Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-14 11:32:58 följande:
Spontant så tänker jag att funkar det så rör det inte

Eye Q innehåller Omega-3 och Omega-6, Vitamin E som antioxidant, främst för att oljan inte ska härska och effekten kvarstår även i kroppen så oljan bevaras i så gått skick även efter att kroppen har tagit upp den. Eskimo kids innehåller samma som Eye Q plus Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden. Och vitamin D är ju samma som i D-droppar som BVC rekommenderar.
Båda tillverkarna använder sig av djuphavsfisk som fiskas utanför Chiles kust. Omegan är en bibrodukt från foderframställning. Det finns helt vegetariska alternativ, tex Green Oil
www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_191... De har jag inte testat själv så kan inte uttala mig om hur det är. Ett annat märke: (även det helt okänt för mig)
www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choi...
Om jag vore du så hade jag fortsatt. Visst kan du byta märke, det är ju även en kostnadsfråga. Men som sagt eftersom det funkar och ni har god effekt av det så skulle jag ha fortsatt.
Vår äldsta son har ADHD och äter både PlusEPA och Eye Q, han får alltså dubbel rek dagsdos. Man kan klart se på hans beteende att han behöver Omega. Men vi ger även de andra barnen Omega, och vi själva tar det också. På oss vuxna märks det väldigt väl på humöret och tålamodet. Vi mår allihopa mycket bättre. De 3 små barnen märks det väl på humöret och sömnen. Äldsta dottern hade nattskräck (gallskrek och var okontaktbar i 2 timmar varje natt) och den försvann när vi började ge Omega. (kom tillbaka om vi gjorde uppehåll tex vid sjukdom eller glömde.)
Appropå fiskpinnar så behöver ett barn äta ca 16-17 st fiskpinnar i veckan för att få i sig den dagliga dosen Omega genom kosten som socialstyrelsen rekommenderar. Och det gäller varje vecka då. Om barnet har större behov eller inte klarar av att ta upp Omegan som man ska så blir det ju givetvis ännu mer per vecka. Jag vet att mina barn hade redan protesterat efter 5:fiskpinnen.
Tack för ett jättebra och utförligt svar.
Jag känner att det viktigaste är kanske inte om de sover bra eller inte, eftersom de alltid har sovit bra även innan vi började ge Eskimo.
Det viktigaste är att de får i sig ämnena som behövs för att utveckla hjärnan, man vill ju att det ska gå bra för barnen i skola och så i framtiden.
Men som du beskriver det så verkar ju Eskimo vara bättre ur den synvinkeln (eftersom det även innehåller Omega 9 och D-vitamin).
Eller finns det något som säger att Eye Q är ett bättre alternativ med tanke på utvecklingen av hjärnan?