Inlägg från: Jessika82 |Visa alla inlägg
  • Jessika82

December Bebis 2010 :)

Var på ul idag jag är i v12+1 bebisen pratlade på och hjärtat slog fint

• Jessika82

21nov 2010 har jag bf... men jag får välja om jag vill ha kjejsarsnitt eller vaginalförlossning så det kan bli tidigare...

• Jessika82

Ett nackuppklaringstest eller NUPP är en ultraljudsundersökning vid graviditet för att avgöra om ett foster har ökad risk att ha strukturella kromosomavvikelser som t.ex. Downs syndrom. Testet går ut på att mäta vätskespalten i fostrets nackregion när det är 11-13 veckor gammalt. Vid undersökningen beräknas risken att fostret har t.ex. Downs syndrom genom att man använder sig av kvinnans åldersrisk för kromosomavvikelsen och resultatet av ultraljudsundersökningen. Om man gör fostervattenprov de de kvinnor som har de 5% sämsta resultaten efter undersökningen, hittar man cirka 75 % av alla foster med avvikelsen.

KUB är en kombination av två olika test; nackuppklarning och biokemisk screening. Testet ger cirka 90 % tillförlitlighet när det gäller att diagnostisera Downs syndrom och är helt riskfritt för fostret.

KUB är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemisk screening. Testet består således av två olika prover. Först görs en så kallad biokemisk screening. Genom att ta ett blodprov på den gravida kvinnan kan man mäta förekomsten av två hormon i hennes blod; PAPP-A och fritt ß-hCG. Fem dagar senare utför man en nackuppklarning. Med hjälp av ultraljud mäts bredden på en vätskespalt i fostrets nacke. Ju bredare den är desto större är risken för att fostret har Downs syndrom. Resultatet från de båda testen vägs samman med den gravida kvinnans ålder för att ge en samlad bedömning av hur stor risken är att fostret har en allvarlig sjukdom
  • Jessika82

Jag höll på att spy inne i vår lokala mataffär i måndags har ingen mat lust överhuvudtaget....  har ätit chips glass och druckit festis. alla annan mat kommer bara upp igen det känns väldigt jobbigt då jag ska börja jobba på måndag...

Svar på tråden December Bebis 2010 :)