Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-26 18:27:33 följande:
Jag har inte läst så mycket om det. Men de företag som har sälolja med Omega-3 säger att människan kan ta upp Omegan bättre för att det kommer från ett däggdjur och då mer liknar våran kemiska sammansättning på något sätt. Jag har inte riktigt fattat hur.
Sen har jag läst att linfröolja, som innehåller mycket Omega-3 kan vara lite svårare för kroppen att ta upp, man måste ta lite mer för att få i sig samma mängd. Men jag har inte heller förstått det där.
Det jag har sett är att de helt vegetabiliska är dyrare/dagsdos.
Eskimo kids finns ju med både Tutti Frutti smak och apelsin, kan han tänka sig att testa andra smaken än den ni har nu? (om ni inte redan har gjort det.) Eller ta det tex på en skiva rostat bröd eller utblandat i lite yoghurt?
Om du delar upp det på 2-3 gånger under dagen, har du testat det?
Jag har glömt av hur gammal han är, är han större så går det ju att resonera med dom ibland.
Något nytt jag har testat här hemma. Ena dottern är svår på att ta hostmedicin. hon fick syn på en liten nalle som jag hade i byrålådan, jag har haft den sen äldsta kille låg i magen och ingen av barnen har fått ha den. Den är min och därför är den jättespännande. Vid senaste förkylningen så tog jag nallen och försökte prata med henne (med löjlig röst

) Nallen var en medicinnalle som bara satt i knät när man tog medicin. Ena dottern köpte det direkt, andra bara fnyser åt påhittet och framkallar kräkningar om man lirkar i henne ½ droppe medicin.
Omega-3 är ju inte EN fettsyra, utan ett samlingsnamn för fettsyror som är uppbyggda på ett visst sätt. Det är någon särskild binding på typ tredje bindningen från slutet (eller något sådant, det var typ 10 år sedan jag läste om detta). I övrigt kan de se olika ut. Samma gäller för övrigt omega-6 (sjätte bindningen) och omega-9 (nionde bindningen). Har jag för mig alltså
Sonen är fem år så han fattar ju resonemanget men han vill verkligen inte och det känns tufft att tvinga honom.