Inlägg från: hatschepsut |Visa alla inlägg
  • hatschepsut

Mega -Omega till alla! :-)

Hej!

Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en fråga.

Jag är en tjej på 27 år med asperger syndrom, depression och ångestproblematik.
    Började äta eye Q för ca 4 månader och har märkt en stor förbättring i mitt mående.
    Nu funderar jag på att börja trappa ner från 6 kapslar till 2 kapslar underhållsdos.

Men jag tänkte då börja kombinera Eye-Q'n med ett renodlat EPA-preparat, som jag läst ska vara väldigt bra vid ASD och även psykiska problem.
    .
    Därför frågar jag experterna här om det är någon större skilland på E-EPA och plusEPA? E-EPA är ju nämligen rätt billigt på bl.a. Bodystore, medan plusEPA (som jag bara hittat till salu i en enda webbutik) är väldigt mycket dyrare/dag. Men är E-EPA lika bra/ungefär samma sak? Jag är så otålig att få resultat så jag orkar inte experimentera mig fram!

Tack på förhand!

• hatschepsut
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-28 20:05:42 följande:
    Vi använder E-EPA rekomenderat av vår läkare. Min son har asperger, han är 7 år och hans humör har blivit mycket bättre sen vi började med den. Han har ätit den sen september förra året, ett bra tag innan jag fick höra om plusepa. Vi har inga planer på att byta. Dels för att E-EPA har såpass bra effekt och dels för priset och dels för att vår läkare rekomenderade E-EPA. Vi fick ingen effekt av eye-q mer än en liten förbättring vid stora dosen. På den lilla dosen var den verkningslös. Så jag rekomenderar E-EPA eftersom jag har positiv erfarenhet av den men jag tror säkert att plusepa är lika bra om man hellre vill använda sig av den.
    Tack så mycket för ditt svar! Då satsar jag på E-EPA eftersom den var så pass billig ändå.

Jag tänkte som sagt testa (åt minstone i början) att kombinera eye Q och e-epa. Vill inte riktigt överge eye Q'n helt än eftersom mitt humör (depressionen) har blivit så himla mycket bättre av den (höga dosen). Så jag minskar nog ner den till 2 kapslar till kvällen och tar e-epan på morgonen. Hur stor dos av e-epa ger ni er son? På informationen stod det ju 1-2 kapslar per dag. Om man bara tar en så blir det ju väldigt billigt, men räcker det tror du? Det var 500 mg i varje kapsel har jag för mig?
  • hatschepsut

Hej igen!

Är det någon som vet om det kan vara skadligt att överdosera omega 3?
    Jag har trappat ner eye Q från 6 till tre kapslar till 3 på morgonen, och istället lagt till en E-EPA på kvällen. Tyvärr så märktes det en förändring till det negativa av detta på mitt humör med ökad ångest o.s.v. (Däremot har jag sovit sååå mycket bättre). Nu har jag under helgen testat att ta 2 E-EPA på kvällen (och tre Eye Q på morgonen) för att se om det funkar bättre.
    Men enligt doseringsanvisningen på E-EPAN är två kapslar max, så jag undrar om det kan bli för mycket när jag kombinerar det med Eye Q'n?
    Har märkt att jag varit lite risig i magen, men det kan jag leva med, men vet inte om det finns några andra skadliga effekter? (OBS, detta gäller alltså dosering till mig själv - inte ett barn).

• hatschepsut
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-06-23 11:57:16 följande:
    Hej!
    Nästan det enda man har sett av hög konsumention av Omega är att man blir lite lösare i magen. Och att man kan få något blodförtunnande effekt (högre blödningsrisk). Det är iofs bra om man har risk för stroke men om man har en stor operation framför sig så kan det vara bra att meddela läkare om att man äter Omega. (tandläkaren om man ska dra ut en tand osv.)

Hmm... Funderar på hur vi ska kunna lösa det här med din ångest och humöret. Just på Mor-EPA mini förpackningen står det "stödjer inlärningsförmågan och temperament", och då funderar jag på just det där med temprament. Det säger Eye Q något om. Det behöver ju inte vara så att de inte ingår i Eye Q men de lyfter ju inte fram just det utan "hjärnans och ögats utveckling".
    Jag tittade lite på vitaminvaruhuset.se på innehållet mellan Eye Q och Mor-EPA mini. Mor-EPA mini har 20 mg GLA (Omega-6) och 482 mg EPA, 66 mg DHA (båda Omega-3 oljor)
    Eye Q har 20 mg, GLA men eftersom du tar 3 kapslar så får du i dig 30 mg GLA. 186 mg EPA, du får i dig 279 mg + E-EPAn 500x2 sammanlagt 1278 mg EPA och 87 mg DHA
    När du åt 6 Eye Q och 1 E-EPA fick du i dig 1616 mg EPA, 348 mg DHA och 80 mg GLA.
    Kan vi få någon klarhet i vad du ska öka för att må bättre? Just omega-6 går att lägga till i egna kapslar, Efamol, 115 mg GLA eller Qarma, 100 mg GLA. en burk räcker i 3 månader med en månadskostnad på ca 100 kr.
    Man kan även lägga till DHA tex med Mor-DHA eller VeganDHA båda från samma tillverkare, Hela Pharma som även gör Mor-EPA mini. Nu är min hjärna trött och jag orkar inte tänka utan att det blir fel, antingen har jag ADHD (troligtvis )eller så är jag bara hungrig och stressad. Så du får fundera(och räkna) på om du ska börja mixtra lite med ditt Omega intag.
    Tack du är ju helt fantastisk!

Hm, kanske skulle prova Mor-EPA då så småningom. Nu har jag de senaste dagarna testat att öka E-EPAN från en kapsel till två. Det blir myyycket olja tillsammans med Eye Q'n (äter även Membrasin med omega 6 och 7, mot torra slemhinnor) och tycker faktiskt att det har gett ett bättre resultat än bara en. Så jag fortsätter att testa såhär med en hög dos tills förpackningen är slut, så kanske jag byter sort sen.

Har inte känt några bieffekter förutom viss magkattarkänning, men det är inget som inte lite omeprazol kan ta hand om! Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig för något annat. En blodförtunnande effekt kan jag nog bara ha nytta av då jag har ärftlig benägenhet att få bloproppar i tidig ålder...
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)