• Sjuan

Mega -Omega till alla! :-)

Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-26 12:07:31 följande:
    Just Eye Q baby finns inte än i Sverige, vad jag vet. Kanske om du ber din lokala hälsobutik att ta hem det. Men om man läser på Equazen´s hemsida www.equazen.co.uk/ så tolkar jag det som att det är samma innehåll i Eye Q baby som Mumomega, som man kan ta själv när man är gravid/ammar. Så om du väljer att ge ditt barn den istället (stick hål på kapseln med nål och kläm ut på sked, blanda ev. med lite mat) eller så borde du kunna testa med vanlig Eye Q, kapslar eller flytande. Det går även bra med Mor-EPA mini, Efalex, Eskimo kids eller annat märke. Eskimo kids innehåller D-vitamin så ger du D-droppar så får du räkna ut så det inte blir för mycket, tror det blir bra att ge bara 3 droppar om dagen eller full dos D-droppar 3-4 gånger i veckan om du ger Eskimo kids också.Det jag har sett på mina barn så sover de bättre när de får Omega där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination. det finns andra märken på marknaden men det är oftast bara omega-3 i den.
    Har kollat upp detta lite mer eftersom jag gett Eye Q baby men funderat på att byta. En kapsel Eye Q Baby har i princip nästan exakt samma innehåll vad det gäller fördelning av fettsyror som 1/3 kapsel Mumomega. Kanske lite meckigt dock att ge 1/3 kapsel. Medan jag kollade detta såg jag även att priset på vanlig eye q är ganska mycket billigare om man beställer från England. Dock tillkommer ju frakt, men det beror ju på hur mycket man beställer på en gång. Lite mer krångel men ändå . Boots hade dessutom "ta 3 betala för 2".

Jag hade dock redan köpt flytande Eye Q men såg att det var tom dyrare än att ge Eye Q baby!! Ska se om det har samma effekt, då kanske det blir vanlig eye Q kapsel, helr klart det billigaste alternativet.
  • Sjuan

För den som undrar har jag nu sen snart 14 dgr gett ½ dos (½ tsk) flytande Eye Q istället för som innan, Eye Q baby till min 9 månaders. Jag har inte märkt ngn skillnad, han sover fortfarande hela nätter som en prins!

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)