• Miracle09

Ingen Jordgubbe, Kiwi och Persika innan 2 års ålder?

Här säger dem att man bör undvika att ge ovanstående frukter till barn under två år för allergirisk. Gäller tydligen all frukt/bär med "hår" Men idag i affären såg jag bland barnmaten fruktpuré med persika och äpple från 4 månader.
    Hur gör ni? Persika kanske inte är lika "farligt" som jordgubbe och kiwi.

En fråga till. Innan man börjar med tex puré med ris, kyckling och grönsaker. Bör man först prova en grönsak i taget, för att se om det är något bebisen inte tål?

• Svar på tråden Ingen Jordgubbe, Kiwi och Persika innan 2 års ålder?
  • goabarn77

Detta har jag aldrig hört o heller inte följt...

• Trisse78

Mina barn har ätit både jordgubbe och kiwi innan 2års ålder, ja redan runt 1års ålder tror jag. Ingen av dem har blivit allergiska (än) de är 5,5 och 2,5.

Har aldrig hört förrut att man ska avvakta tills efter 2 år. Däremot har jag hört att många kan reagera på jordgubbe eftersom den är "stark".

• FrejaMariah

Det här har jag aldrig hört något om tidigare..

• PerG

Var är "här"?.... Har aldrig hört talas om det... sonen har fått kiwi sen han var liten...

• Zezana

Sonen är nu 16 månader & äter kiwi varje dag (eller varannan) pga trög mage. han har även ätit jordgubbar utan problem..

• lia76

Vad gäller grönsaker, smakisarna, så är det mest för att vänja barnet vid nya smaker och konsistens.
    Inte många som är allergisk mot grönsaker.. Om det inte är tomat då (vissa kan reagera på tomat)

(=
  • vattenlilja

jordgubbe o persika är allergiska frukt. de kan ge reaktion på hud tex. så mn ska vara försiktig med dem.

ja, man ska först ge smakportion i flera dagar med tex bara potatis o se om det går bra, sedan provar man en till grönsak. sedan kan man blanda grönsaker.

• Miracle09

Jag bor i Spanien. Tycker det är så ärkligt att det kan vara så olika i olika länder. Isåfall skulle ju många fler svenska barn var aallergiska mot alla dessa tre frukter än dem spanska, men så är det ju inte. Min dotters farmor som är spanjorska sa att vi absolut inte skulle våga att ge henne jordgubbe och kiwi. Märkligt. Man borde ju kunna ge dem lite i taget och se hur dem reagerar. Precis som med all annan mat man provar.

• Anna o Leia

Jag har oxå hört att man ska ta det lite lugnt med jordgubbar, kiwi osv.. men inte hört att man ska vänta så länge{#lang_emotions_undecided} Om du undrar varför det går bra med pureer är det för att dom har varit upphettade och då försvinner eventuella allergener.

• Miracle09
    Anna o Leia skrev 2010-04-06 23:54:01 följande:
    Jag har oxå hört att man ska ta det lite lugnt med jordgubbar, kiwi osv.. men inte hört att man ska vänta så länge Om du undrar varför det går bra med pureer är det för att dom har varit upphettade och då försvinner eventuella allergener.
    Tack nu blev jag lite klokare
Svar på tråden Ingen Jordgubbe, Kiwi och Persika innan 2 års ålder?