Läser prästen upp efternamnet?
Vid dopceremonin, hur går då prästen tillväga? Det jag undrar är om efternamnet läses upp inför gäster och släkt?
Vid dopceremonin, hur går då prästen tillväga? Det jag undrar är om efternamnet läses upp inför gäster och släkt?
På vårt dop presenterade prästen vår son med förnamn och efternamn efter cermonin när alla tog kort..
Men det är säkert olika...
Det är inte omöjligt. Jag har tre barn, men jag minns inte! Haha! Intressant. Jag tror nog att de gör det ja. Är det något problem då?
Näe. Det har jag aldrig varit med om.
O eg, varför skulle han/hon göra det?
Hos oss läste de upp efternamnet, på alla tre...
Ok, det kan gå att diskutera med prästen kanske.
Men spelar det någon roll? Släkt och vänner vet väl redan om vad i heter i efternamn??
Ingen präst har läst upp efternamnet på mina döttrars dop.....tror jag. Men minns inte att de gjort det i alla fall.
I ceremonin ingår att prästen frågar föräldrarna vilket/vilka namn har ni gett ert barn? Föräldrarna svarar då med det eller de förnamn de gett barnet, t ex Oskar Erik. Prästen säger då Oskar Erik, jag döper dig... Har spelat på hundratals dop med ett tiotal olika präster i olika församlingar och har aldrig varit med om att prästen sagt efternamnet.