• Flutterby

Får en femåring sitta fram i bilen?

Vi väntar barn nr.2 i sommar och jag vill gärna kunna ha bebisen i baksätet så att jag kan sitta bredvid, men vi har en femårig pojke, kan/får han sitta där fram? I bilstol eller på bilkudde förstås, eller måste han sitta bak ett tag till? Vi har inga airbags.

• Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?
  • Leos och Vincents mamma
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:15:36 följande:
    Upplever det som tvärtom, att de flesta skulle få plats!
    Eh, min son är 5 år och 117 cm lång, aldrig att han skulle få plats att sitta i en baktåtvänd stol.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 10:20:37 följande:
    Eh, min son är 5 år och 117 cm lång, aldrig att han skulle få plats att sitta i en baktåtvänd stol.
    min son är längre än så och han får LÄTT plats!
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:22:53 följande:
    min son är längre än så och han får LÄTT plats!
    Hur 17 då?? Han skulle få sitta med dubbelvikta ben som skulle gå ända upp till taket. Till och med våran 2 åring börjar bli för lång för att sitta bakåtvänd, men han får naturligtvis göra det ändå.
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 10:24:27 följande:
    Hur 17 då?? Han skulle få sitta med dubbelvikta ben som skulle gå ända upp till taket. Till och med våran 2 åring börjar bli för lång för att sitta bakåtvänd, men han får naturligtvis göra det ändå.
    Finns bilder i mitt galleri, nu har en ny bil som gör att han kan få ännu mer benplats så han har faktist helt rakt ben i bilen, men de bilderna har jag inte lagt ut ännu. han har en Brtiax Twoway som är den rymligaste stolen. Han komemr att växa ur på vikten innan längden.
  • Fru W
    Alorna skrev 2010-04-07 09:31:32 följande:
    Han sitter framåtvänd i en stol med ordentligt ryggstöd och med lite skydd på sidorna samt reglerbart nackstöd.Vi har denna stol och älskar den:www.babyland.se/article_image_zoom.aspx?Image...
    Vi har exakt likadan stol som ni till vår 5 åriga tjej, hon blir storasyster i juni och har redan börjat "prov åka" fram, speciellt när det bara är hon och jag som åker {#lang_emotions_wink}

Vi är JÄTTENÖJDA med den stolen.
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:27:07 följande:
    Finns bilder i mitt galleri, nu har en ny bil som gör att han kan få ännu mer benplats så han har faktist helt rakt ben i bilen, men de bilderna har jag inte lagt ut ännu. han har en Brtiax Twoway som är den rymligaste stolen. Han komemr att växa ur på vikten innan längden.
    Fast så där satt inte våran son, han fick ha benen som din dotter på ena bilden, fast ännu värre. Vi kunde inte åka bil alls för han gallskrek för att han hade ont i benen och fick panik, varje kväll sen var det gråt här hemma för att han hade så ont i benen.
  • HippYgirl

det finns alltså inga regler om läng på barnet som sitter fram, så länge det inte finns krock kudde?

• cicci85
    HippYgirl skrev 2010-04-07 10:31:29 följande:
    det finns alltså inga regler om läng på barnet som sitter fram, så länge det inte finns krock kudde?
    precis
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 10:31:27 följande:
    Fast så där satt inte våran son, han fick ha benen som din dotter på ena bilden, fast ännu värre. Vi kunde inte åka bil alls för han gallskrek för att han hade ont i benen och fick panik, varje kväll sen var det gråt här hemma för att han hade så ont i benen.
    Jobbigt, inte kul att åka bil om det gör ont! Vilken stol hade ni? Om lillebror redan sitter dåligt vid 2 år skulle jag byta stol till en rymligare så han kan sitta bakåtvänt bekvämt till 25 kg.
  • HippYgirl
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:32:30 följande:
    precis
    jag som trodde att 130 cm gäller oavsett.
Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?