Inlägg från: molekyl |Visa alla inlägg
  • molekyl

Mega -Omega till alla! :-)

Min 7½-månaders har börjat sova dåligt så jag funderar på att ge honom nån omega. Ska jag ge honom eller äta själv (jag har slarvat den senaste tiden)? Alltså, förs det över via bröstmjölken?

• molekyl

Tack för svaret. Jag åt linfröolja innan jag blev gravid (eftersom jag är vegetarian), men min BM tyckte det var bättre med fiskolja så nu äter jag Pharbios Omega-3 Forte (70% omega-3 EPA+DHA+DPA står det på burken). Men jag har som sagt slarvat med dem senaste tiden. Finns ju så många sorter så jag vet inte vad jag ska välja.

Och jo, jag helammar i stort sett. Han är in så förtjust i annan mat.

• molekyl

Vad rekommenderar ni för sort om man vill lindra ångest? Min sambo har problem med tvångstankar/ångest och har gått med på att äta Omega. Han har till och med gått med på att äta fiskolja (är vegetarian, men något desperat).

Tacksam för svar!

• molekyl
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-23 14:19:44 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det finns någon som säger sig vara bra mot just ångest. Kanske inte ens får lov att marknadsföra sig som hjälp mot det. Det är ju bara lättare åkommor som får behandlas med naturläkemedel.
    Men jag tänkte att jag skulle berätta att jag inte hade någon som helst PMS denna månaden och jag tror det beror på att jag bytt från Mor-EPA mini till PlusEPA. Nu tror jag inte att det är PMS som din man har men han kanske skulle bli hjälp ändå. Jag har ju ingen aning vad det är som orsakar hans ångest, eller för den delen hur PlusEPAn fungerar och på vad för åkommor. Min sambo fick bättre humör och bättre tålamod när han började med PlusEPA. Han ville inte erkänna det först men jag märkte på honom direkt när han började att det hade inverkan.

Finns ett annat märke som har samma inehåll som PlusEPA, E-EPA  heter det. De innehåller båda Omega-3 oljan EPA.
    Andra Omega-3 produkter brukar även innehålla DHA.

Jag äter även en Omega-6, från Efamol. På den förpackningen står det "livsnödvändiga fettsyror för den hormonella balansen och huden" och hormonell balans kan väl kanske vara bra att försöka uppnå om man har ångest. (Jag inbillar mig väl lite att det kan vara hormonell obalans om det inte är något särskilt som orsakar ångesten. Det är bara min personliga uppfattning och helt ovetenskaplig)
    Så  om man vill ha en produkt som innehåller både Omega-3 & -6 så kanske ni ska testa Eye Q, Mor-EPA mini eller Efalex. Eller så ta Efamol eller Qarma (båda 2 innehåller bara Omega-6) tillsammans med någon Omega-3 produkt.
    Förslag på Omega-3 produker finns även i mitt inlägg #282
    Tack för ditt svar. I morgon ska det shoppas olja.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)