• Floff

Mega -Omega till alla! :-)

Hej på er,

Jag hittade denna tråden för ett tag sen men har inte haft möjlighet att läsa igenom hela. Jag har en son som fyller 7 månader om två veckor och jag har börjat fundera på om omegatillskott skulle hjälpa honom. En kort beskrivning:

Nattetid sover han i vår säng, men vaknar ganska ofta - inga 20-30 gånger som vissa stackare har det, men tillräckligt för att jag ska bli så trött att dagarna ibland är en pina att ta sig igenom. Dagtid är han som en duracellkanin på speed. Uppe i varv hela tiden, ofta missnöjd och gnällig och liksom allmänt otillfreds. Tankarna har vandrat till bokstavskombinationer, men han är ju så liten ännu. Däremot tror jag att han är en sk. high need baby (http://www.askdrsears.com/html/5/T050100.asp). Dagssömnen är en kamp. Han kämpar liksom emot sömnen så länge han kan, och går liksom inte att få ner i varv. Det krävs att jag vaggar och ammar och vaggar och ammar och till slut somnar han i min famn, men det tar en bra stund. När han väl somnat är han mycket lättväckt och sover oftast bara 30-40 minuter i sträck.

Vad säger ni experter, tror ni att vi skulle kunna vara hjälpta av omega? Är det i sådant fall Eye-Q Baby man ska börja med?

Tack på förhand!

• Floff
    JennyOEmilia skrev 2010-05-25 14:52:39 följande:
    Floff> Tror verkligen att du ska prova Eye Q till din son. Verkar ha en lugnande effekt. Vore intressant om du skrev här om du märker någon skillnad.
    Ja jag är sugen på att prova faktiskt.. Men visst är det Eye-Q Baby man börjar med i den här åldern?

Och var beställer man den billigast? Det kanske bara finns ett ställe att beställa ifrån?
  • Floff
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-26 12:07:31 följande:
    Just Eye Q baby finns inte än i Sverige, vad jag vet. Kanske om du ber din lokala hälsobutik att ta hem det. Men om man läser på Equazen´s hemsida www.equazen.co.uk/ så tolkar jag det som att det är samma innehåll i Eye Q baby som Mumomega, som man kan ta själv när man är gravid/ammar. Så om du väljer att ge ditt barn den istället (stick hål på kapseln med nål och kläm ut på sked, blanda ev. med lite mat) eller så borde du kunna testa med vanlig Eye Q, kapslar eller flytande. Det går även bra med Mor-EPA mini, Efalex, Eskimo kids eller annat märke. Eskimo kids innehåller D-vitamin så ger du D-droppar så får du räkna ut så det inte blir för mycket, tror det blir bra att ge bara 3 droppar om dagen eller full dos D-droppar 3-4 gånger i veckan om du ger Eskimo kids också.Det jag har sett på mina barn så sover de bättre när de får Omega där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination. det finns andra märken på marknaden men det är oftast bara omega-3 i den.
    Hmm okej.. Så om jag skulle köpa Mumomega, Mor-EPA mini, eller Efalex - hur mycket tror du jag ska ge då? Och innehåller dessa båda Omega-3 och 6? Det låter ju verkligen mycket enklare att köpa något som finns på den svenska marknaden än att beställa dyrt från utlandet.
  • Floff
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-26 14:17:13 följande:
    Just Mumomega och Efalex har jag inte testat själv så vet inte alls hur barn reagerar på det. Men Eskimo kids började jag ge ett av mina barn när hon var ca 8 månader, då fick hon 3-4 ml några dagar i veckan, det var inte direkt för sömnen utan för att hon skulle börja äta bättre, (åt i princip bara smakisar) som gjorde att jag gav Omega då. Hon kom igång med maten också, så på henne funkade det.Men testa med halva dosen om du känner dig lite osäker och öka upp till hel dos om du ser förbättring i sömnen men inte tillfredsställande.Det är inget farligt att ge till små barn. I Norge rekommenderar de från 4 veckors ålder. Överkonsumtion kan ge lösare avföring, det är de biverkningar man har sett. Mumomega, Efalex och mor-EPA mini och Eye Q kapslar innehåller alla både Omega-3 och omega-6.Om du köper tex Eye Q vanliga kapslar så kan du ju ta det själv också, jag tyckte jag blev mycket klarare i huvudet när jag började ta omega och även spänstigheten o benen.
    Tack för svaren! Då tar jag nog och köper vanlig Eye Q och ser hur det går. Spännande!
  • Floff

Igår köpte jag en förpackning Mor-EPA istället eftersom de inte hade Eye-Q. Tänkte egentligen börja med dem redan igår, men var lite osäker på hur mycket jag skulle ge.

Little Ms Chatterbox; hur många droppar tycker du att man ska ge av dem till min 7-månaders?

• Floff
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-29 19:57:40 följande:
    Små barn behöver större mängd Omega än vuxna i förhållande till kroppsstorleken eftersom deras hjärna utvecklas och växer så mycket under första tiden. Så 2 kapslar är ingen stor dos i sig själv till ett litet barn. Men om du tycker det känns mycket så ta inte mer än vad du tycker känns rätt. Börja med en kapsel och om du inte får riktigt önskad effekt så gå upp till 2 kapslar, du kan ju ta det uppdelat på dagen. En på morgonen och en på kvällen.Omega är inget konstigt i sig, "bara" pressad fisk och oljor från nattljus. Inga tillsatser eller konstiga fyllnade material. Det "konserveringsmedlet" de ha är E-vitamin. I en del produkter är det kemiskt framställt men annars är det bara vanlig raps eller solrosolja.
    Toppen, tack!
  • Floff

Igår körde vi Mor-EPA på sked strax innan läggdags. Tyvärr var natten hemsk med stort H. Uppvak varje timme och svår att söva om. MEN vi fortsätter såklart, jag är inställd på att det kan ta ett tag att få effekt - om det ens blir någon! 

• Floff

Jag har nu gett Mor-Epa i en vecka och än så länge ingen som helst skillnad tyvärr.. Men vi kör på, jag är fortfarande optimistisk!

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)