December Bebis 2010 :)
Jaya skrev 2010-05-28 10:55:53 följande:
Det är ju på gränsen, men det bästa är att ringa sjukvårdsupplysningen tror jag. 1177. Jag kollade på
1177.se och hittade detta:
Behandling Om man har en lätt blodtrycksförhöjning kan det räcka med att ändra livsstil. Blodtrycket påverkas av vikten. Många blir alltså hjälpta av att gå ner i vikt. Regelbunden motion har också visat sig sänka trycket, även utan samtidig viktminskning. Om man dricker mycket alkohol leder minskat drickande oftast till en tydlig sänkning av blodtrycket. Att äta mindre salt brukar också ingå i kostråden för att motverka högt blodtryck. Det finns ingen tydlig blodtrycksgräns då man måste börja ta medicin mot högt blodtryck. Har man andra riskfaktorer som till exempel diabetes, höga blodfetter eller om man röker får man oftast börja med läkemedel även om blodtrycket inte är mycket högt.
Tack!!!
Vikten har jag inge problem med, sa dÄr kan jag inget göra. Men jag har varit stilla i 1,5 manad pa grund av missfallsrisk, men nu är risken över och jag har börjat knata runder en hel del, kanske de sänker sej själv nu när jag börjat leva normalt igen + kan ju dra ner pa saltet.
Tusen tusen tack!!!