• tilde72

Läser prästen upp efternamnet?

Vid dopceremonin, hur går då prästen tillväga? Det jag undrar är om efternamnet läses upp inför gäster och släkt?

• Svar på tråden Läser prästen upp efternamnet?
  • The Black Lady

På vårt dop presenterade prästen vår son med förnamn och efternamn efter cermonin när alla tog kort..

Men det är säkert olika...

• Familytime

Det är inte omöjligt. Jag har tre barn, men jag minns inte! Haha! Intressant. Jag tror nog att de gör det ja. Är det något problem då?

• La Lola

Näe. Det har jag aldrig varit med om.

O eg, varför skulle han/hon göra det? {#lang_emotions_undecided}

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • The Black Lady

Men spelar det någon roll? Släkt och vänner vet väl redan om vad i heter i efternamn??

• Linastrumpan

Ingen präst har läst upp efternamnet på mina döttrars dop.....tror jag. Men minns inte att de gjort det i alla fall.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • La Lola
    The Black Lady skrev 2010-04-07 12:36:23 följande:
    Men spelar det någon roll? Släkt och vänner vet väl redan om vad i heter i efternamn??
    Så tänker jag oxå.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ploten

I ceremonin ingår att prästen frågar föräldrarna vilket/vilka namn har ni gett ert barn? Föräldrarna svarar då med det eller de förnamn de gett barnet, t ex Oskar Erik. Prästen säger då Oskar Erik, jag döper dig... Har spelat på hundratals dop med ett tiotal olika präster i olika församlingar och har aldrig varit med om att prästen sagt efternamnet.

Svar på tråden Läser prästen upp efternamnet?