• Anonym

gallsten?

Någon som tagit bort gallan och kan berätta hur det gick till? för och nackdelar?
    har en sten på 1½ cm är det stort?
    är så orolig för sövningen, tänk om jag aldrig vaknar mera

• Svar på tråden gallsten?
  • Anonym

Det vanligaste är väl att man tar bort gallstenen genom en titthålsoperation. Narkos, sedan går läkaren in och plockar ut gallstenen, 1 veckas sjukskrivning med hemska smärtor men sen mår man bra. Jag tyckte att dockså att det vatr läskigt men det gick bra.

• Mariohn

Hej ts :-9 Jag är nyopererad! I mitt fall blev det akut för stenarna skar ner genom gallgången och ut i bukspottkörteln och orsakade pankreatit som är ganska allvarligt.

Men själva operationen är inget du behöver vara rädd för!  Du får somna gott och de går in med titthålskirurgi och tar bort den! Efteråt vaknar du i en säng med små plåster Det gör inte ont alls. Känns som små blåmärken bara! De går in på tre ställen och ärren syns knappt för de är så små. Efteråt kan du äta och dricka som vanligt men du får vara lite försiktig med fet mat eftersom gallblåsan är borta annars kan du få lite ont i magen! 
    Och tro mig, du vaknar
  • Mariohn

Ah jag trodde att de skulle ta bort hela gallblåsan! 

• Anonym

har inte fått prata med läkaren utan bara fått ett brev hem sedan jag gjorde röntgen räknas en sten på 1½ cm stor?

• Mariohn
    Anonym skrev 2010-04-06 23:56:01 följande:
    har inte fått prata med läkaren utan bara fått ett brev hem sedan jag gjorde röntgen räknas en sten på 1½ cm stor?
    Ja det låter ganska stort! Mina var ca en halv cm stora. 
  • Anonym

jo det var hela blåsan dom skulle ta.
    Jag skulle bara höra av mig så skickar doktorn remiss men jag törs inte riktigt

• Mariohn
    Anonym skrev 2010-04-07 00:07:50 följande:
    jo det var hela blåsan dom skulle ta. Jag skulle bara höra av mig så skickar doktorn remiss men jag törs inte riktigt
    Du behöver inte vara rädd! Det går snabbt och lätt och känns som tre små blåmärken efteråt! Inga stygn, ingenting. Är du rädd att bli sövd kan du kanske prata med din doktor om det? Har du haft ett verkligt gallstensanfall? 
  • Anonym

Jag har kännt av gallan av och till i många år men nu för ett tag sedan så fick jag ont så fort jag åt nåt och det höll i sig i timmar i 3 dagar i streck men det var inte ett sånt anfall att jag vek mig dubbel.
    Det molde, tryckte och var väldigt obehagligt som att jag hade ett järnband runt midjan och även ont i höger axel/skuldra
    Urinen blev mörk mörk brun orange och man kunde inte se toaletten genom det och jag fick höga levervärden som jag fortf inte fått ner riktigt.
    Hade du så med urin? levern?

• Mariohn
    Anonym skrev 2010-04-07 00:14:54 följande:
    Jag har kännt av gallan av och till i många år men nu för ett tag sedan så fick jag ont så fort jag åt nåt och det höll i sig i timmar i 3 dagar i streck men det var inte ett sånt anfall att jag vek mig dubbel. Det molde, tryckte och var väldigt obehagligt som att jag hade ett järnband runt midjan och även ont i höger axel/skuldra Urinen blev mörk mörk brun orange och man kunde inte se toaletten genom det och jag fick höga levervärden som jag fortf inte fått ner riktigt. Hade du så med urin? levern?
    Jag fick höga levervärden eftersom stenarna satt och blockerade totalt. De är fortfarande höga men på väg ner. Det enda jag märkte doch var mina anfall. Kändes tio gånger värre än förlossningsvärkar och jag föll ihop och kunde inte andas. Blev hämtad med ambulans. 
Svar på tråden gallsten?