Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Mega -Omega till alla! :-)

lägger i favoriter

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Trikarn skrev 2010-04-07 13:32:09 följande:
    Härligt! Väntar nu på PlusEpa ska dimpa ned i brevlådan, *spännande* Beroende på pris så kommer hela familjen börja käka dem, men om man kollar pris i england så ska de ej vara dyrare iallf
    spännande vi har nåt liknande som heter e-epa till stora sonen som inte innehåller dha utan bara epa. Det tar bort topparna på sonens agressioner.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Rona skrev 2010-04-07 20:52:20 följande:
    Ja jag får väl göra det när jag får tid någon gång :). PlusEPA har jag aldrig hört talas om. Vad är det? Hur skiljer det sig från Eye-Q?
    Plusepa har inte DHA utan bara EPA då det har visat sig genom forskning att det är just EPA som har betydelse gällande ADHD, autism, schizofreni, bipolär sjukdom mm. Vi ger en annan variant av den som innehåller bara EPA med och den har vi gett sen i oktober förra året.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben

Mina söner har reagerat omedelbart. Lilleman på eskimokids med en gång. Han sov bättre första natten.
    Stora pojken med ADHD och autism fick resultat på E-epa med en gång med. Redan dagen efter hade vi kunnat se en positiv effekt. Av eye-q fick vi lite effekt. Vi var tvungen att ha stora dosen hela tiden, vi hade den nåt år eller lite mer. Vi märkte inte när han började men vi märkte när vi slutade med den att han blev mer aggressiv. Men E-epa var en tydlig skillnad.

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    ominte skrev 2010-04-11 19:27:11 följande:
    Vad är E-epa, något helt annat än Mor-Epa?
    E-epa är en annan sorts omega3 med enbart EPA och inget DHA alls. Enligt senaste forskningen ska EPA vara det som är betydelsefullt vid tillstånd som ADHD, autism, scizofreni, bipolär sjukdom mm. Han har ätit den sen i höstas på rekomendation av hans läkare på BUP då vi tyckte att eye-q inte gav önskad effekt. MorEpa är på G ut med en sort som heter plus-epa som motsvarar e-epa.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    ominte skrev 2010-04-11 21:20:38 följande:
    Innebär det alltså att eftersom den inte innehåller DHA så innehåller den mer av EPA?
    japp. Den vi har innehåller 500 mg per kapsel.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    InF skrev 2010-04-14 13:26:20 följande:
    Finns PlusEPA i affären nu? Eller får man tag på den någon annanstans? Är det någon som kombinerar medicinering för adhd och äter detta samtidigt? Funderar mycket eftersom jag är en mamma till ett barn med diagnosen adhd, som vi precis fått för tre veckor sedan.
    Vi ger omega i kombination med concerta
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Hallonärtan skrev 2010-04-19 19:56:40 följande:
    Hej i tråden! Jag har en 1,5 åring som jag nu gett Eskimokids i ett halvår ca. Hon sover så mycket bättre när hon får det. Jag ger 5ml/dygn. Hon vaknar fortfarande 2ggr/natt men om vi gör uppehåll vaknar hon ca 8-10ggr/natt. (Vi gjorde ett ofrivilligt avbrott för ett par veckor sedan när hon var magsjuk och endast fick ner vätskeersättning. efter 4 dagar slutade hon sova igen och efter 2dagar, varav hon en dag fick 2X5ml återgick hon till att "bara" vakna 2ggr) Det jag undrar är, kan man öka dosen för att få henne att sova ännu bättre, eller rent av byta till nåt ännu mer effektivt? Hon älskar Eskimo med tuttifruttismak och suger det snällt i sig utan knot. Så jag vill inte äventyra det Däremot så har hon ju fått 5ml sen hon var 11 månader och är nu som sagt snart 1,5. Hon har däremot inte vuxit så jätte mycket och är inte direkt tyngre.... Vi längtar ju till att hon slutar strula helt på nätterna... Vilken mängd ger ni till lite större barn? Kan man ge för mycket eller tar kroppen bara upp det som behövs??? Jag har svårt att se att det skulle var farligt att överdosera, eller har jag fel?
    vi ger med eskimodkids tuttifrutti till vår 14månaders mot sömnen. Vi har gjort nåt avbrott, det med i samband med magsjuka och det märktes direkt. Den dosen som står på förpackningen är den rekomenderade dosen för barn 1-12 år och det är samma dos oavsett ålder så man behöver inte öka bara för att barnet är äldre. Farligt vet jag inte men laxerande kan en överdosering vara i så fall. Jag skulle nog inte överskridit den rekomenderade dosen om inte en läkare eller liknande hade gett klartecken. Skulle då hellre byta preparat. Enligt denna länken jag har så ska man inte överdosera.

www.fiskolja.nu/omega-3.html
    Mor-epa finns ju men i kapslar. Eye-q finns flytande. Den har jag haft till stora sonen men han sov inte bättre av den. Men testa den kanske vore värt ett försök. Den finns i 2 olika doseringar. stor dos 15 ml/dag de första 12 veckorna. Därefter 5 ml/dag. Den kan man, om man tycker att man får bättre effekt av att alltid ha stor dos använda sig av. Vi fick rekomenderat av läkare (han äter omega3 mot ADHD) att alltid använda stora dosen för den gav bättre effekt, men det gällde inte sömnen utan humöret då.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Ms M skrev 2010-04-20 22:19:29 följande:
    Hejsan.. Jag är gravid i 24:e veckan. Vill äta omega3 men är osäker på vilken sort jag ska köpa. Mumomega borde ju vara bra men undrar om det eg behövs extra omega6 eftersom det finns ganska mkt i maten redan. Men vilka andra åt/äter ni under grav? Är inte alls insatt men fiskoljan måste ju vara renad från allt farligt, gifter, kemikalier o sv.. Man vill ge det bästa.. Sen undrar jag. Det verkar som att det är många som ger sina barn omega3. Varför? För lite fisk i maten eller andra orsaker? Har inte läst denna eller dom andra trådarna, bara enstaka inlägg. Men ex ett barn på drygt 2 år, varför ger man? Är det bra för dem? Sen har jag hört så mkt om att för en kapsel så krävs det hur mkt fisk som helst o sv. Att det är dumt att äta det o onödigt mot miljön. Min dotter blir 3 i juli. Hon pratar bra men ganska otydligt. Sover oftast alltid bra, dock i vår säng. Mkt trots, aktiv o sv.. Skulle det dämpa henne om man ger ex eskimokids? Eller tillhör det utvecklingen? Väldigt tacksam för svar..
    Du ska äta mumomega som är för gravida. Ta reda på hur länge du kan äta den för omega3 är blodförtunnande och ska inte ätas i samband med förlossning. Hur det är med mumomega vet jag inte men annan omega3 ska man inte äta hela graviditeten.

Angående omega3 och barn. Vår hjärna är en fettklump som består till stor del av just omega3fetter. Vår kropp kan inte procucera eget omega3 utan det måste vi tillsätta genom födan. Det är svårt att få tillräckligt med omega3 genom mat, feta fiskar flera gånger i veckan krävs. Alla barn borde äta omega3 just för att det är nyttigt för många beståndsdelar i kroppen ska fungera optimalt och att hjärnan ska få bästa förutsättningar för att utvecklas. Det är ingen myt att man blir intelligent av att äta fisk för det är just omega3 i fisken som hjälper hjärnan att utvecklas. Vi äter inte tillräckligt med fet fisk så för mig är det lika självklart att ge mina barn omega3 som att ge dem näringsrik mat. Jag hoppas att det kommer att bli allmän rekomendation från bvc/livsmedelsverket att ge det precis som man ger d-droppar.

Men med stora sonen började vi pga ADHD-problematik för flera år sen. De som har ADHD har störst behov av omega3fettsyran EPA. Därför ger vi omgea3 som innehåller bara EPA och inget DHA. Hans humör har blivit bättre efter det.
    Yngsta sonen började vi med omega3 när han var 11 mån, för 4 mån sen nu. Vi började dels för att det är nyttigt och dels för han hade problem med sömnen. Flera timmars vakenhet om natten är nu borta. Till honom ger vi eskimikods, en olja som innehåller både EPA, DHA, omega6 och d-vitamin. De är renat från gifter vilket man bör tänka på när man väljer omega3olja. Inte vilka oljor som helst utan till barn är eskimokids, eye-q, morepa, plusepa, pikasol, e-epa sorter man bör välja.
    Många barn som har atopiska eksem blir bättre av det då det även är bra för hud.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben

izzabizza: glömde tillägga angående er 3åring. Testa med omega3. Morepa eller eye-q är främst för aktiva barn. Plusepa är på g ut på marknanden nu med så jag skulle nog gett den. Den är ny och jag vet inte riktigt när den kommer till butiker eller om det är bara genom nätbeställning. Vet att det finns flera här, ts bla som är inne på den som säkert kan svara

Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)