• Juvel

December Bebis 2010 :)

OJ va ni skriver, hänger knappt med...

Var ju tvungen att ta ett grav-test med veckoindikator och visst visade det 2-3 veckor nu, precis enligt mina beräkningar. Sist jag tog ett, för en vecka sedan dagarna innan BIM stod de 1-2 veckor. Men det är ju inget som visar något egentligen, så intelligenta test finns ju inte, men visst kändes det skönt att det inte stor 1-2 veckor fortfarande. Ska ju till gyn på torsdag men känns egentligen onödigt, kommer ju inte gå att se något i vecka 5+någon dag men men. Tänkte se vad han säger och sen be om ett vul längre fram. Vill ändå prata med honom om min felräkning osv...

Skönt att blodet slutat Emynem:)

Magar magar, som man längtar efter bebismage. Sist började min synas i vecka 16-17 men hoppas såklart på lite tidigare den här gången. Gick upp 30 kilo förra gången och det ska jag INTE göra den här gången, fy fan för alla extra kilon...

Nu ska jag lägga mig och vila lite innan make och dotter kommer hem från sin utflykt.

Håller tummarna för att slippa mer blod nu (inget sedan igår *peppar peppar ta i trä*, men gärna lite mer symtom tack om du lyssnar nu gravidguden;)

• Juvel

Hej Hej! Minns ni mig? Jag har nästan legat i komat senast de veckorna med illamående och så tröööött. I söndags sov jag fler timmar än jag var vaken, helt sjukt! Tur att jag har en underbar man som utan några som helst problem tar all markservice här hemma.

Var tillbaka hos gynekologen idag och hjärtat slog och fostret mätte 17 mm. vecka 8+0 säger gyn och jag säger 7+0 (låter lite litet för att vara i vecka 8+0 tycer jag...). Men so far so good i alla fall. Inga mer blödningar, mensvärken är lika ihålland eoch brösten lika ömma. Så även om jag inte egentligen mår bra så mår jag ju jättebra, längtade efter symtom förut och nu har jag fått så jag tiger;) Hoppas resten av grav. går bra nu *håller tummarna*

Har inte orkat läsa igenom allt men alla verkar må bra, härligt! Jag håller med, senare i graviditeten kanske det skrivs mer från vissa (däribland mig) som knappt hittar någon tid alls att sitta framför datorn. Men nu vinkar jag och säger hej och hopaps ni mår bra (eller inte fast ändå...)

• Juvel

Min gynekolog förklarade att det är inte är graviditeten som blöder (jag hade ju också "blödningar") och att det är precis lika vanligt att ha dem som att inte ha dem. Han har jobbat i hundra år så jag litar på honom;) Med andra ord kan man blöda från sköra slemhinnor, från moderkakan eller typ där emellan (förstod inte riktigt), från något annat utan att det är någon som helst fara. MalakiW, hoppas det lugnar lite...

Jag ska kontakta min BM för NUPP-test snart, jag trodde alla fick det nu för tiden. eller är det bara stockholms landsting??

• Juvel

Men gud va märkligt att fler drömmer konstiga drömmar. Jag jagar gängmedlemmar med tunga vapen och i nästa sekund hånglar jag upp ledaren. Typ! Otrogen nästan varje natt och här är en till som är då är så där löjligt kär i sin man så det finns inte på världskartan att jag skulle vara otrogen på riktigt. Drömde mycket med min dotter också minns jag men har inget minnet av otrohetsdrömmarna, kanske väntar jag en pojke den här gången? Vissa saker är lika som min dotters grav och vissa saker nya så jag tror på en pojke men får ge mig till tåls till UL om h*n vill visa sig då:)

we wish for a baby: Oh herregud vilken smäll. Kan inte på några sätt förstå hur du känner dig, vilken berg-o-dal-bana av känslor du måste gå igenom nu. Styrkekramar härifrån också!

• Juvel

Hej tjejer!

Hur gör ni med träning? Jag löptränar i vanliga fall mycket men idag när jag var ute och joggade högg det så fasligt i magen att jag inte vågade fortsätta (man ska ju lyssna på sin kropp...). Jag gick i snabb takt i drygt en timme istället och avslutade med lite styrketräning hemma. Hur mycket tränar ni? Fler som får ont av att jogga? Vill verkligen inte sluta träna, älskar det verkligen och mår bättre då. Med odttern tränade jag till v. 38 och det var inga problem. Fast då sprang jag inte heller nu när jag tänker tillbaka. Någon som hört något om jogging och grav?

Imorgon blir det inskrivning för mig. Ska boka NUPP då också och efter nuppet om typ en månad kommer vi gå ut med det OM allt ser bar ut. Vår närmsta familj vet men inga fler...

• Juvel

Alla över 35 har erbjudits detta tidigare men i alla fall i Stockholms län får alla göra det nu (från januari 09 tror jag det infördes...)

• Juvel
    Idag har jag varit på inskrivning och min barnmorska verkar helt underbar. Lätt att prata med, ganska ung och inte alls så där förmanande som vissa kan vara. Jag fick även träffa en läkare för att boka in ett kub/nupp och då fick jag göra ett VUL, han ville se själv hur långt gången jag var och jag fick se vår lilla prick där inne med det pickande hjärtat. Vecka 10 (9+1) fick han det till så nu har jag tagit blodprovet och inväntar kallelse till själva ultraljudet. Vilken härlig läkare, blir så glad av att träffa så trevliga människor inom vården:)
  • Juvel

Lycka till s89, det kommer gå finfint:)

• Juvel

Just det, jag gjorde även ett cellprov för det var ändå dags för det (har gått några år sedan sist, fy mig!!!) och då sa barnmorskan att jag hade en vääääldigt gravid livmodertapp, den var jätteblå sa hon. Hi hi, lät så kul att en tapp kan se så gravid ut.

• Juvel
    MalakiW skrev 2010-05-17 18:56:12 följande:
    jag vart också kallad till cellprov men jag blev strängt avrådd av BM.. tänk så olika råd man kan få!
    Fast var än man läser står det klart och tydligt att fram till vecka 15 är det ingen som helst fara. Så där tror jag nog din BM gjorde fel faktiskt, om du inte har andra skäl förstås...
    we wish for a baby skrev 2010-05-17 18:43:53 följande:
    Hej Tjejer!Jag kliver ur den här tråden, vi var på ultra ljud idag,Och vår bebis har slutat växa, jag tror inte de fanns nå hjärt ljud heller :/Minns inte exakt vad som sas, men min läkare gav de ingen att klara sig.så de jag har & vänta mig nu är missfall alt. utomkvedshavandeskap. Men jag önskar er all lycka framöver.Jag och min gör ett nytt ivf försök till hösten, men just nu känns livet tungt.begraver min mamma på torsdag 50 mil hemifrån så jag hoppas att de kan stanna kvar fram till helgen iallafall....Kram till er alla Jag hoppas att jag snart kommer tillbaka
    MEN NEJ! Vilken mardröm! Lider med er och hoppas för allt i världen att den här tiden går fort så ni kan börja om igen:(
  • Juvel
    MalakiW skrev 2010-05-17 19:36:55 följande:
    nä har inga andra skäl än hennes avrådan... gynläkaren blev också förvånad av att hon så strängt avrått mig... märkligt. Fast å andra sidan verkar min BM inte ha alla hönsen hemma om man säger så...
    Nej det låter minst sagt lite yrt, för jag tror inte de ens får avråda till något som faktiskt är någon som helst fara, det är ju lögn liksom. Det enda som kan hända om man tar det senare än v.15 är att det blir missvisande så det föreligger inga som helst risker.

Jag hade redan gått upp nästan 2 kilo, fast jag inte ätit något som helst onyttigt (ja mer än den vanliga godispåsen på lördagen). Fast jag äter mer kanske, oftare i alla fall för att mota bort illamåendet. Nu blir det lite mer träning här framöver så jag slipper gå upp för mycket...
  • Juvel

God morgon tjejer!

Uppe med tuppen idag, ska dels jobba tidig dag idag och dels har jag så svårt att sova. Någon mer som har det? Jag kan inte somna om när jag vaknar på natten fast jag är sååå trött...

Välkomna alla nya, roligt att det är så många nu:)

Och kul med hus! Vi köpte vårt radhus för snart två år sedan när dottern var bebis och de tär det bästa vi gjort. Att bara kunna öppna dörren så hon kan rusa ut och leka med alla barn är fantastiskt.

Jag har också fått mage, men det kan väl inte vara möjligt? Det är ju fortfarande bara tarmarna för bebisen är ju inte större än en jordgubbe typ. Det kan ju vara så att det lägger snart men för tillfället är det svårt att dölja och jag vill absolut inte berätta än för omgivningen...

Vi fick tid för KUB redan om knappt två veckor (blodprovet är redan taget) en jag sköt upp det. Vill gärna har passaerat 12 fulla veckor med lite marginal så den 7 juni ska vi dit. Hoppas allt ser bra ut då fortfarande (japp, är fortfarande orolig...).

Som omföderksa här går man till BM för hälsosamtal så fort man plussar typ, inskrivning i vecka 8-12 och sen tillbaka i vecka 25! Känns ganska skönt när det är andra barnet att inte behöva gå så ofta i början, det är ju i slutet det händer grejer och är spännande;)

Ha en bra dag allihop, här ser det ut att bli varmt, varmt, varmt:)

• Juvel
    empans skrev 2010-05-20 09:39:05 följande:
    Det här var ju lite kul. Samma BF och KUB samma dag, du ska inte göra testet kl 13 va? Vi får hålla varandra uppdaterade
    Jag ska på KUB klockan 13 den 7/6!!! Fast jag har inte BF förrän 18e men ändå...
  • Juvel
    MajMamman08 skrev 2010-05-21 08:49:51 följande:
    Ja skrev fel,ska göra NUPP Men samma BF och samma provdag,hihi!! Ja ska göra testet 15:30!!Håller tummarna för oss,inte låntg kvar nu jue,tycker tiden springer iväg!!
    Hm, jag fick lära mig att det heter KUB nu inte NUPP, vad har ni hört? Det tog bort NUPP eftersom det numera är KombineratUltraljudBlodprov (KUB alltså) medan förr kunde man bara göra NUPP, alltså själva ultraljudet. Eller tar inte nu blodprov också? Bara nyfiken om jag fått "fel" information;)

Jag mår bra jag. Illamåendet är nästan borta men jag måste äta ganska regelbundet! Idag fick jag första frågan om jag är med barn, fattar inte hur magen kan synas redan NU!!! Jag går in i vecka 11 på söndag, visserligen andra barnet men allvarligt!!! Jag hade velat dölja magen längre men nu vet jag inte om det går. Hur gör ni andra? Jag är ganska smal i övrigt och har ingen mage i vanliga fall direkt så det syns ju direkt att det bara är mage och att jag inte blivit fet. Suck!
  • Juvel
    MajMamman08 skrev 2010-05-21 21:09:20 följande:
    Aha,ja ne ja vet inte,men vi kommer inte o ta något blodprov,utan det är bara UL där de mäter nackspaleten på bebisen. Vi e la lite gamla här där jag bor,hihi lite efter E säkert så som du säger....tycker att de borde vara så i varje fall Ja hade inte platt mage innan,men den va i varje fall relativit platt,hihi så visst syns de mer nu så att säga,men jag ser nog mest småfet ut,haha Så jag försöker dölja det med lite pösigare tröjor!
    Jaha, är du säker på att du inte ska ta blodprov? Ha ha, inte är ni gamla inte, mest jag som utgick ifrån att alla gjorde som här;) Och de mäter nackspalten här också i vecka 11-14 och blodprovet tas från vecka 9. Skönt att höra att fler fått mage, brjade nästan oroa mig lite. Jag kan inte dölja i pösiga tröjor heller för JAG HAR INGA, gaaaah! Har mest ganska tighta tröhoer men det går ju inte nu, idag hade jag en tunika men då så g jag så gravid ut att en kollega fråga om bebisen i magen... Kankse får insförkaffa pöströjor eller berätta helt enkelt (nervöst ju....)
    Minifer skrev 2010-05-21 21:31:01 följande:
    Det står NUPP på mitt schema, men det stämmer ju som du säger att NUPP är ultraljudet och KUBB är ultraljud+serumsceening i kombination. Förvirrar mig själv med det där! Hah du ska se min mage!! Jag ser ut som jag är i femte månaden, helt sjuuuukt!! Ska ta bild på söndag och demonstrera! Jag har sett gravid ut sen v 6 typ! Andra barnet här med. Visst trodde jag det skulle synas tidigare denna gången, men detta är ju bara löjligt!
    Visst känns det löjligt!!! Ska nog också ta en bild på söndag (v.11) så får ni se;) Skönt som sagt att höra att fler som väntar andra barnet har mage tidigt. Med första kom min lite i v. 17 kanske, men jag kunde dölja det på jobbet till vecka 19!!!

Aha, då förstår jag, så jag ska göra NUPP den 7e och så har jag gjort KUB, eller? spelar ju ingen roll egentligen men jag blir också förrvirad, när jag skulle ringa och boka om tiden frågade hon om det var rutinUL? Nej sa jag, det är det där nupp eller kub eller vad det heter nu för tiden....
  • Juvel
    Jaya skrev 2010-05-22 12:57:20 följande:
    Hej hej!I veckan var jag på VUL, så nu vet jag att jag är 9+6 idag.Ska på inskrivning på Måndag, känns så roligt.Vad gör man på en inskrivning . Extra kul är det att sambon kunde ta ledigt och följa med .Ska det vara så att magen bli supersvullen efter man ätit? Jag måste knäppa upp byxorna efter maten för att inte kvävas ^^Fler som känner så?
    Då är vi lika långt gångna, BF 18 eller? Min mage är stor redan (andra barnet) så mina tighta jeans har jag fått lägga undan, det blir mest baggyjeans eller tights just nu;)
  • Juvel
    Emelle skrev 2010-05-22 23:23:03 följande:
    Nej hon sa bara att om NUPPet visar avvikelse fån normalitet går man vidare med KUB och sen fostervatten om det behövs...För alla, inte bara oss om jag förstod det rätt....
    Tänk va olika de säger. Här säger det att själva KUB är ett kombinerat blodprov med ultraljudet (NUPP) och blodprovet måste man ta senast fyra dagar INNAN nupp-ultraljudet för att får fram det hormon (tror jag det var) som man letar efter. Så här gör man alltid blodprovet först, från vecka 9 till senast fyra dagar före ultraljudet. Sedan går man vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov OM man får en väldigt hög risk och OM man vill. Det är ungefär en risk på 300 för missfall vid dessa prov så där får man verkligen väga riskerna mot varandra.

Men som sagt, det verkar jätteolika hör jag ju nu, va konstigt. Hur som så går jag in i vecka 11 idag (10+09 och har nog insett att jag måste börja berätta för omgivningen, alla kollar på magen och jag vill ju gärna inte att folka ska tro att jag bara blivit fet. Var ute och sprang igår, så skööööönt:) Idag regnar det dock här så jag är inte lika sugen på att jogga idag. Blir nog lite hemmaträning bara...

Ha en härlig söndag alla!
  • Juvel

Men MalakiW, herregud vad jag lider mer er. Kan inte på några sätt förstå vad du går igenom nu, eller ja vad ni går igenom, men alla mina tankar går till er i en tid som så svår. Förstår också att du inte ser fram emot kalaset, kanske hjälper det att berätta så att du slipper frågor... Gråt, lid och sörj tillsammans så att tiden får läka en del av era sår, tror tyvärr jag inte den läker alla men det går att leva med sorgen tillslut. STOR KRAM till er

• Juvel

Ja det undrar jag också, malaki, har du fått komma in tidigare? Minns inte om du skrivit om det, men visst har du pratat med vården om dina blödningar? Hade ju inte gjort någon skillnad men ändå... Lika hemskt för det och jag lider med er...

Svar på tråden December Bebis 2010 :)