• fabri

Mega -Omega till alla! :-)

Finns det kapslar med omega-3 för barn? Min son äter flytande just nu men tycker det är superäckligt och det är en kamp varje morgon. Däremot är han duktig på att svälja tabletter så det skulle nog vara enklare för honom.

• fabri
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-23 13:58:16 följande:
    Bla Eye Q, Mor-EPA mini och Efalex finns i kapslar, både tuggisar med smak och vanliga kapslar. De innehåller både Omega-3 och Omega-6. Mor-EPA smart fats är det bara Omega-3 i, annars finns det massor med märken med bara Omega-3 i. Pikasol, Disney har kapslar med Omega. Finns hur mycket som helst.
    Vad ger du nu?
    Eskimo kids.

Vet du något om vilka fettsyror och i vilken blandning som är bra? Bör man ha utan omega-6 eftersom vi, som jag förstått, har ett överskott på det i vår kost? Har försökt leta information via pubmed men blir mest förvirrad
  • fabri
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-23 15:49:04 följande:
    Tycker du att Eskimo kids funkar? Förutom att det är svårt att ta det då.
    Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och vitamin D. Förutom vitamin E som är en antioxidant så Omegaoljan inte härsknar. Tror inte det finns så många motsvarigheter till Eskimo kids i kapselform. Det finns en, som är helt vegetabilisk som innehåller Omega-3, -6 & -9. Green oil heter den.
    www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_191...

Min personliga uppfattning är att man även behöver Omega-6. Det är inte alls säkert att man får i sig tillräckligt med Omega-6 via kosten. Om man tänker att potatisships som är friterade i rapsolja skulle ge tillräckligt med Omega-6 så skulle jag inte ha mina problem med psoriasis. För när jag började med Omega-6 kapslar så blev jag väldigt mycket bättre i huden, märkbar förändring på bara några dagar och de har jag inte sett under alla de år jag smäckt i mig chips till helgen.
    Även om de säger att vår kost innehåller för mycket Omega-6 så innebär ju inte det att just DU får i dig för mycket. Eller så kan det vara så att du har svårt att ta upp och/eller lagra Omega-6 i kroppen.

Mor-EPA smart fats och  E-EPA är ganska stora kapslar om det är så att du enbart vill ge Omega-3. Fritt Flyt är ganska små, men de rapar jag upp fisksmak hela dagen av så de rekommenderar jag inte till barn iaf. har inte testat andra så kan faktiskt inte säga vilka som är små och lagom att svälja.
    Vi har haft Eskimo kids här hemma någon gång, det är inte så stor skillnad på effekten av den och tex Eye Q eller Mor-EPA mini mer än att barnen var något finare och lenare i huden under den tiden. Annars var de lika lugna och harmoniska som med de andra märkena.
    Tack för info! Ett av mina och min sons problem är just med huden, därför skulle det kanske ändå vara idé att fortsätta med eskimokids. Å andra sidan är det inget kul att ha en stor strid varje morgon.

Vad gör omega-9?
  • fabri
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-23 15:49:04 följande:
    Tycker du att Eskimo kids funkar? Förutom att det är svårt att ta det då.
    Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och vitamin D. Förutom vitamin E som är en antioxidant så Omegaoljan inte härsknar. Tror inte det finns så många motsvarigheter till Eskimo kids i kapselform. Det finns en, som är helt vegetabilisk som innehåller Omega-3, -6 & -9. Green oil heter den.
    www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_191...

Min personliga uppfattning är att man även behöver Omega-6. Det är inte alls säkert att man får i sig tillräckligt med Omega-6 via kosten. Om man tänker att potatisships som är friterade i rapsolja skulle ge tillräckligt med Omega-6 så skulle jag inte ha mina problem med psoriasis. För när jag började med Omega-6 kapslar så blev jag väldigt mycket bättre i huden, märkbar förändring på bara några dagar och de har jag inte sett under alla de år jag smäckt i mig chips till helgen.
    Även om de säger att vår kost innehåller för mycket Omega-6 så innebär ju inte det att just DU får i dig för mycket. Eller så kan det vara så att du har svårt att ta upp och/eller lagra Omega-6 i kroppen.

Mor-EPA smart fats och  E-EPA är ganska stora kapslar om det är så att du enbart vill ge Omega-3. Fritt Flyt är ganska små, men de rapar jag upp fisksmak hela dagen av så de rekommenderar jag inte till barn iaf. har inte testat andra så kan faktiskt inte säga vilka som är små och lagom att svälja.
    Vi har haft Eskimo kids här hemma någon gång, det är inte så stor skillnad på effekten av den och tex Eye Q eller Mor-EPA mini mer än att barnen var något finare och lenare i huden under den tiden. Annars var de lika lugna och harmoniska som med de andra märkena.
    En fråga till, det vegetabiliska omega-preparatet, så vitt jag förstår finns inga data som säger att vegetabiliskt omega-3 har de effekter fisk-omega-3 har. Är jag ute och cyklar?
  • fabri
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-26 18:27:33 följande:
    Jag har inte läst så mycket om det. Men de företag som har sälolja med Omega-3 säger att människan kan ta upp Omegan bättre för att det kommer från ett däggdjur och då mer liknar våran kemiska sammansättning på något sätt. Jag har inte riktigt fattat hur.
    Sen har jag läst att linfröolja, som innehåller mycket Omega-3 kan vara lite svårare för kroppen att ta upp, man måste ta lite mer för att få i sig samma mängd. Men jag har inte heller förstått det där.
    Det jag har sett är att de helt vegetabiliska är dyrare/dagsdos.
    Eskimo kids finns ju med både Tutti Frutti smak och apelsin, kan han tänka sig att testa andra smaken än den ni har nu? (om ni inte redan har gjort det.) Eller ta det tex på en skiva rostat bröd eller utblandat i lite yoghurt?
    Om du delar upp det på 2-3 gånger under dagen, har du testat det?
    Jag har glömt av hur gammal han är, är han större så går det ju att resonera med dom ibland.
    Något nytt jag har testat här hemma. Ena dottern är svår på att ta hostmedicin. hon fick syn på en liten nalle som jag hade i byrålådan, jag har haft den sen äldsta kille låg i magen och ingen av barnen har fått ha den. Den är min och därför är den jättespännande. Vid senaste förkylningen så tog jag nallen och försökte prata med henne (med löjlig röst ) Nallen var en medicinnalle som bara satt i knät när man tog medicin. Ena dottern köpte det direkt, andra bara fnyser åt påhittet och framkallar kräkningar om man lirkar i henne ½ droppe medicin.
    Omega-3 är ju inte EN fettsyra, utan ett samlingsnamn för fettsyror som är uppbyggda på ett visst sätt. Det är någon särskild binding på typ tredje bindningen från slutet (eller något sådant, det var typ 10 år sedan jag läste om detta). I övrigt kan de se olika ut. Samma gäller för övrigt omega-6 (sjätte bindningen) och omega-9 (nionde bindningen). Har jag för mig alltså

Sonen är fem år så han fattar ju resonemanget men han vill verkligen inte och det känns tufft att tvinga honom.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)