Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-29 18:04:20 följande:
Det där med olycka så kan man tänka så här. Sjukvården har medicin mot lättblödnad och man får blod om det behövs. Risken att man kommer råka ut för det värsta scenarier är inte så stor, mot de bra effekterna av Omega-3. Risken att råka ut för en olycka med eller utan Omega i kroppen är inte heller så stor, med tanke på hur ofta man tex åker bil.
Om man ska gå igenom en planerad operation så kan man ju sluta med Omega ett tag innan operationen för att minimera risken.
Om man går efter rekommendationerna från tillverkarna så kan det inte bli fel. Hälsokost här i Sverige får inte vara farligt höga doser.
Det där med procentsatsen på de olika tillverkarna har jag faktisk aldrig satt mig in i utan har bara gått efter hur många mg EPA, DHA och GLA det är i kapslarna. Kan hända att jag skulle ha missat något där men jag är inte tillräckligt klok för att förstå det där.
Om det var Eskimo kids du köpte så är det inte så mycket "onödigt", Efalex har lite E-nummer och sånt och sen finns det andra tillverkare med många andra saker och t.o.m. sötningsmedel.
eye Q kapslar innehåller inget sånt, tuggisarna är smaksatta med jordgubbsmak, naturlig men inget sötningsmedel. Samma med Mor-EPA mini. De här preparaten är med både Omega-3 och Omega-6. Samma tillverkare som Mor-EPA mini har en sort som heter Mor-EPA Smart Fats som bara är Omega-3. Inga konstigheter i den.
Jag skulle inte alls vara rädd för dosen på Omega om du ger det som står på förpackningen. Jag har gett min son 2g under lång tid, nu äter han annan sort, PlusEPA och 2 kapslar Eye Q på kvällen. och vi får lika bra effekt av det men det är lite mindre mängd.
Tack för svar!
Det var inte eskimo kids jag köpte, utan eskimo-3. Det enda som står på förpackningen är 3-9 kapslar per dag för vuxna och barn över 12år.
Dottern får en kapsel en gång om dagen, dvs 80 mgEPA och 54 mg DHA per dag.
Jag tänkte lite samma som dig om det där med blödningen, det känns väldigt otroligt att omega3 skulle vara skillnaden mellan liv och död liksom... Sååå mycket extra kan man ju inte blöda, men lite nojig blir jag ju när hon sa så där.
Nu när jag sitter här och skriver, och läser, inser jag att dottern sovit mycket sämre den sista veckan. Vissa dagar har hon varit vaken till framåt två på natten, hon har gråtit massor på kvällen osv. Jag har tänkt att det säkert är en fas, men skulle det kunna vara bytet av omega-sort? och dosen är ju mindre nu än hon fick förut... Kan det visa sig så fort? Jag har också fått veta TVÅ gånger denna vecka att det varit småbråk på dagis och hon blivit väldigt arg och sur. Det brukar aldrig hända. Men hon har ju sovit dåligt också...
Kanske ska jag byta tillbaka eller prova en annan sort?