Inlägg från: Tida77 |Visa alla inlägg
  • Tida77

Mega -Omega till alla! :-)

Ni kunniga här inne;

Jag ger, och har gett, dottern (nu drygt 2 år) omega 3 tillskott. Först fick hon på flaska men nu äter hon kapslar som hon tuggar sönder och tycker är jättegoda.
    Hon har alltid fått samma som jag tagit, kommer inte ihåg namnet nu men det är köpt på hälsokost och innehåller ingen omega6 utan bara 3. När jag nu var till hälsokosten för att köpa ny tyckte hon inte alls att jag skulle ge dottern av den för det var aldeles för hög koncentration (35%tror jag) och att det kunde göra att hon förblödde om hon råkade ut för en olycka.

Nu köpte jag Pikasol till mig själv och en som hette Eskimo till henne som bara var hälften så stor och med lite mindre koncentration. Men hon i affären tyckte inte att jag skulle ge henne den heller varje dag.

Är det verkligen så farligt? Hur stora doser ger ni era barn?

(vill inte ge olja utan kapslar, och inte de vanliga "kids" som finns som det är massa sött och smaker i)

Tacksam för svar

• Tida77
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-29 18:04:20 följande:
    Det där med olycka så kan man tänka så här. Sjukvården har medicin mot lättblödnad och man får blod om det behövs. Risken att man kommer råka ut för det värsta scenarier är inte så stor, mot de bra effekterna av Omega-3. Risken att råka ut för en olycka med eller utan Omega i kroppen är inte heller så stor, med tanke på hur ofta man tex åker bil.
    Om man ska gå igenom en planerad operation så kan man ju sluta med Omega ett tag innan operationen för att minimera risken.

Om man går efter rekommendationerna från tillverkarna så kan det inte bli fel. Hälsokost här i Sverige får inte vara farligt höga doser.

Det där med procentsatsen på de olika tillverkarna har jag faktisk aldrig satt mig in i utan har bara gått efter hur många mg EPA, DHA och GLA det är i kapslarna. Kan hända att jag skulle ha missat något där men jag är inte tillräckligt klok för att förstå det där.

Om det var Eskimo kids du köpte så är det inte så mycket "onödigt", Efalex har lite E-nummer och sånt och sen finns det andra tillverkare med många andra saker och t.o.m. sötningsmedel.
    eye Q kapslar innehåller inget sånt, tuggisarna är smaksatta med jordgubbsmak, naturlig  men inget sötningsmedel. Samma med Mor-EPA mini. De här preparaten är med både Omega-3 och Omega-6. Samma tillverkare som Mor-EPA mini har en sort som heter Mor-EPA Smart Fats som bara är Omega-3. Inga konstigheter i den.

Jag skulle inte alls vara rädd för dosen på Omega om du ger det som står på förpackningen. Jag har gett min son 2g under lång tid, nu äter han annan sort, PlusEPA och 2 kapslar Eye Q på kvällen. och vi får lika bra effekt av det men det är lite mindre mängd.
    Tack för svar!
    Det var inte eskimo kids jag köpte, utan eskimo-3. Det enda som står på förpackningen är 3-9 kapslar per dag för vuxna och barn över 12år.

Dottern får en kapsel en gång om dagen, dvs 80 mgEPA och 54 mg DHA per dag.

Jag tänkte lite samma som dig om det där med blödningen, det känns väldigt otroligt att omega3 skulle vara skillnaden mellan liv och död liksom... Sååå mycket extra kan man ju inte blöda, men lite nojig blir jag ju när hon sa så där.

Nu när jag sitter här och skriver, och läser, inser jag att dottern sovit mycket sämre den sista veckan. Vissa dagar har hon varit vaken till framåt två på natten, hon har gråtit massor på kvällen osv. Jag har tänkt att det säkert är en fas, men skulle det kunna vara bytet av omega-sort? och dosen är ju mindre nu än hon fick förut... Kan det visa sig så fort? Jag har också fått veta TVÅ gånger denna vecka att det varit småbråk på dagis och hon blivit väldigt arg och sur. Det brukar aldrig hända. Men hon har ju sovit dåligt också...

Kanske ska jag byta tillbaka eller prova en annan sort?
  • Tida77

Kan ni kunniga ge mig lite råd om vilken omega jag ska ge min dotter?

Hon vägrar somna och komma till ro på kvällen. (2,5 år) Hon ligger och skriker och fullkomligt vrålar på mig fast jag sitter bredvid. Vi har provat allt känns det som, sova i eget rum o egen säng, sova bredvid oss, somna själv, somna bredvid oss osv osv. Men inget funkar! När hon väl slutar skrika (mellan en halvtimme och två timmar per kväll) ligger hon och pratar för sig själv ibland tio minuter ibland två timmar till.

De ytterst få gånger hon somnar någorlunda lugnt vaknar hon ofta vid elva-tolv och är vaken minst tre timmar, ofta fyra.

När hon var yngre fick hon "ren" omega3 i stor (vuxen) dos, men jag blev avrådd då det tydligen kan vara farligt om hon börjar blöda.
    Nu får hon istället Eskimo-3 en kapsel per dag, vilket är 80mg EPA och 54mg DHA, men jag märker ingen effekt på sömnen (som jag gjorde när hon fick vuxendos av annat märke, då kom jag ofta på på kvällen att jag glömt ge på morgonen för hon somnade sämre)

Någon som kan ge tips och råd på vad jag ska ge henne istället? Hon har haft dessa sömnproblem i över ett år nu till och från och jag vet inte vad jag ska ta mig till snart! Hon måste ju sova och inget vi gör verkar hjälpa :(

Vilken sort ska jag köpa? Hur stor dos törs jag ge?
    Tack snälla för svar

• Tida77
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-26 18:30:47 följande:
    Min personliga erfarenheten av Omega så behöves även Omega-6 för att sömnen ska bli bra. Jag skulle tro att Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids eller liknande skulle hjälpa mot sömnbesvären.
    Det där med ökad blödningsrisk. det stämmer att risken ökar men det är inte så markant. Om man ber BVC och VC att fylla i hennes journal att att hon äter omega så vet sjukvården att risken finns vid eventuella operationer och man kan ju hålla upp själv inför operationer.
    Jag är inte orolig för den ökade blödningsrisken som det kan medföra för mina barn. Min son som äter 1 kapsel PlusEPA (500 mg EPA en del av Omega-3) och 2 kapslar Mor-EPA mini har det inte blivit någon märkbar förändring. Han har inte slagit sig något stort men en del skrubbsår och andra sår har det blivit.
    Tack för svar. Har köpt morEPA mini idag och tänkte börja ge det i kväll.
    Tidigare har hon alltid fått till frukost, men jag har läst lite bakåt i tråden nu och tänkte att det kan vara smart att ge till kvällen istället. Tror ni det funkar att ge till middagen kl 17 när det är nattning vid 19?
    Funderar på att fortsätta ge en kapsel eskimo på morgonen och så två av morEPA till kvällen. (för att inte ändra för mycket på en gång och för att jag ändå har eskimo kvar. Om det visar bra effekt på sömnen tänkte jag prova ta bort morgondosen och se om det blir skillnad)

Tycker ni det är vettigt tänkt eller skulle ni gjort annorlunda?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)