Inlägg från: ominte |Visa alla inlägg
  • ominte

Mega -Omega till alla! :-)

Trollet Ludenben skrev 2010-04-10 10:32:37 följande:
    Mina söner har reagerat omedelbart. Lilleman på eskimokids med en gång. Han sov bättre första natten.Stora pojken med ADHD och autism fick resultat på E-epa med en gång med. Redan dagen efter hade vi kunnat se en positiv effekt. Av eye-q fick vi lite effekt. Vi var tvungen att ha stora dosen hela tiden, vi hade den nåt år eller lite mer. Vi märkte inte när han började men vi märkte när vi slutade med den att han blev mer aggressiv. Men E-epa var en tydlig skillnad.
    Vad är E-epa, något helt annat än Mor-Epa?
  • ominte
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-11 19:52:43 följande:
    E-epa är en annan sorts omega3 med enbart EPA och inget DHA alls. Enligt senaste forskningen ska EPA vara det som är betydelsefullt vid tillstånd som ADHD, autism, scizofreni, bipolär sjukdom mm. Han har ätit den sen i höstas på rekomendation av hans läkare på BUP då vi tyckte att eye-q inte gav önskad effekt. MorEpa är på G ut med en sort som heter plus-epa som motsvarar e-epa.
    Innebär det alltså att eftersom den inte innehåller DHA så innehåller den mer av EPA?
  • ominte

Menar ni att ni märker såna ksillnader med just PlusEpa?

Vi har kört MorEpa i omgångar och nu senast började vi för ca 6 veckor sen. Märker ingen skillnad alls tror jag, men det kanske man gör när man väl slutar..

Hur mycket ger ni per dag? Är det en kapsel?

• ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-11 11:36:29 följande:
    Jag kontaktade ansvarig för Åhlens apotek om varför de tagit bort Omega ur sortimentet och här är svaret: Hej, Tack för din mejl om Omega-3. Det stämmer att Åhléns Apotek har tagit bort Omega-3-produkter från sortimentet för tillfället. Anledningen till vårt agerande är främst moraliskt- etiska skäl och den värdegrund som Åhléns AB vilar på. Det visar sig dessutom att dessa produkters påstådda effekt saknar vetenskaplig grund. Bakgrunden till agerandet var att SVT:s Uppdrag Granskning onsdagen den 10 mars visade hur fiskolja från ockuperade Västsahara levereras med norska skepp till Kristiansund i Norge, och därefter hamnar i en rad olika Omega-3-produkter. Det går att läsa mer om fisket utanför Västsaharas kust med mera på länken från Greenpeace: www.greenpeace.org/sweden/nyheter/fiskolja-fr... Livsmedelsverket förbjuder nu reklam med påståenden om att livsmedel med omega 3 kan förbättra barns hälsa. Förbudet träder i kraft på tisdag i nästa vecka, den 11 maj. Det gäller livsmedel med omega 3-fettsyrorna dokosahexaensyra, DHA, och eikosapentaensyra, EPA, samt omega 6-fettsyran arakidonsyra, ARA. Påståendena som inte längre får användas finns listade på Livsmedelsverkets hemsida. De handlar bland annat om att fettsyrorna skulle verka lugnande och bidra till att förbättra barns koncentrations- och inlärningsförmåga. Mer information om detta finns på följande länkar: Livsmedelsverket: www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyhete.../ Dagens Medicins hemsida: www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/05/07/ovete... Vänliga hälsningar Amadou Jallow
    Vad intressant!
    Hur 17 ska man tänka då? Har ingen som helst lust att bidra till slakteriet av fiskarna

En annan sak..Min svärfar har alzheimers och vi läser mycket om det och alla nya artiklar som publiceras. Häromdagen läste vi en ny undersökning som påvisar samband mellan östersjöfisk och alzheimers pga de höga halterna av "nånting" (som jag inte minns just nu).
    Har kan man veta att fiskoljan inte kommer därifrån och inte från fiskslakt nånannanstans i värdlen
  • ominte
    Trikarn skrev 2010-05-16 09:56:15 följande:
    om din svärfarfar har alzeimers, unvdviker han glutamat förmodar jag?? ( inte gluten altså, glutamat , signalämnet)
    Ingen aning. Han är i slutskedet av sin sjukdom och bor på sjukhem.
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 13:04:49 följande:
    Jag ger 2 kapslar per dag av Mor-EPA mini. Mor-EPA innehåller både Omega-3 och Omega-6. PlusEPA innehåller bara Omega-3, kallas även EPA. På min son som har ADHD och Atypisk Autism så var det skillnad som natt och dag, även om vi hade god effekt av Mor-EPA och Eye Q så gav effekten av PlusEPA så jättemycket mer. I princip inga aggressionsutbrott alls längre och han har blivit mer aktiv på ett bra sätt. Klär på sig själv på morgonen, vill hjälpa till i hushållet, och han faktiskt gör det till att saken är klar. Vill följa med till affären och klarar av läxorna bättre. Nu får han, utöver sin ADHD medicin (Strattera) en PlusEPA och en Mor-EPA mini kapsel på morgonen och 2 Eye Q på kvällen. Kan få en till Mor-EPA på kvällen om det varit en jobbig dag. Nu är han som vilken 8 åring som helst, fast utan utbrott pga "lilla tonåren" *saknas inte* , han leker och har tålamod med sina mindre syskon och är kelsjuk. Sen vi började med PlusEPA har han sagt Jag älskar dig. vid läggdags minst en gång i veckan, innan så var det 1-2 ggr om året. Många personer med NPF kan behöva högre dos Omega hela tiden för att få väntad effekt. Även "normala" barn kan behöva lite högre dos i början.
    Minikapsel av MorEpa? Är det alltså "vanlig" MorEpa för vuxna och inte junior? För juniortabletterna är inte så små kapslar..
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 15:42:14 följande:
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini. Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land. PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak. Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
    haha kollade på vårt paket och det står faktiskt mini-junior så vi hade båda rätt
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 15:42:14 följande:
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini. Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land. PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak. Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
    Kan man ge en kapsel av varje alltså? Dvs PlusEpa och MorEpa?

Min tjej är 3 år och visst, man självmedicinerar ju med detta, ingen läkare kan ju ordinera, men jag gör allt för att hon ska få till det med sin sömn och övriga dagliga utbrott. Funderar på att, precis som du, ge även PlusEpa, vågar jag det tro?
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 18:09:16 följande:
    En överdosering av Omega brukar bara ge lite lösare avföring, det är det mesta man har sett. Så om du ger 1 PlusEPA och lägger till 1-2 Mor-EPA mini om det även behövs för sömnen så är det ingen fara. Om inte sömnen kommer ändå så testa att byta Mor-EPA mini mot kanske Eye Q, Efalex eller Eskimo kids. Man måste testa sig fram lite inann man får den rätta sammansättningen på de olika oljorna. Min dotter tar gärna PlusEPAn men jag vill inte att hon ska ta den för hon blir bättre i humöret av Mor-EPA men det är ju inte hon med på. Hon vill bita på kapseln så det smäller och det gör inte Mor-EPAn.

MorEpa mini-junior smäller ju Men inte varje gång har jag märkt..Dottern älskar dem och just det där smällandet!

Får prova mig fram då, hon har ändå problem med förstoppning så lite lös mage skadar inte.
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 19:38:11 följande:
    Milton, ena killen lyckas få dom till att smälla, medan hans tvillingsyster inte ens klarar av att få hål på dom utan bara tuggar runt lite så de blir riktigt hala och sen spottar hon ut dom och snål som man är så försöker man sticka hål på dom och klämma ut innehållet på en sked så man kan ge det med lite yoghurt men det brukar oftast bara bli som 2 personer i en gyttjepöl när man bråkar med den hala kapseln och var strålen kommer någonstans.

Det första dottern säger på morgonen "jag vill ha ojja (olja)"

Du har rätt att vara snål, de är ju inte gratis precis!
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)