December Bebis 2010 :)
Kram!!
Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..
Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.
Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?
Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.
Oj vad vi har mkt att prata om till december

fp är beräknad på vilken årsinkomst man har men de finns ett minimum på hur lågt man kan ha oxå. ja har min fp beräknad på 191000 om året så om ja tar ut 7 dagar i veckan får ja ut ca 9000 i mån efter skatt.
min sambo tjänar över 300000 per år och får ut en mycket bättre fp än mig.
och om han ska ta ut fp måste han ha barnet annars får han ju inte ta ut nå fp.
menar att de är ju du som kommer ha bebis så då är de ju du som ska ta ut fp. han får ta ut de dagar han har bebis.
tycker som sagt att ni ska fara på en fp träff eller ringa fp och höra ordentligt hur de är.
sen en liten sak som ja fick veta av min sambos systerdotter. hon läste att när man inte är gifta och man skulle gå skilda håll så är de mamman som har hela vårdnaden enligt lag. sen är de upp till varje parter att komma överense hur man vill göra med vårdnaden. trodde före de att när man skaffa barn så hade man alltid delad vårdnad men icke sa nicke..