Inlägg från: Ninnie81 |Visa alla inlägg
  • Ninnie81

December Bebis 2010 :)

ondar skrev 2010-08-16 08:56:48 följande:
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
    för de första ska han veta att de där 10 pappa dagarna han får efter de att bebis är född kan han ta ut inom 3 mån.

fp är beräknad på vilken årsinkomst man har men de finns ett minimum på hur lågt man kan ha oxå. ja har min fp beräknad på 191000 om året så om ja tar ut 7 dagar i veckan får ja ut ca 9000 i mån efter skatt.

min sambo tjänar över 300000 per år och får ut en mycket bättre fp än mig.

och om han ska ta ut fp måste han ha barnet annars får han ju inte ta ut nå fp.
    menar att de är ju du som kommer ha bebis så då är de ju du som ska ta ut fp. han får ta ut de dagar han har bebis.
    tycker som sagt att ni ska fara på en fp träff eller ringa fp och höra ordentligt hur de är.

sen en liten sak som ja fick veta av min sambos systerdotter. hon läste att när man inte är gifta och man skulle gå skilda håll så är de mamman som har hela vårdnaden enligt lag. sen är de upp till varje parter att komma överense hur man vill göra med vårdnaden. trodde före de att när man skaffa barn så hade man alltid delad vårdnad men icke sa nicke..
  • Ninnie81
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:38:04 följande:
    Man får ju skriva på ett faderskapsintyg på att man bekräftar att pappan e just de barnets pappa. Och då fick i varje fall vi även skriva på om vi ville ha gemensam vårdnad om barnet, och de ville ju ju självklart
    Sen kanske det är annorlunda när bebis är liten o tex ammas,men att mamman får rätt till ensam vårdnad gäller väl bara om man inte skrivit på några sådana papper då antar jag??? el att beslutet tex omprövas?
    jo de gör vi med.

men enligt henne så om vi säger att man är sambo och har barn tillsammans så har man delad vårdnat då men skulle man separera så går tydligen vårdnaden till mamma eftersom man inte är gift. är man gift så har man delad vårdnad efter en skiljsmässa.
  • Ninnie81
    MFJG skrev 2010-08-16 10:01:45 följande:
    Jag beundrar verkligen dig. Du verkar ha en oerhört positiv inställning till den situationen du befinner dig i (där många hade gått under.) Du verkar vara så stark och du kommer vara en suverän mamma. 
    tycker oxå du är himla stark och klok. är inte lätt de där. och ja ger dig en stjärna i himlen för att du vill att bebis ska även få en bra relation med pappan. hoppas verkligen att allt slutar bra
  • Ninnie81
    Sandragumman skrev 2010-08-17 21:18:20 följande:
    ja jag gick ju bara till VC och sa att jag inte mådde bra och receptionisten ville inte skicka mig till sköterska som jag bad om utan direkt till läkare eftersom jag var gravid, så jag antar att de gick ika bra..... annars hade hon ju såklart skickat mig till BM på en gång....
    Niferex har jag ätit 1 tablett varje dag i 3 veckor men tydligen är det inte nog för mig.....
    Nu ordinerade läkaren mig 2 tabletter varje dag så jag får upp värdet för han sa att man inte skagå under värdet 115 och de var ju de jag hade nu..... och jag gör bara som han säger.....
    hade nå liknade förra veckan när ja jobbade hos min vårdtagare.

satt ner i soffan och kolla på tv. fick såå ont i ena smalbenet..typ som växtvärk. sen när ja blev avbytt och stod och prata med henne kände ja hur illa ja börja må, blev varm och yr i hela kroppen. va som om nått sög ut all energi ur

vet att ja har dålig blodvärden. sist ja va hos bm låg de på 113. har alltid haft dåligt blodvärde med pojkarna. tror med första så låg de på 104 som lägst.. är superdålig på att ta järntabletter

hoppas de blir bättre för dig och att d u tar de lugnt om du känner av de mycket

förresten har ni börjat läka i brösten. tror mina börja i v.16. med första sonen hade ja mjölk som räkte till en hel arme med ungar. sista så funka inte ammnigen alls. fick 6 mjölkstockningar innan ja la ner de hela. blev sååå besviken den gången.
  • Ninnie81

ja fick mina bristningar med första sonen när ja hade börja på min övertid...gissa om ja vart förbannad...trodde ja skulle klara mig men icke...smöjde massor den gång.

med lillebror så fick ja dem i mittten av grav...denna gång vet ja faktiskt inte om ja fått nå mer. är som inte så brydd.

angående läkande bröst så har ja massor av torkat på brösten och när ja klämmer kommer de massor av genomskinlig vätska ibland är de lite gulvit.

däremot så måste ja få berätta va som hände i natt. var sååå obehaglig...

vakna av att ja skulle vända mig från höger sida till rygg. höll knappt på att kunna göra de för ja hade såååå jävla ont. värsta krampen i magen. efter mycke om och men så klarade ja av de och somna om sen en stund vaknade ja igen att ja skulle vända mig från vänster till rygg igen och då hade ja samma kramp i magen och ja var rent av att andas igenom smärtan medan ja vände på mig...har haft massor av krampen de senaste dagarna...INTE skönt

• Ninnie81

nu är gräsmattan klippt men oj va jobbigt de var. fick flera gånger göra uppehåll för ja fick så mycke kramper. nu är magen som en kula och de värker endel. blir nog inte att klippa nå mer detta år. ska lägga mig ner lite och se om de blir bättre innan ja ska  börja med middag åt små monstrerna som är super gnälliga just nu

MOM: skönt att de verkar lösa sig med dina betyd

• Ninnie81

angående sf mått hade ja med första sonen under den nedre kurvan. fick gå på flera ul för att se så han mådde bra. hade 35 cm i v.42.

med andra sonen hade jag 36 i v.40. tror ja kommer följa första sonen kurva för de känns som denna bebis inte är så stor heller. ska mäta magen till veckan. spännande och se om mina värden har blivit bättre sen sist.

angående ul så gör vi på sjukhus och inte hos mvc för de har inga sånna apparater

• Ninnie81

V.25 ida. blir nog att ta en bild oxå...får se om de blir i morgon. ska ha tacos främmande ikväll så nu ska ja skura medan lillebror sover så sött så de hinner torka upp innan han vaknar.
    pissväder har vi oxå...mindre kul

förresten var i luleå med en kompis och kolla lite på bebiskläder. oj va mycke fint de finns, men däremot så upptäckte ja att de är inte så himla mycke neutrala färger. hitta lte på Barbapappa men på nå konstigt sätt fick ja för mig att de skulle passa en tjeja bättre.

• Ninnie81

ha ha..ja hoppas att könet stämmer men inte längden på förlossningen. har haft som längst 10 timmar och de räkte. men däremot så lite översättning på storleken tack och längden. är inte bra på de där.

The day you deliver, outside will be hazy. Your baby will arrive in the middle of the afternoon. After a labor lasting approximately 20 hours, your child, a girl, will be born. Your baby will weigh about 13 pounds, 3 ounces, and will be 17 inches long. This child will have medium green eyes and some auburn hair.

• Ninnie81
    Momalicious skrev 2010-08-23 06:18:14 följande:
    Annars kan man söka på "måttkonverterare" så kan ni kolla själva, jag kan inte heller i huvudet ;)
    fråga karln i natt och tydligen skulle den väga över 6 kg och vara ca 42 cm lång...kort och tjock. tror chansen på ett 6 kilo barn inte är så stor eftersom de vägt mellan 3-3,7 kg
Svar på tråden December Bebis 2010 :)