Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-11 11:36:29 följande:
Jag kontaktade ansvarig för Åhlens apotek om varför de tagit bort Omega ur sortimentet och här är svaret: Hej, Tack för din mejl om Omega-3. Det stämmer att Åhléns Apotek har tagit bort Omega-3-produkter från sortimentet för tillfället. Anledningen till vårt agerande är främst moraliskt- etiska skäl och den värdegrund som Åhléns AB vilar på. Det visar sig dessutom att dessa produkters påstådda effekt saknar vetenskaplig grund. Bakgrunden till agerandet var att SVT:s Uppdrag Granskning onsdagen den 10 mars visade hur fiskolja från ockuperade Västsahara levereras med norska skepp till Kristiansund i Norge, och därefter hamnar i en rad olika Omega-3-produkter. Det går att läsa mer om fisket utanför Västsaharas kust med mera på länken från Greenpeace:
www.greenpeace.org/sweden/nyheter/fiskolja-fr... Livsmedelsverket förbjuder nu reklam med påståenden om att livsmedel med omega 3 kan förbättra barns hälsa. Förbudet träder i kraft på tisdag i nästa vecka, den 11 maj. Det gäller livsmedel med omega 3-fettsyrorna dokosahexaensyra, DHA, och eikosapentaensyra, EPA, samt omega 6-fettsyran arakidonsyra, ARA. Påståendena som inte längre får användas finns listade på Livsmedelsverkets hemsida. De handlar bland annat om att fettsyrorna skulle verka lugnande och bidra till att förbättra barns koncentrations- och inlärningsförmåga. Mer information om detta finns på följande länkar: Livsmedelsverket:
www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyhete.../ Dagens Medicins hemsida:
www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/05/07/ovete... Vänliga hälsningar Amadou Jallow
Vad intressant!
Hur 17 ska man tänka då? Har ingen som helst lust att bidra till slakteriet av fiskarna
En annan sak..Min svärfar har alzheimers och vi läser mycket om det och alla nya artiklar som publiceras. Häromdagen läste vi en ny undersökning som påvisar samband mellan östersjöfisk och alzheimers pga de höga halterna av "nånting" (som jag inte minns just nu).
Har kan man veta att fiskoljan inte kommer därifrån och inte från fiskslakt nånannanstans i värdlen