pippTungan ute. Jag kände mej helt stor därnere men sambon tyckte det var som vanligt så det var nog bara min känsla...

Visst är det någon här som äter enl LCHF? Jag börjar imorgon, hade varit kul att peppa varann och ge/få tips...

• linn78

Längsen jag skrivit nåt nu...

Grattis Alberta till bebisen!!!

Imorgon börjar ev sambon och jobba igen, han har varit hemma i stort sett sen Elias föddes 30/11, så det ska både bli skönt och jobbigt.
         Lillebror växer på bra, han är nu 57 cm och väger 5080g. Stackarn har dock fått UVI så här krossas det antibiotika som han ska ha 2 ggr om dagen. Men det går bra, han grinar inte illa så det smakar nog inget speciellt. På torsdag har vi tid till röntgen för att kolla så UVI:n inte gått upp i njurarna.

Han sover allra bäst på mage, då kan han sova upp till ca 5 timmar, annars handlar det om allt mellan 1 min till 1,5 tim, väldigt oregelbundet... Och så är han en snuttmästare, hade han fått bestämma så hade han ammat 24/7. Vill inte gärna ha napp och somnar sällan utan att ligga och amma. Någon som har nåt barn som varit en snuttare? Hur får man bäst bort det? Det fungerar tyvärr inte med pappa, han blir bara argare om pappa har honom när han är trött. Jag stör mej inte så himla mycket men samtidigt hinner jag inte med något annat än att sitta på rumpan och amma hela tiden, blir ju ganska låst!

Hoppas ni har det bra alla med era små!!!

• linn78
    Willes Mamma 08 skrev 2011-01-18 09:39:56 följande:
    Ni som ammar, Hur klär ni er när ni ska i väg o måste amma bland folk?? Tycker det e såå svårt med kläder. Har amningslinne under,men tycker ändå de e krångligt.

Ludi: Stackars dig om du fått mjölkstockning, gör ju såååå ont! Be sambon din köpa fetvadd på apoteket, o lägg i BH:n....det värmer skönt och ska vara bra för just mjölkstockning. Och de bästa e ju som sagt att han ska suga mest på de bröstet o sen Värme o massera.

Delfi: Herregud kvinna! Du e inte dålig du...så impad att du orkar med! Superwomen

Linn: vågar du ha honom sovandes på mage? jag e så nojjig så skulle inte våga de då de sägs att de ökar risken för PSD. William va snuttig, så vi hade napp till honom nästa hela tiden o han va även en närhetsbebis. Det bästa du kan göra för och få händerna fria är ju o avnända sele eller sjal. Då känner han närheten o du kan göra lite annat. Men jag vet,de e sjukt jobbigt när man känner att man aldrig får vara i fred den första tiden!
    Sen kanske han är mer hungrig? En del barn blir ju inte riktigt mätta o därför snuttar de. Hoppas de löser sig för dig!
    Ja och nejGlad. Han får ligga på mage under dagen när vi har lite koll på honom och så ibland första kväll/natt passet. När jag och mina syskon var små var direktiven att man skulle ligga på mage och vi har klarat oss alla 4. Och han vänder själv på huvudet så jag tror inte att det ska vara nån fara. Men visst, jag hade föredragit om han var en ryggsovare...
    Hungrig bör han inte vara, han kräker ofta upp överflödig mjölk efter amning. Och de gånger jag provat toppa med ersättning för att se om han sover längre då så vill han inte ha.
  • linn78

jag ger också Elias 120ml i tillägg inför natten och ibland får han en flaska under dagen om han är väldigt gnällig och bara hänger i tutten på mej. Däremot toppar jag aldrig efter amning, tycker det är bökigt att hålla på med bägge grejerna. Egentligen hade jag velat helamma så det känns sådär men efter varje snuttmaraton på kvällarna (ca 3 timmar konstant tuttande) så är det himla skönt att ge en flaska och låta dom stackars bröstvårtorna vila några timmar=)

• linn78

Min store kille fick jätteont i magen av D-dropparna, så vi hoppade över dom i stort sett de 3-4 första månaderna tills hans mage var "mogen". Tycker mej se lite såna tendenser med Elias också men nu glömmer jag dom så ofta så jag får inte riktigt koll på om dom ger besvär eller inte=)

Efterkontroll här är ca 8 veckor efter förlossning, jag har tid på tisdag. Ska bli kul att få förlossningsjournalen och se hur allt egenligen gick till genom bm´s ögon.

• linn78

Bra tips att prova sempers istället, ska se om fisen sover längre på det! Det går fortfarande max 2,5 timme mellan målen, vanligast är ca 1,5 h=(

Jag var hos bm på återkontroll idag och vi gick igenom min förlossningsjournal. Jag hoppade över gyn undersökningen eftersom jag känner mej helt som vanligt. 
        Journalen var kul att läsa, det var 3 rader text ; 
    "23:30 Kommer in. Har det jobbigt. Vill ha smärtlindring, helst epidural. Går ej pga öppningsgrad (9cm). Får lustgas. Snabbt förlopp. Usk Annika yttre press x1 pga fosterljud. 00:14 partus. Fin gosse." 

Jösses egentligen! Tur att det var oväder så vi var kvar på sjukhuset annars hade ungen blivit född i bilen!! 45 min på förlossningen...

Vi pratade om preventivmedel också och det min bm rekommenderade var P-ring. Någon som provat det? Hon trodde den skulle vara bra för mej med lägre hormondos än p-piller och dessutom höjde den sexlusten i ca 70% av fallen, p-pillerna har sabbat min sexlust en hel del så jag tyckte att det låter värt att prova. 

• linn78

Här använder vi för tillfället pampers men det är mest för att jag lyckade vinna 700 kr i blöjcheckar från dom i nån tävling jag inte ens vet omTungan ute Jag gillar pampers mjukhet men inte den kemiska lukten.

Elias har snart gått färdigt sin första babysim kurs, jag anmälde honom innan han föddes Jättemysigt tycker vi båda att det är!

Han kräver fortfarande mat ca varannan timme dygnet runt. Jag ammar honom fullt utom sista nattmålet men det har ingen betydelse för mättheten. Börjar fundera på om jag ska prova nan 2 istället snart för att se om det hjälper. Han äter ju så himla lite varje gång (runt 100-120ml) så det är ju eg inte konstigt att han blir hungrig snabbt igen.

Tänker alla vaccinera sitt/sina barn enligt rekommendationerna? Vi kommer att hoppa över pneumkock vaccinet då jag är lite skeptisk mot vaccin i allmänhet. Min bvc tant var inte alls emot det, jag trodde att hon skulle försöka övertala mej men nej, det var inga problem alls.

• linn78
    ÄlskarNova skrev 2011-03-08 09:45:40 följande:
    alltså "Hej Li"

Ska snart till BVC och Arvid ska få första sprutorna.. ajaj! Har blivit erbjuden att vacc. mot Hepatit också.. kanske alla får numera? Men iaf..står fortf. och velar. har inte tvekat från början men nu är man lite sådär. Det kan väl inte vara så dumt ändå att ändå ta de nu när det innebär ngn extra spruta? Kostar 150kr/gång = 450kr totalt

Elias ska ha hepatit sprutan men här betalar vi inget för den. Tror jag iaf, det kostade inget för 2 år sen?!!! Och så får han även BCG vaccinet men dom båda är för att vi är en hel del i Spanien hos sambons släkt. Däremot hoppar vi över pneumokockvaccinet.
  • linn78
    ÄlskarNova skrev 2011-03-08 10:06:28 följande:
    linn78: här är det iaf den avgiften (kalmar län, småland) får jag fråga varför inte pneumokock? är så dåligt insatt känner jag med vacciner..
    Jag är egentligen lite anti mot vaccin spec dom nya som inte varit prövade så länge. Jag tänker lite som så att hur kommer barnens naturliga immunförsvar att bli när man nu börjar vaccinera för mer och mer saker. Ska dom istället bli totalt utslagna av en vanlig förkylning för kroppen vet inte hur den ska reagera vid sjukdom? Men visst är vaccin jättebra att det finns, hade Elias tex varit för tidigt född eller något annat som gjort att han är i en riskgrupp så hade han naturligtvis fått allt som finns att få.
  • linn78

Jag ger ersättning inför natten. Det hjälper inte ett dugg förutom att mina bröstvårtor får vila lite=) Elias äter nästan varje timme!! dagtid och sen kanske varannan eller var tredje på natten om jag har tur. Och han äter verkligen varje gång också. Fattar inte hur han kan få i sig mat hela tiden... Jag har provat med ersättning nån gång under dagen också för att kolla, då äter han den och ändå vill han ha mer en timme senare=( Så igår stack jag till affären och köpte nan 2 och 4 mån gröt och katrinplommonpuré. Han åt utan problem en smakis gröt med puré igår. Sen åt han en flaska 50/50 nan1 och nan2 innan läggdags, men det var ingen skillnad ändå... Suck, det gör ju ont i tuttarna på kvällen för han hängt i dom hela dagen. Men nu har jag inga fler idéer. Napp tar han bara ibland och då efter amning när han blivit mätt så den kan jag inte locka med.

Nån som har nåt förslag?

Ska tillägga att han äter ganska lite, runt 120 ml går det i ersättning. Så jag tänker att det är därför han blir hungrig så fort igen, men han vill ju inte ha mer. Jag kan ju inte tvinga i ungen mat...

• linn78
    ludicrous skrev 2011-03-11 19:23:35 följande:
    Linn- om du låter honom äta lite mindre, men ännu tätare inför kvällen kanske det går att han dels töjer ut magsäcken lite och dels sover längre. Istället för att ge 120 ml varannan timme kanske du kan dela upp det och ge honom 80 ml t.ex kl 18.30, 80 ml 19.15 och ytterligare några ml (50-70?) runt kl 20?
    Som sagt jag helammar så jag har ingen koll på ersättning.. Men många barn som ammas gör ju så att de äter upp sig inför natten o snuttar typ konstaaaant på kvällen
    Ja, fast jag ammar ju honom hela dygnet utom just det sista nattmålet för att mina bröst ska få vila lite... Så då är det svårt att ha koll på hur mycket han får i sig.. Jaja, han kommer väl inte att hänga i tuttarna resten av livet men det skulle vara skönt att få sova mer än 2 tim i sträck någon natt...
  • linn78
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-23 21:44:07 följande:
    Skönt att fått hjälp gumman vet exakt hur du haft men skönt att du har en läkare i din vård som fattar och gör ditt barns bästa.
    Har ni fått komma hem ?
    Hur fick du reda på att hon hade RS-virus ?
    Denna jävla idiot fick reda på att han har jobbit inom psykopater nu säger jag det inte bara utan menar allvar !
    Då är det inte konstigt att han inte vet något om barn !
    Tro mig jag frågade honom att man kan ta ett blodprov och se om han har RS men han säger då
     ''jag tror inte han har RS för han inte har feber''
    Detta sa han innan han gjorde tempen på honom och den vissade feber !
    JÄVLA IDIOT likom
    Jag gråter blod jag är så jävla förbannad så besviken så dum att jag änstog honom som läkare.
    Så jävla besvikten ..
    Säger bara idag nu när elias skulle i säng otrosligt jag kunde inte göra honom lugn han skrek typ lungorna ut.
    Tillslut somnade han tryggt jag lyckades få honom lugn.

Vi har barnakut men det ligger en bit bort.
    Nu ligger han och sover men så fort febern höjer sig så åker vi in.
    Här måste man vänta tills alla läkare här i byn stänger för OM jag skulle ringa in och min läkare skulle ha öppet skulle jag få åka till honom igen.
    Men så fort det blir värre (hoppas inte) så åker vi in till sjukhuset.
    Fast jag tycker det låter som om din Elias kan ha lunginflammation, det är ungefär samma symtom som RS.  Mot lunginflammation får man antibiotika medan mot RS gör man inget om barnen kan andas ordentligt eller äter som de ska. RS betyder inte att man måste ligga inne på sjukhuset med en massa mediciner, RS är en svår förkylning som går över av sig själv eftersom det är ett virus. De flesta barn som får rs vet man inte ens om för det blir aldrig värre än en förkylning. Så jag hade lyssnat på doktorn och gett Elias antibiotikan, lunginfl är också väldigt vanligt hos små barn.
  • linn78
    Willes Mamma 08 skrev 2011-04-01 09:46:09 följande:
    Hello Girls!
    Hoppas ni mår bra!

Nån som kan hjälpa mig med lite tankar o ideer??

Albin äter så ofta på nätterna, kl 20:00 sen 23:00, 02:00,04:00 ,06:00 ca tider, i bland mer, aldrig mindre i varje fall!
    Hur får man dem i soooova hela natten??
    Jag har försökt o ge honom ersättning vid 23 målet i hopp om att han ska sova lite längre, men han tar inte flaskan, han blir bara dö arg o skriker och spottar ut de. ålar o har sig. Sambon har med försökt då ja tänkte att jag luktar mat osv.
    Testade på dagen en gång, då gick de lite bätte, han va inte arg i varje fall,men han åt kanske 10 ml på 1 halvtimme, varav hälften han spottade ut av de 10 ml.
    ja som va nojig att han skulle föredra flaskan om ja börjar lite smått till natten, hehe! så fel jag hade!

Vill ju amma o allt funkar ju osv, bara de att jag hoppas på att om han äter 1 mål ersättning att han ska sova bättre då.

de va lite från mig:)
    Prova att ge honom gröt istället på kvällen, det gillas kanske bättre än flaska?! 
  • linn78
    Christel83 skrev 2011-05-03 21:47:15 följande:
    Hej allihopa!!
    Någon som vet om de säljer babybjörn selen på Ullared??
    Ska dit om 2 veckor har ni tips på annat man kan handla där?
    nej, jag tror bara dom säljer sele i sitt eget märke babyboom. vad ska du ha för någon sorts bb?
  • linn78

Hej tjejer! Nu var det jätte längesen jag skrev. Grattis till alla nygravida, verkligen kul! Jag vill gärna ha en trea om 2-3 år men gubben säjer totalt nej till det=( Så vi får väl se om han ändrar sig...

Här är allt bra annars, Elias var på 10 mån kontroll igår, 74 lång och 11 kg. 4 tänder uppe, 3 tänder nere varav en kindtand(!). Han går mer och mer, klarar 4-5 steg och går mellan saker om det inte är för långt. Jag tycker han kan gott sätta igång och gå ordentligt nu så han är stabil när det är dags för overall och vinterkängor... Han älskar att bli jagad och hör han musik så dansar han hela tiden, han har tom olika dans-stilar=)

Elias sover oftast bara en gång om dagen, ibland blir det 2 om han råkar somna i vagnen på väg hem från dagis. Men han sover fortfarande ganska kass på natten, vaknar och ska äta, vaknar och gnäller x antal gånger/natt, vaknar tidigt vid 5 och tycker att det är dags att stiga upp. Han sover bäst när han får sova hos mej men jag sover inte så särskilt bra då... Vi körde en lätt variant på 5mm på storebror när han var någonstans mellan 10-12 mån, och det fungerade utmärkt, så jag/vi funderar på att göra det på lillkillen också snart för att se om vi får bättre nattsömn. 

Ang aktiviteter så har vi öppna förskolan på måndagar tillsammans med storebror
    Tisdagar är vår slappedag då vi bara är hemma medans Axel är på dagis och jag brukar passa på och sova lång middag med Elias.
    Onsdagar är vi på öppna förskolan med en grupp jämnåriga till Elias och sen äter vi lunch ute.
    Torsdagar  har vi babyrytmik 1 timme på förmiddagen 
    Fredag är det babysim.
    Lördag och söndag brukar vi vara mycket hemma och mysa. Jag tycker det är skönt att göra något på förmiddagarna och sen ta det lugnt på eftermiddagarna. Är vi hemma för mycket märks det tydligt att Elias blir uttråkad och missnöjd, han klänger på mej hela tiden och gnäller massor.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)