• Majlo

Mega -Omega till alla! :-)

Hej
    Har läst här lite nu...
    Men undrar en sak min son får EskimoKidas (har fått i ca 1 års tid) Nattsömnen e mycket bättre.
    Nu ska han börja utredas för vad jag tror kan vara nån typ av Autism.
    Jag funderar på att byta till MorEPA!?
    Vad är egentligen skillnaden? 

• Majlo

Tack
    Känner mig lite vilsen i denna djungel..vill bara ge det bästa för mitt barn lixom 

• Majlo

Nu har jag varit och köpt MorEPA junior, dessa  e ju för barn från 4 år men hon i butiken sa att vi kunde ge en kapsel om dagen istället för 2. Min son är bara 2 år. Hur har ni gjort?

• Majlo
    Norlin skrev 2010-09-14 10:57:50 följande:
    Alla i våran familj äter omega-3 kapslar.

Sonen, som är 2 år, äter dom som godis :) Vid varje måltid vill han ha sin "guling" Glad
    Stoppar in den i munnen och tuggar i sig den. Själva äter jag och sambon
    6 st kapslar om dagen. Köper från Herbalife För vi vet att det är äkta, och går ej
    att köpa i affären.
    Det har märkts på sonen att han äter dom. Snappar upp allt, lär sig väldigt fort både prata och räkna, somnar snabbt på kvällen, konsentrerar sig väldigt bra.
    Hur vet du att de e ÄKTA?
    Mer än andra ex MorEPA?

Jag e ganska okunnig och intresserad av det bästa, därav min undran! 
  • Majlo

Jag bytte ju för ett tag sedan från EskimoKids till MorEPA mini till min son och har gett honom 1kapsel i hans morgonvälling
    Nu funderar jag på att testa med att öka till 2 kapslar...
    Kan jag ge båda samtidigt eller måste det ske vid två olika tillfällen??

• Majlo
    Mamma Tes skrev 2010-11-04 01:17:40 följande:
    Hej på er!

Fick nyligen nys om att omega 3 kan hjälpa vid sömnproblem. Varför har jag inte hört om detta innan om det finns en så enkel lösning!!! Våran 11-månaders dotter (blir 1 år om 3 veckor) har haft sömproblem från start. Och då menar jag SÖMNPROBLEM. Nu är goda råd dyra och tänkte nu testa omega 3, vad kan man förlora liksom  

Då jag är lite slö av mig (kan bero på den kassa sömnen man själv får) så har jag ju inte orkat gå igenom hela tråden men jag har förstått att det finns olika sorter. Vilken ska jag börja med att testa tycker ni?

Hoppas någon orkar svara mig fort!!

Nu ska jag sova en stund fram tills nästa uppvak *gäsp* 
    Vi började ge vår son Eskimo-Kids strax efter han fyllt 1 år, funkade jätte bra
    Nu har vi gått över till Mor-EPA mini junior 
  • Majlo

Jag undrar om det har någon betydelse för effekten på omega-3 om man blandar i kall eller varm vätska??

Jag ger Mor-EPA mini junior, och brukar blanda antingen i välling (då varm, såklart) eller i juice eller nyponsoppa
    Spelar det någon roll?? 

• Majlo

Hallå
    Jag undrar om någon här har testat Kyäni Sunset???
    Vad tycker ni isåfall om det 

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Majlo

Hej 
    Jag funderar på att byta från MorEPA mini Junior till EyeQ tuggisar, måste man ge den höga dosen i början även om man har gett omega tidigare??

• Majlo
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-05-26 19:54:08 följande:
    Nej det behöver du inte.
    Men man kan ändå behöva ge lite mer än 2 Eye Q om behovet av Omega är större. Tex många med ADHD tar mer än 2 om dagen. Det är något som man får prova sig fram för att hitta rätt dos på.
    Är det någon speciell effekt du är ute efter?
    Tack för snabbt svar.
    Jag vet inte riktigt vad jag e ute efter faktiskt...
    Min son sover sååå fruktansvärt oregelbundet så ibland känns det inte som MorEPA hjälper mot just det...
    Vat inte alls bara att jag vill ge det bästa till mitt barn 
  • Majlo

Jag köpte oxå EyeQ tuggisar, men A leker mest fattar inte riktigt att han ska tugga lixom
    Men jag gör som tididare, sicker hål och trycker ut i nån typ av dricka 

• Majlo

Vi har både MorEPA mini junior och EyeQ tuggisar (ska byta till flytande eftersom han ändå inta fattar grejen med att tugga) Kan men alltså ge en MorEpa junior på morgon och en EyeQ på kvällen
    (Min son är 3 år , Autistisk, koncentrations svårigheter, sömn problem, mat problem) 
    Hur viktigt är det att dosera som det står på paketen? kan man tame än tex 5ml av EyeQ på kvällen eller ska man hellre ta 2 MorEpa?? 

Idagsläget ger vi bara 2 st EyeQ i nån typ av dryck på eftermiddagen 

• Majlo
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-22 13:53:17 följande:
    Om det verkar funka att ta kapslar ändå, att du sticker hål med nål och ger på sked elelr om han bara har den i munnen tills den har löst upp eller bara sväljer den hel så tycker jag att ni skulle kunna fortsätta med kapslar av rena ekonomiska synpunkter. Flytande är nämligen dyrare per dagsdos. Fast är det krig och tandagnissel varje kväll så är det ju inget att stå efter att han ska ta kapslarna utan lika gärna kan ta flytande. Bara ett litet tips.

Jag vet inte effekten av att ge lite men inte helt identiska preparat morgon och kväll så välj en produkt som ni gillar och verka funka och öka den om ni inte är helt nöjd med effekten. Om ni inte ändå blir helt nöjda så skulle jag nog välja att lägga till PlusEPA, även om din som kanske inte har aggressioner och explosivt humör så kan det göra att just de Autistiska dragen blir mildare, han kanske blir lite mer öppen och mer "här" i denna världen. (Jag har ju ingen aning om hur mycket problematik det är runt din son)

Dosen som står på förpackning är för att tillverkarna måste följa rekommendationerna över hur mycket Omega som en normal kropp behöver. Det är reglerat enligt svensk lag som då följer konsumentverkets riktlinjer när det gäller hälsokost/naturläkemedel.
    Om en person behöver mer Omega, vad det nu än beror på, kanske inte kan tillgodose sig den från maten eller behovet av Omega är större hos den här personen så får man dosera efter det. Eskimoer och andra naturfolk har ätit Omegarik kost i tusentals år. De har varken fiskfjäll eller gälar Omega har viss effekt på magen, lösare avföring och Omega-3 har blodförtunnande effekt.
    Ja att sticka hål på kapslarna och ge i nått att dricka har aldrig varit något problem!!

Om jag skulle ge både EyeQ och PlusEPA i vilken ordning isåfall? alltså morgon eller kväll?

Tack för att du e såå bra i dina svar
  • Majlo
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-22 16:18:16 följande:
    Majlo @ Vi ger sonen såhär: 1 PlusEPA kapsel på morgonen så hjärnan har något att "jobba" med och 2 MorEPA kapslar så hjärnan får hjälp att sova. Jag vet inte om det är det bästa sättet men det funkar för oss och vi går efter principen: om det funkar, rör den inte. .
    OK Tack!! Får se om vi testar....
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)