Inlägg från: Bettiz |Visa alla inlägg
  • Bettiz

Mega -Omega till alla! :-)

Har läst delar av denna tråd och tidigare trådar, tack vare dem har jag idag beställt Eye Q till hela familjen, av olika anledningar. 

Nu har jag har en fråga till er som tar dessa, i början ska man ju ta sex st/dag (även barnen har jag förstått) men hur har ni lagt upp det? Tog ni alla sex samtidigt, eller delade ni upp dem på en-två ggr?

• Bettiz
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-04-18 20:57:26 följande:
    Vi har delat upp det, 2-3 ggr/dag. Sonen klarade inte av att svälja hela kapslar så vi stack hål på kapseln och klämde ut på sked och hällde på lite yoghurt så han kunde ta det så och då hade 6 kapslar blivit väldigt mycket att ta direkt.Sen har jag märkt att iaf vår äldsta son tar upp Omega väldigt fort, oftast efter någon dag har det varit full effekt. Men det går lika fort ut ur kroppen också, har man missat en kväll har han sovit dåligt och har varit mycket sämre nästan morgon. Så att dela upp mängden Omega under dagen har varit bättre för honom.Min son har bla diagnosen ADHD och han har lite nojor för sig när det gäller mat och sånt och har hänt att han har spytt av äckelkänslor för något väldigt banalt, och om han hade tagit 6 kapslar så hade ju allt gått förlorat.Omega kan ha en laxerade effekt vid överkonsumention så det kan slå riktigt på magen om man tar 6 st direkt på morgonen.Man behöver inte ta 6 kapslar direkt, det tar bara längre tid att bygga upp depåerna. Jag tänkte på om hela familjen ska börja med 6 st om dagen blir det en ganska stor summa direkt. Ni gör givetvis som ni själva vill
    Tack för svar!
    Jo, det blir ju rätt dyrt... Men först hade jag fått för mig att man skulle ta 12 st/dag och trodde då att det skulle kosta mer än 2000 per månad, så när jag insåg att det blev halva summan så känns ju det rätt billigt. Vi har diskuterat det hela, och kom fram till att vi kör på fulldos för alla direkt. Det är lika bra, dessutom är barnen väldigt mycket för rättvisa, så det blir väl mest rättvist så här. (Dessutom ska jag få bonus från jobbet, så det får gå till Eye Q-kapslar!)
  • Bettiz
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-04-18 20:57:26 följande:
    Vi har delat upp det, 2-3 ggr/dag. Sonen klarade inte av att svälja hela kapslar så vi stack hål på kapseln och klämde ut på sked och hällde på lite yoghurt så han kunde ta det så och då hade 6 kapslar blivit väldigt mycket att ta direkt.Sen har jag märkt att iaf vår äldsta son tar upp Omega väldigt fort, oftast efter någon dag har det varit full effekt. Men det går lika fort ut ur kroppen också, har man missat en kväll har han sovit dåligt och har varit mycket sämre nästan morgon. Så att dela upp mängden Omega under dagen har varit bättre för honom.Min son har bla diagnosen ADHD och han har lite nojor för sig när det gäller mat och sånt och har hänt att han har spytt av äckelkänslor för något väldigt banalt, och om han hade tagit 6 kapslar så hade ju allt gått förlorat.Omega kan ha en laxerade effekt vid överkonsumention så det kan slå riktigt på magen om man tar 6 st direkt på morgonen.Man behöver inte ta 6 kapslar direkt, det tar bara längre tid att bygga upp depåerna. Jag tänkte på om hela familjen ska börja med 6 st om dagen blir det en ganska stor summa direkt. Ni gör givetvis som ni själva vill
    Hej igen, fick kapslarna idag och tänkte att vi börjar med tre till middagen. Men sonen (fyller sju i sommar) ville ta alla sex, vilket han gjorde. Han svalde dem hela med lite vatten! Jag blev väldigt förvånad/imponerad, själv har jag svårt att svälja "stora" tabletter etc. Dottern, fem år, hade lite problem, men lyckades sen äta lite mat, stoppa in en kapsel i munnen och svälja samtidigt som maten. Även hon ville ta sex kapslar direkt!

Men vi får väl se hur det blir med magen nu då... Ska nog ändå försöka lägga upp det så de tar tre på morgonen, tre på kvällen.
  • Bettiz

Hjälp! Kan någon hjälpa mig att reda ut detta:

PlusEpa innehåller endast Epa som är bra för tex ADHD och aggressivitet, har jag förstått. Men vad mer?

Mor-Epa innehåller EPA och DHA. Eye-Q innehåller EPA, DHA samt GLA.
    Vad är DHA och GLA bra för? Vad blir skillnaden om man ger tex PlusEpa gentemot Eye-Q?

Detta är ju en djungel, kan någon förklara dessa syror och dess egenskaper för mig? Har googlat men hittar inte riktigt den information jag söker.

• Bettiz

Little Ms Chatterbox:

Tack för ditt svar!!! Du är fantastisk!

Vi har nu gett barnen (son snart 7 år, dotter 5 år) Eye-Q i drygt 1½ månad. För sonens del tänkte vi pröva med Omega eftersom har har ett jäkla humör, ska bestämma allt och skriker mer eller mindre rakt ut. Jag tyckte det blev bättre först men nu är vi tillbaka där vi var innan. Istället har dottern blivit mer argsint av sig och gråter och gnäller för ingenting. Så därför tänkte vi att vi kanske ska pröva med annan sort och det var då, när jag läste innehållsförteckningar, som jag insåg att innehållet är väldigt olika. Dock så kan det ju helt enkelt vara hennes "normala" utveckling att göra så, fast jag tycker att humöret har blivit värre sedan start av Eye-Q...

Jag har läst att flera blivit hjälpta av PlusEpa... tänkte kanske pröva det istället... Men det är så svårt, det är ju fruktansvärt mycket att tänka på. Är det någon "fara" med att byta sort?

Så som du beskriver din dotter är min son till och från, fast dagtid då! Särskilt mot sin syrra. Man blir ju galen på alla hans regler hit och dit!

• Bettiz
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-06-10 23:48:51 följande:
    Du måste veta att jag inte är utblidad om Omega, eller inom vården. Det jag kan om Omega har jag läst mig till, mest på nätet. Tillverkarnas hemsidor, 1177, livsmedelsverket, apoteket och även andra mindre tillförlitliga källor, Wikipedia och andra ställen. Du får inte tro att jag är någon riktig kunnare inom området.

Jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara "farligt" att byta sort. Omegaolja är något som man får i sig genom kosten i vanliga fall men ibland kan man behöva mer eller i andra doser, då kan man ta kapslar. Att man får i sig en större mängd Omega genom kapslar är inte så stor skillnad än att äta fet fisk några dagar på raken.
    Jo, en riktig kunnare är du ju! Även om du inte är utbildad så har du ju läst och kan väldigt mycket om Omega.  Tack för svaren!
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)