• Duvmamman

Åt varmrökt lax!

Råkade på skärtorsdagen äta en bit varmrökt lax i tron att det var ok men har nu förstått att det är det inte. Hur stor är chansen att man får i sig listeria och vad kan hända med barnet?

• Svar på tråden Åt varmrökt lax!
  • 071001

Jag skulle vilja säga att risken inte är så stor ts. Jag åt både gravad lax och parmaskinka samt abborre och ingenting hände.

• Magical

Jag tror inte du behöver oroa dig. Man skall nog inte bräka i sig men någon(några bitar är inget farligt.
    När vi var mindre fick amn ju tom röka utan att det var farligt....så jag tror inte du behöver känna så alls.

• Michisen

Klart det är okej, såvida det inte var i slutet av hållbarhetstiden. Var har du fått det ifrån att det inte skulle vara okej? Enligt livsmedelsverket är det helt okej.

Exempel på vanliga fiskar
    som är säkra att äta

All odlad fisk
    Alaska pollock
    Ansjovis
    Blåmusslor
    Fiskbullar
    Fiskpinnar
    Flundra/skrubbskädda
    Hoki
    Hummer
    Kolja
    Krabba, det vita köttet
    Kräftor
    Kummel
    Lax och laxfiskar
    Lutfisk
    Makrill
    Pangasiusmal
    Pilgrimsmusslor
    Räkor
    Rödspätta
    Sardiner
    Sej
    Sik
    Sill, även inlagd
    Tilapia
    Tonfisk på burk
    Torsk

http://www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Kostrad-for-gravida/

Står inte ett jota om varmrökt lax, vilket betyder att det är helt okej att äta.

• Kristyr

Varmrökt lax är nog okey att äta. Den är ju upphettad, vilket inte kallrökt eller gravad lax är.

• Duvmamman

Tack för svaren! Då ska jag sluta oroa mig.

• Audrey Will

Det är bara vakumförpackad varmrökt lax mot slutet av hållbarhetstiden du ska undvika.

• Aquavit

Nej, risken är inte stor. Och jo, det står på slv's hemsida om rökt lax, www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
    Om du skrollar ner en bit så står det: Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Vilket betyder att för det allra mesta är det ok. Man ska vara försiktig med dessa livsmedel i slutet av hållbarhetstiden. Det är listeria man ska vara försiktig med i detta fall och ofta pga förpackningen, om den är vakumförpackad.

Att säga att någon/några bitar är ok är ju inte korrekt. Antingen har maten listeria och i så fall blir du smittad oavsett hur mycket elelr lite du stoppar i dig. Eller så har den inte det, och då kan du trycka i dig hela laxen utan att bli smittad.

Dessutom, någon tog upp parmaskinka, i den är det toxoplasma man ska akta sig för. Inte heller särskilt vanligt, men har inget att göra med förpackningen utan att den inte blivit upphettad i tillagningen. funkar bra att frysa ner skinkan innan så blir du av med det problemet.

• 071001

Akvavit, jag bara gav exempel på saker som är no-no som jag åt, som för övrigt min bm inte alls ordade mycket om .

• Aquavit

Jo, jag förstod det. Det var bara det att de tre exempel du tog upp har tre olika skäl för varför man ska vara försiktig.
    Gravad lax är ju listeria, men är ok att äta om den är fräsch. Listeria försvinner vid upphettning.
    Parmaskinka är toxoplasma, det försvinner med frysning och upphettning.
    Aborre ska man vara försiktig med pga kvicksilver. Försvinner inte vid tillagning, lagras dessutom i kroppen. Men här spelar ju mngden roll, alltså kan man äta någon enstaka gång.

Tycker bara att det blir så fel att säga att "jag åt det och det, och det gick ju bra, så det är nog ingen fara" eller att"lite kan man ju äta, men man ska ju inte smälla i sig hur mycket som helst". Båda är ju feltänk när det gäller listeria och toxoplasma. Är det smittat så är det och då spelar mängden ingen roll.
    Bättre att informera om fakta och säga att risken ÄR liten, men rekommendationerna säger så här och så här.

071001 skrev 2010-04-07 11:09:45 följande:
    Akvavit, jag bara gav exempel på saker som är no-no som jag åt, som för övrigt min bm inte alls ordade mycket om .
  • 071001

Det sa jag också "Jag skulle vilja säga att risken inte är så stor ts" står det i min första mening.

Hur som, bra att du kunde utveckla det hela för ts skull.

• Elsie76

Dock kan ju inte mängden spela någon roll? Har man tagit en liiten tugga så kan man ju smälla i sig hela paketet, tänker jag? Om listeria finns så finns den ju inte bara i en avskild del av laxen.
    Nu när jag väntar mitt tredje barn ska det mycket till innan jag stressar upp mig, äter både lax och nån brieost ibland.

• Mumin80

TS: Gjort är gjort, det kan du inte påverka och både du och ditt barn mår nog bättre av att du inte oroar dig för vad du inte längre kan påverka. Däremot så kan du ju med fördel framöver kolla datumet på laxen, om inte annat så för att bespara dig mera oro

• Michisen

Om jag inte minns fel så visar det sig att ungefär 70-talet personer varje år får Listeria i Sverige. Vi har nio miljoner invånare.
    Do the math, risken är minimal för att man råkar få en listeriadrabbad bit i munnen, men dock är det bra att livsmedelsverket informerar om att det trots allt finns en risk, eftersom fostret drabbas värre än vad vi vuxna gör.

Svar på tråden Åt varmrökt lax!